|
|
|
|---|---|
|
Hallå jag ahr en BMW M3 -94 cabb... Det hela började så här...var på en resturang och åt...jättegott....när jag kommer ut startar den inte start motorn går men den "tänder" liksom inte...fick bogsera hem den...(Det var en jävligt regnig dag)...sen prövade jag senare på kvällen då startade den efter 30 sekunders startmotorgång...har torkat databoxen mkt noga..det är inte den.den startar efter några om och men när den e kall och stått över natten och då går den ojämmt och knackigt men om man stänger av den när den e varm så startar den inte direkt efter utan måste vänta bra länge innan den går igång igen...då efter typ halva batteriet slösats på att starta den...larmet har nu slutat låsa c-låset vid larmning så kanske larmets immobilizer spelar mig ett spratt???...men startmotorn går ju men motorn tänder inte vad???? hur tacksam för svar som helst....1000:- till den som tipsar om rätt!!!!ni får lita på mitt ord att ni får dom... | |
|
Nymontert larm??? Nysvmont imobilizer med gamla orginalkopplingarna. Hände mig i Helsingborg fick åka tåg till sthlm(3 mån efter montage). Låter annars som tändproblem.. Luktar den illa???? I så fall tändproblem (katten stinker).. Byt tändstift! //M |
|
| Är den tvärdöd efter en stund? Låter kanske fånigt men är du säker på att det inte är batteriet? Eftersom det är en 94 och du inte bytt batteri förut kan det kanske vara dags. När mitt batteri dog så låste den inte heller c låset alltid och den går dåligt de första sekunderna. Men om du har dålig gång hela tiden kanske det inte är batteriet. Lycka till. | |
| Låter som tändproblem, eftersom det inträffade under regn och att den är svårstartad och går ojämnt (tänder inte på alla cyl) tyder på fukt i tändsystemet. Prova att montera bort alla delar i tändsystemet och låt dom torka ordentligt, montera sedan tillbaka och prova igen. Kan även vara ngt i tändsystemet som gått sönder. Lycka till i alla fall. | |
|
Hej. Prova att plocka bort tändstiften och torka rent i hålen samt tändstiften. Brukar bli så om man har motortvättat bilen. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
| Kan även vara lambdasonden, Jag hade liknande problem med en 325:a och då var det den. | |
|
Hmmm mkt tacksam för alla tips.... nymonterat larm tror inte det,den är import -97 och nån av ägarna sen dess har monterat det,fanns när jag köppte den i början sommaren,har inte motrtvättat den,men har ändå torkat vid tänstiften så det är torrt ,nått med tändsystemet verkar vettigt,men varför startar den efter några om och men när den har stått och blivit kall???och inte när den har varit igång precis.batteriet är nytt likaså generatorn,inget fel på det..... /mvh TT (som gråter) |
|
|
Hej... Dålig jord till batteriet ?...hade liknande problem på en annan bil en gång,den gick väldigt illa på låga varv,ville liksom tjuvstanna och det visade sej vara dålig jord till batteriet. MVH |
|
| Kolla tempgivaren till insprutningen/kallstarten. Hade en 3,5:a som bara startade när den var kall. När motorn var varm så gick den blött och var svårstartad. Tog bort anslutningen till givaren och helt plötsligt gick bilen bra. 150 spänn och bilen gick kanon. Hann byta lambda och tryckregulator innan. Inte loka billigt. Lycka till. | |
Grusse |
Min kompis har en 94:a, och han hade exakt samma problem som dig i början av sommaren. Han hade precis tagit fram bilen efter vintern, och han funderade varför bilen betedde sig så som du beskriver att den startar när den är kall men tar ett bra tag när den är varm. Han hade inte gjort några förändringar på bilen förutom att bytt batteri, och det visade sig att det var ett klenare batteri som satt i nu än vad det skulle vara (kommer inte ihåg exakta amperen nu). Ham bytte batteriet och bilen funkade klockrent igen. Det står i instruktionsboken vilka ampere batteriet ska ha, sen kanske du kan låna ett sånt batteri av någon så kan du testa för att se om det blir någon skillnad. Blir förvånad om det skulle vara något annat, för symptomen är densamma som han hade på sin bil. Lycka till! |
| Batteriet är bytt i sommras,tänstift orginal från bmw har gått 1200mil,om det skulle vara dålig jord till batteriet hur lagar man det ??? och varför startar den då inte när den är varm??? | |
325Ci |
kan även vara startmotorn som ligger fel. Det är rätt så vanligt. Genom att lägga bilen i 2an o sen putta den fram och tillbaka gör att startmotorn lägger sig rätt igen. Detta kan vara ett tecken på att startmotorn börjar bli kass. Hände på min farsas bil härom veckan.. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vet inte vilken insprutning det är på M3 men när inprutningsbilar startar när den är kall men inte när den är varm .brukar det bero på att bränsletrycket försvinner vilket göt att bensinen förångas.Det brukar bero på en defekt backventil eller tryckregulator. En kompis drog en kabel till kallstartsventilen via en knapp så att han fick en extradusch även när bilen var varm och vägrade starta.Men det är nog inte att rekommendera när det är Cat.utan kolla upp bränslesystemet borde finnas i någon rephandbok. Tjuvkopplingen gjordes på en bil som inte var värd att kosta på en ny tryckregulator. då den endast skulle gå över sommaren.Det brukar kunna dra ut nästan hela batteriet innan det har byggs upp bränsletryck så att bilen startar, då har bilen kanske bara stått ca 20 min. Hasso |
|
Hej... Dålig jord till batteriet fixar du genom att montera en extra jordfläta från minuspolen på batterie till rost&plåtfri yta i karrossen,jordflätan finns på vilken välsorterad bensinmack som helst. MVH |
|
|
Hände mig i går. Min bil har alltid startat på första försöket. Detta med att startmotorn ej ligger rätt verkar troligt. Ska försöka med det nästa gång. Hoppas dock att det aldrig mer händer. |
|
min666 |
Det är GARANTERAT Bränslepumpen....!!! 100 % MiKe |
| Det kan vara EVAP-systemet som gör att motorn förbränner gaserna som bildas i tanken, om magnetventilen går sönder surar motorn och går inte att starta när den är varm om man inte har en väldig tur..... ger också otroligt dålig tomgång framförallt med varmbil, i 325an sitter ventilen en bit ner på vänstra fjädertornet, vet inte var den sitter på M3, det är bara att lossa slangen som går mot motorn och plugga den så kopplas systemet ur och bilen ska gå som vanligt, om det är den som är felet altså! | |
pjotor |
Låter som du kan ha fått vatten/fukt i fördelaren. |
| Hallåååå alla tackar för hjälpen.....soppa pumpen måste ha varit glapp i eller nått men nu har den varit inlämnad på BMW i Solna,3.000:- mklt bra och billigt//BMW_TT | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.