AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
674

Eviga värmeproblem

AndreasG
Hej på Er!

Nu börjar jag bli lite uppgiven. Köpte en 525´a -95 som gått 12500 mil i höstas. Allt verkade frid och fröjd men så fanns det plötsligt kom ingen värme på högra sidan. Så jag råddes av BMW att byta termostat och värmeventilerna. Sagt och gjort för 3000:- hoppades man att det skulle vara ok igen, men icke! Felet kvarstod. Efter ny kontakt med BMW så konstaterades att det var värmepumpen som gått sönder och då bytte jag även den (1100:-). Nu verkade allt funka men så har jag fått nya problem. Ett bubblande ljud från kylaren tillsammans med en kraftig lukt av bränt uppstod igår i kombination med missljud från den nya värmepumpen! Sen dess har tempmätarn fluktruerat mellan nästan rött och en bit under normaltemp. Den stabiliserar sig om man öser på med varmluft in i kabinen. Samtidigt bubblar och vibrerar det när man kommit upp i arbetstemeratur på motorn. Det låter väl som vattenpumpen? Men jag undrar om alla dessa fel kan bero på något annat? Förre ägaren hade nämligen bytt kylare och jag sitter och förfasas över om dom haft i kylarcement vilken nu cirkulerar i systemet håller på och havererar alla pumpar? Vad tror ni?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kolla upp att kylsystemet luftats ordentligt, BMW är ökända för det problemet, finns luftningsskruvar som man fyller på i...

Vattenpumpen är också en svag länk, men pröva att lufta först!

Tryck på sök inlägg och skriv lufta så har du att läsa ikväll!

Mvh Robban
AndreasG
Pumpen bytt nu. Den hade skurit så metallspånen flugit omkring!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.