AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.492

Mest körglädje i M5 eller M3...?

Sida 1 av 3
I och med att jag själv aldrig kört vare sig en M5:a eller en M3:a, så undrar jag vad ni entusiaster själva tycker om dessa bilar? Vilken av dessa två krutpaket M5 och M3 har mest körglädje i sig och varför skulle ni rekommendera just den modellen?
Jag pratar om E34 och E36-karosserna.

Mvh Jörgen
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Ska jag vara ärlig...varken eller. Fina bilar bägge två men ruskigt dyra att försäkra och en ren våldtäkt på plånboken i underhåll då det rör sig om relativt gamla bilar. Jag skulle rekommendera en M3 E30 istället. Med lite trim så går en sådan lika bra som en E36, billigare att försäkra, serva etc samt att prisbilden är stigande. Att det sedan rör sig om en bättre balanserad vagn med mer körglädje och närvaro gör inte saken sämre. Hade jag inte haft min B8 hade jag kört M3 E30.

Men hade du tänkt spendera hyfsat mycket pengar så är Alpina B8 ett alternativ som förenar M5 ans komfort med M3 ans brutalitet med prestanda som slår bägge. Såg en B8 coupe till salu på mobile för 16000 eur häromdagen, har haft lite kontakt med killen som säljer bilen för några år sedan i ett annat ärende och fick intrycket att han var en ärlig säljare.

Mvh
Tommy

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Jaha, så E30:an har alltså en bättre balanserad vagn än E36:an trots att den är äldre... Ska jag vara lite ärlig så tycker jag faktiskt att E36:an ser lite "tam" ut i designen, inte helt lyckad faktiskt... Där är i alla fall E34:an strået vassare, i designen alltså... Jovisst, jag skulle mer än gärna köpa en Alpina B8:a, men men... Fast den där B8:an för 16 europapp känns inte alltför avlägsen... :-) Jag undrar ibland varför BMW inte tillverkar M-modellerna år efter år, utan gör några års uppehåll ibland med en modell som tex i 5-serien 1996 tom 1998=ingen tillverkning. Däremot så fanns M-serien i 3-serien.. Det är väl svårt att sälja M-serien i flera olika modeller samtidigt kanske...?

Mvh Jörgen
Jag äger M5 och har kört M3, Körgläfjen är större i M3 tycker jag den känns lättare och framförallt rappare, men M5 är inte dålig den heller den ger mer intrycket av urkraft, det känns som den säger ge mig mera så ska jag slita asfalten i stycken.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Att det blir luckor i M-produktionen beror nog mest på att det tar längre tid att utveckla M modellerna.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Snyggast är ju M3:an..lätt..
M5:orna är gamla dom också..+ att dom ofta går långt och på vintrarna..
Dricker en jävla massa bränsle..räkna med 1.5l/mil ca..

Visst, jag fundera på M5 först jag med...men..det är liksom inget speciellt med den anser jag..inte utåt sett i allafall..

Min peronliga åsikt dock...lycka till..hur du än gör så blir du säkert nöjd...de e ju en M bil i allafall..

///M3
Jocce: En riktig asfaltskrynklare alltså...:-) Det där med att M3:an är rappare tilltalar mig... Fast kikar man lite på 0-100km/tim-siffrorna så verkar M5:an vara lite snabbare fram tom 1995. From 1996 så blev M3:an betydligt snabbare verkar det som...

Mvh Jörgen
M3_LOVER: Jaha, du tycker att M3:an är snyggare... Det är klart att den ser ju lite modernare ut. Det är alltså vanligare att M3:or ställs av under vinterhalvåret? Jag såg en gång en supersnygg silverfärgad M3-E36:a=härligt muller under huven måste jag säga...!

Mvh Jörgen
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jögge38:
Om du bryr dig om 0-100-siffror så är BMW fel märke. Då ska du ha en Evo eller Impreza.
Haglund: Hmm..., nja 0-100-siffrorna betyder väl inte allt om man säger så... Jag köper nog hellre en BMW som gör 0-100på 5,5sek än en Evo/Impreza som säkerligen är betydligt snabbare...

