AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
573

Gaspjäll monterat&klart

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
En alldeles utmärkt känsla att starta"Bison" med rengjorda spjäll,tog även en liten tur trots att den är avställd.Vilken skillnad!Vibrationsfritt och ett klart bättre drag upp till 6000 rpm även snabbare i reaktion på gasen.
Känns tungt att vänta till våren.
Mvh Dic.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej dic!gav mig på mitt ena spjäll idag o det ledde till att jag har lite "dumma" frågor.började med att lossa de 6 stjärnskruvarna,men jag tyckte det kändes som att "kåpan"satt fast ordentligt ändå så jag vågade inte vålda.då lossade jag de 4 torxen istället,lyfte lätt av den sektionen,kände då på spjället o det gick väldigt lätt o fint,råkade däremot röra lite på "borsten" som satt där,men tror att jag fick den i samma läge igen.alltså är det ju i själva motordelen det kärvar,trycker jag upp spjället så "sjunker det lixom tillbaks som om det vore en hydraulfunktion på det,måste väl va en hel del skit i motorn efter vad jag läst mig till här.men min fråga är,ska man "bända"men en kniv eller mejsel eller nåt för att få upp kåpan? mvh//jacke
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
glömde ju fråga om den där borsten "nollställer sig själv till rätt läge eller har man pillat på nåt aja baja?
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tjena Jacke!
Jag var på väg att göra som du men tog en tunn mejsel och pilla /bände(försiktigt) och då kom den svarta kåpan,den är lite trög ,det sitter en stående gummipackning i ett spår runt det hela.När jag kom fram till borsthållaren så drog jag en rits utmed så jag hade det riktiga läget sen tror jag inte att borsten tar skada om man är försiktig,de är ju fjädrande uppåt,däremot så antar jag att antalet trådar på borstarna ska vara konstant.
Gjorde ett försök att leta på Bosch länken efter reservdelar men tji vad jag bedrog mig,det står absolut ingenting om gaspjäll,kanske nån annan här är bättre på att leta än jag?
Vi hörs Mvh Dic.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
tjena dic!jo det va ju smart att dra en rits,men saken e den att jag försökte lossa den lilla torxen som håller borsten,det klickade till som att den lossnade men sen snurrade den bara med lixom,så jag slutade o försökte ställa borsten i samma position som innan,men vet inte om det blev exakt lika.såg att det e ett litet stopp ute i kanten i locket,kanske den nollar sig själv mot den?vi får se. mvh//jacke
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
tjenare alla mek glada! Är det ingen som kan lägga upp en liten faq med eventuella bilder under mekartips?
Har själv inte gjort operationen ännu, men snart skall det börjas =)

mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.