|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Que??? Vad menar du Wille? | |
|
Precis det jag skriver, man når aldrig 3,5t lagligt med kombination B-kort och lättsläp över 750kg. Lösning kommer men fler bör få chansen att knäcka nöten, borde vara en del med utbildning i ryggen såsom E-kort som knäcker denna nöt! W |
|
|
kanske e-kort kommer att avskaffas, många EU länder har inget sådant! Så här i Sverige håller dom och tjabar om saken, jag hoppas på att det avskaffas. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Nu måste du nog ändå förklara dig... Är släpets totalvikt över 750kg är det inte att betrakta som lätt släp om tågvikten för ekipaget överstiger 3500kg, alltså krävs E-behörighet. Är släpets totalvikt max 750 kg är det däremot alltid att betrakta som lätt släp, vilket kan ge en tågvikt över 3500kg utan att kräva E-behörighet. Allt detta har ju nämnts tidigare...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Du skrev: "Rent praktiskt kan man ej komma upp i 3.5 ton. Knäck den nöten!" och det är ju inte så svårt om du inte krånglar till det med lätta släp... :-) Själv håller jag på och tar E till C-kortet så får man ju BE på köpet så det där med 3,5 gränsen har jag aldrig brytt mig om, men det borde ju inte vara omöjligt då du kan ha en bil med tjänstevikt på 1400 och maxvikt på 2100, om du då kopplar till ett släp med totalvikt på 1400 så har du ju en totalvikt på 3,5 på hela ekipaget (2100 kg + 1400 kg = 3,5 ton) Eller är jag helt bakom flötet? |
|
|
Min Jeep har en totalvikt på 2510kg och får dra 990 med B kort. Med BE så får den dra 1500kg Alltså kommer jag upp i 3500Kg lagligt om jag drar 990Kg. Automat är bekvämt |
|
|
Tjänstevikt 1400 Totalvikt 2100 Släpets totalvikt 1400,vilket borde ge ca 100kg i kultryck här i sverige! 2100(bilens sammanlagda axeltryck)+1300(släpets axeltryck)=3400kg Observera att kultrycket räknas som last i bilen men man får inte lägga på 100kg till på släpet, det var vad jag lärde mig på körskolan i alla fall. W |
|
|
Willie: Nu hoppar du väl i galen tunna iaf... Kultrycket räknas väl ändå aldrig med i bilens last? Kultrycket anges väl bara som referens för att få lagom tryck på dragkroken så att inte bilen blir baktung eller "baklätt". Mycket förvirring om just släp verkar det som, borde vara mer om just släp och kanske även ett moment med släp på uppkörningen, för man får ju faktiskt köra rätt tunga vagnar med B-kort. Se bara på alla tomtar med husvagn som lastar allt i fram på vagnen så hela ekipaget ser ut som en fällkniv. /F |
|
| Hehe, det beror på föraren samt passagerarna! En person räknas alltid som 70 kg, tar du således "Stora Familjen" (5 pers) med en snittvikt på 90kg så har du 3,5 fysiska ton men 3,4 juridiskt fick jag lära mig i körskolan efter en hetsig diskussion om huruvida bussförare skulle kräva viktuppgifter av passagerare för att inte överskrida viktgränser... :-) | |
|
Dmi: hellre fram än bak, negativt kultryck är inte kul... Jag har som sagt aldrig läst överdrivet mycket om släp för personbil, men visst låter det knepigt då totalvikten på fordonskombinationen torde bli samma... |
|
|
Kultrycket har ingenting alls i ekvationen att göra. Överstiger släpets totalvikt 750 kg kan man aldrig lagligt överskrida 3500kg i tågvikt med B-kort. Är släpets totalvikt däremot max 750kg kan man överskrida tågvikten 3500kg lagligt med B-kort. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kul tråd det här;) Länk Länk NY |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.