Vore jag enbart ute efter snabba 0-100-siffror så skulle jag väl försöka få tag vilket trim-åk som helst bara den är snabbast... Nej jag tänker inte riktigt så.

Jag tycker BMW är ett urskönt bilmärke, vilket är prioritet 1. Sedan om man kan köpa en modell som är riktigt kul att köra så är det naturligtvis ett stort plus...

Mvh Jörgen
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
E36 M3 3.2 har bättre egenskaper när det svänger samt går lite fortare medans en E34 M5 3.8 är snäppet skönare att åka långt och fort i i min mening.

Sen att man kan få en E34 M5 till löjligt låga pengar gör den rätt attraktiv i mina ögon. Enda som jag kan komma på i samma prishärad med bra väghållning och liknande prestanda är en 944 Turbo men då är det dock långt ifrån lika praktisk och förmodligen ännu äldre.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Håller med Johann..M3:an är ganska obekväm att åka långt i..speciellt med stora fälgar mm...

Så ska man åka långt och ofta med mycket folk..köp en M5:a..
Ska man bara åka som en kung...köp en M3:a:)

///M3
Johann: Jo det är klart en Porsche är väl aldrig fel..., åtminstone så länge det inte är en 924... :-)

Priserna på en M5:a E34 har verkligen sjunkit rejält de sista två åren tycker jag, vilket kanske bidrar till flera ägare på en och samma bil och därmed så slits bilarna ned fortare...

Summa sumarum så lutar jag nog trots allt mer och mer åt M3:an, trots att jag inte tycker att den är riktigt lika snygg, men med tiden så kan jag ju ändra mig på den ståndpunkten. Jag känner nog att jag prioriterar M3:ans körglädje mer än M5:ans komfort... I alla fall som det känns just nu... :-)

Mvh Jörgen
En liten fråga bara....
Är verkligen M3:an obekväm (i ordets rätta bemärkelse)att åka långt med, eller är den bara mindre bekväm än M5:an om man uttrycker sig så??

Mvh Jörgen
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag tycker verkligen inte att M3:an är obekväm att åka långt och fort i men M5:an är bekvämare.
Ok, då lutar det fortfarande åt M3:an... :-)

Mvh Jögge
M5an är mer vräkig...en riktig pjäxa me en massa effekt, har själv en 3,8a o skulle inte komma på tanken o byta till en M3a...

men som sagt alla e vi olika...=)

/Peter
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jögge:
Som sagt, jag åkte 25 mil i rad i ca 150 hela vägen på ganska dålig motorväg när jag var skit trött i höstas..tyckte de gick bra...ändå är har min M3:a väldigt dålig komfort med 18", dåliga däck och kapade fjädrar...en M3:a med 17" ex. och utan sänkning...är absolut inte obekväm..tvärtom...

///M3
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Att få M3:an att låta som en obekväm bil som inte har någon komfort tycker jag är helt fel..

Visst chassit har ju en rätt styv sättning, men men .. det måste den ju ha.. har ju trots allt 286 resp 321 hk ..så

Men direkt stötig och obekväm är den ju inte...Man ska ju känna att man satt sig i en bil med lite krut och väghållning:-)

lycka till.. och jag tror att du kommer att bli kanon nöjd med en M3!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag tycker M5 är bättre byggd än M3. Bergfast kvalitet som de flesta 5-seriebilar av dyrare snitt. M3 är lite skraltigare (om du jämför med M5).
Det är småsaker som klangen när man stänger dörren eller bagaget, ljudisolering, lister, inredning mm.

M3:ans motor är modernare och har ett jämnare effektregister. Men M5 har klart mer karaktär. Tycker jag!!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag kan hålla med om att inredningen i M3:an är lite kass..
de knisslar och lever fan ibland..fast den e snygg.

F.ö e M3:orna kanon...OM dom e i skick..körde en M3 -92 E36 en gång..provmodell i tyskland..på en skum firma...(en del vet nog)
DEN VAR HELT KASS...jag åker bekvämare i min vinterbil (volvo 740)!!

Så visst finns de en del dåliga M3:or också

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.