AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.493

Mest körglädje i M5 eller M3...?

Sida 2 av 3
Okej, så om M3:an är lite skramligare och har sämre inredningskvalitet och M5:an är mer gediget byggd, så blir jag lite osäker igen...

Just nu så känns nog M5:an lite mer lockande, men för att bringa klarhet i det hela så får jag väl ta och provköra bägge modellerna. M5:an är dock mer attraktiv rent prismässigt, och får man dessutom en bättre kvalitet på det, så är det ju som grädde på moset... :-)

Mvh Jögge
Bättre kvalitetsKÄNSLA inte kvalitet, båda M-modellerna är mycket gediget byggda.
Rekommenderar provkörning av bägge, helst fler än ett ex. av resp. modell.

/Wille
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
precis...kvalitetskänsla...kvaliten är de nog ingen större skillnad på..den e i allafall inte sämre på M3:orna..som sagt...kör helst 5-6 stycken minst av varje...sen lär nu snart märka om bilen e i bra skick...

///M3
Jag vill å det bestämaste hävda att det inte alls skamlar om någon E46 M3:a som jag har sett/åkt i.

Däremot är skrammel mycket vanligt i E36:an då det var definitiv skillnad mot både E34:a M5 och uppenbart mot E39:an

Finns inget att anmärka på här, E39 M5 och E46 M3 är minst lika bra, när det gäller inredningskvalitet.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Cool
Jag tror främst det var E34-E36 som jämfördes avs kvalitet. Jag har inte provat men kan tänka mig att du har rätt ang E39-E46.

Man får komma ihåg att det är en del skillnad i kvalitet (och pris)på grundmodellen E34-E36. Det är tex tyngre dörrar, dubbla lister, bättre ljudisolering mm i E34.

Sätter man sig sen i en 7-serie E32 eller framförallt E38 så känns även E34 som en Mazda (obs! extrem överdrift)
Håller till 100% med om CBM3 det skramlar inte om E46M3 det enda som ev kan tyckas skramla är vär varvräknare når 4500rpm då hörs ett metaliskt underbart skramel.
Japp, det var alltså E34(92-95) och E36(96-98) som frågan gällde.

Mvh Jögge
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Rätt vanligt med "skrammel" från Subwoofern och bakhögtalarna i E46 M3, och nej inte när man spelar så det distar.
mageng och Jögge38: OK, jag är med ... då gäller fortfarande mina kommentarer om ett E36:an är rätt skramlig. Jag uplevde att om man varit på och monterat in andra högtalare och pillat på inredningen så blir det definitivt sämre på E36:an. Gjorde det med min Cab (som i och för sig är mindre vridstyv och alltså blir det mer knirk om inte allt är dead-tight).

johann: Har jag inte märkt eftersom mina bak-högtalare ligger på bokhyllan hemma och det är en annan sub som sköter detta i bagaget ;)

Är det värst i karusellen på Ringen eller ;)
Kan inte varit några vidare välskötta ex av E36:an ni åkt i när man hör om allt som "skramlar". Har aldrig upplevt något sådant i min, bilen är hur tight som helst oavsett om man kör på fin motorväg eller taskig landsväg, bara den härliga sången från sexan som gör sig hörd. Som tidigare påpekats; provkör flera stycken då det som med alla modeller finns bra och kassa ex.
///M
Kan bara säga att jag haråkt välskötta eemplar .... det är kanske oleransnivån som är låg. Jag uppfattar knirk och knäpp från inredning som "skrammel".

Vi pratar inte om skrammel från makniska komponente som kattar o.dyl. åtminstone inte jag iallafall.
makniska komponente = inte italienska utan skall vara mekaniska komponenter ;)
Har inte heller upplevt någon större skillnad i kvalitet mellan m3 och m5. Men måste nog säga som tidigare att m3an är mkt roligare att köra men som bruksbil är nog m5 att föredra.

Är dock sugen på en e30 m3 igen........ Roligare bil får man leta efter.
m5 nicke: Det var bra att få höra, för om jag själv så småningom köper en M-bil så är det främst för att den ska vara rolig att köra och mindre för att använda den som bruksbil.

Mvh Jögge
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jaha, varför inte en M-coupé då? =) Den tycker jag är riktigt elak.
Jovisst, cupén är ju klart snyggare än sedanmodellen. E36:an är dock något tråkigare och kantigare i fronten än vad E34:an är, tycker i varje fall jag.

Mvh Jögge
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kan definitivt instämma med några tidigare talare, är det körglädje du är ute efter ska du nog titta närmare på M3 E30.
Har haft två M3 e36 också men dom är rätt trista jämfört i jämförelse. (för mig är inte körglädje hk och 0-100 bör påpekas)

M3 E30 är dock ingen bra bruksbil, komforten helt klart sämre.

Köper man en välvårdad M3 E30 behöver man nog inte bekymmra sig om värdeminskning heller.

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Till Jörgen

Hej. Jag tycker det är mer körglädje i en m3 än m5 men det beror på vad man är ute efter? har du familj och barn eller kanske bara kompisar som ska åka med så är det en m5 som gäller eller en m3 limo. men helt klart mer plats i m5 det är ju en större bil.
Men jag tycker att du ska prova en m5 med ringpaketet det är helt klart bäst. Det är bara att välja komfort eller sport läge beroende på hur man känner sig. Helt kanon tycker jag. Personligen tycker jag att just det slår m3:an lätt. För att det är inte alltid man vill åka runt å "studsa" omkring. Men m3 är klart mycket snyggare också.

Prova båda och gör en utvärdering själv.

//Jojje

-=Brings Me Women=-
BjörnB: Jo det är framförallt körglädjen som jag är ute efter. Hur kommer det sig egentligen att M30 är roligare att köra än E36:an? Beror det på att E30 är bättre balanserad, som någon sa tidigare? 0-100-siffrorna trodde jag kunde ge en liten vink om vilken bil som var roligast att köra, men där hade jag visst fel då..?

Jojje81: Nej jag har ingen egen familj så då skulle ju en M3:a kunna passa ganska bra. Det här med 'ringpaketet' innebär alltså att man kan välja komfortkörning eller sportig körning? Att "studsa omkring" betyder alltså att man gasar livligt och flyger hit och dit...? :-)

Mvh Jögge
Ki
68
KimMaarva
Bmw 323i -96
Klart m3an går jävligt stötigt i stan o ljudet tränger gärna in i coupen men som ni har sagt de beror ju lite på vad man prioriterar komfort eller bara räser.
tycker m3an e en gudomlig bil. den e snygg den är skön att köra. o man åker som en gud... sen får man ta att de smäller på guppiga vägar...
men de e ingen fartyg man glider runt i......

En gång BMW alltid BMW!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.