|
|
|
|---|---|
|
Hej! det är så här att jag ska laga svärfars 525 e34, eftersom han har fått 2or på besiktningen. Problemet är det att han har fått anmärk på spindelleder hö+vä fram och jag som ska fixa fram grejerna vet inte om det är casterstagen eller tvärstagen som ska bytas eftersom att det tydligen bara står "spindelleder" på protokollet och svärfar har ingen aning alls samt att jag inte har möjlighet att kolla upp bilen då den finns ca 20mil bort. Vilka leder brukar bilprov mena när dom skriver på det viset?? skriver dom annorlunda om det tex är casterstagen som är dåliga?? | |
|
Det där borde forumanvändaren och besiktningsmannen Jesperado kunna svara på... Mvh Jörgen |
|
|
Ska man vara helt strikt finns det bara två spindelleder på E34:an, det är de undre. De övre är egentligen att betrakta som länkarmslagringar, men benämns vanligtvis även dessa som spindelleder. Det bör alltså vara de undre, men för att vara helt säker kan man ringa till Bilprovningen och fråga teknikern som besiktade bilen vilka spindelleder det gäller... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tack för det jesperado! Hm ok! svärfar var inne på att ev kolla upp det med bilprovningen så det kanske kan vara en bra idé då. |
|
| Japp! Skulle också tro att det var dem nedre länkarmarna som är dåliga. Det är ett väldigt vanligt fel på E34, E28 och E32. Min vänstra nedre länkarm var helt slut, fick 2:a på spindelled. Bytt den och bilen vart mycket stadigare och gick igenom besiktningen prickfritt. | |
| Hur många länkarmar sitter det på var sida? Är länkarmslagringar något annat än själva länkarmarna, eller sitter lagringarna på själva länkarmarna? | |
| Det sitter 2 länkarmar på var sida. "Den nedre" och "den övre". Den övre är det så kallade "Casterstaget" som har en bussning på sidan mot karossen som brukar gå sönder. Den nedre länkarmen har en spindelled som sitter på fjäderbenet som brukar gå sönder. | |
|
Hej! Det kan vara lätt att kolla, till och med för svärfar själv !. Min e32a var så glapp att man kände det i hjulet, upphissat, fatta "klockan 6 & 12" samt rucka på det. Jag tror också på de nedre, vet inte hur det är på e34an men på e32an finns de både i aluminium och gjutjärn, passar dock vilken som!. Sedan är det ju aldrig fel med ett byta av de andra också, mest en kostnadsfråga. Det är ett ganska lätt jobb att byta och inget du behöver oroa dig för med normala kunskaper och verktyg. /Mvh Per |
|
|
Hm nädå det mekaniska klarar jag, men är bara orolig att köpa fel grejer när han ska åka 40mil t.o.r i helgen, han ska dock ringa bilprov i morgon teknikern bör komma ihåg bilen då det bara var ngr dagar sedan den besiktigades. Jag ska även byta ett bromsrör och är även där osäker på vad det är för dimension på nipplarna, tänkte tillverka egna rör men har endast tillgång till SAAB/Opels sortiment då jag jobbar där, undrar om dom passar till BMW. |
|
|
Jögge38: Länkarmslagringarna är den rörliga/ledbara fastsättningen för länkarmen, även kallat "bussning". I vissa fall kan den utgöras av en kulled och benämns då ofta felaktigt spindelled. Spindelled heter det endast när den sitter ute vid hjulet och fyller en hjulspindels funktion. Per Sällström: För att kontrollera glappet i spindelleden på dessa bilar är korrekt handfattning "tio i fyra" på vänster hjul, och "tjugo i två" på höger hjul. Den handfattning du nämner används för kontroll av hjullager. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Där ser man Jeppe, tack för utbildningen !. /Mvh Per |
|
|
Jesperado: Tack för förklaringen! Jag vill ju lära mig vad sakerna har för korrekta benämningar samt var de sitter hur många det finns av varje och vilken funktion de har. Jag har kikat på de länkarmar av gjutjärn (tillE34) som säljs av Biltema, och på de så sitter det en slags kulled på ena änden, och på andra så finns det en slags ihålig gummibussning med en räfflad metallkant. Det sitter alltså två sådana på vänster framdäck respektive höger farmdäck? Per_j82: Tack även för din förklaring! Casterstag är väl detsamma som tryckstång också tror jag? Olika firmor=olika benämningar... Länkarm, bärarm, tvärstag ska visst också vara detsamma... Mvh Jögge |
|
| Jögge... Motornord använder sig av benämningen Casterstag, BMW använder sig av Tryckstag... | |
|
Ok... Mvh Jögge |
|
|
Sådär då var det fixat tog in bilen efter jobbet i dag, och det var de "riktiga" nedre spindellederna som var dåliga, men kan säga att efter att svärfar ringt bilprovningen och pratat med teknikern så blev jag inte klokare han sa att det var den yttre spindelleden närmast hjulet som var glapp?? jag började ju då fundera om han egentligen menade styrled, men det blev ju rätt i slutändan ändå=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.