AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
530

Fel på handbromsen?

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har problem med handbromsen höger bak.
Det skrapar till en gång per hjulvarv. Ganska ljudligt. Man hör det klart och tydligt när man åker i 100 km/h. Å drar man upp handbromsen så pulserar det i handtaget. Det lustiga är att det låter massor när man svänger vänster och är helt tyst när man svänger höger!

Jag antar att handbromsen kärvat ihop och ligger på under färd!
Men jag tycker det är konstigt att det låter mer när man svänger åt ett visst hål.

Någon som har en teori?
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Sitter det trummor eller skivor i bak? Om det sitter trummor så är mitt förslag att du plockar ner trumman och tittar så att allt sitter där det ska, kan va något som har lossnat.
Alla har trummor på handbromsen. Säkert rost på insidan av trumman men med dina symptom skulle jag även kollat på hjullagret. Ta tag i överdelen på hjulet och sätt bilen i gungning i sidled, det får inte kännas/höras glappt på något sätt. Bäst är att hissa upp och rotera, lyssna, känna.

FP
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hjullagret? Ja men det är så konsigt för det låter ju mer om man lägger i handbromsen i fart. Skrap o rassel.
Kan det vara hjullagret?

Nåväl nedplockning blir det nån dag framöver, det står klart!
Tänkte mest på att det låter/ändras vid sväng. Kan ju vara nåt löst inne i trumman också. Hade en Volvo 850 där hela bromsbelägget var löst och placerade sig lite där det tyckte på.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.