AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
964

Turbokonvertering, någon som använt sig av APC

Tänkte turbomata en 2.5lE30motor utan att kompsänka och istället använda APC samt självklart tändningsförställning.
Kompsänkningen ger ju lägre effekt, sämre verkningsgrad när man inte laddar, hög bränsleförbrukning.
Kom ihåg att saab höjde kompet på sina turbomotorer ordentligt när de satte in APC. Vet iofs inte om BMW motorerna går lika vibrationsfritt som saabmotorerna.
Funderar på hur mycket jag kan ladda med orginalkolovar och orginalstakar innan de börjar krokna,?? några bud? och då menar jag under förutsättningen inget knackande....
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

2bar 500hk tycks ju inte vara något som helst problem på m20...
hur mycket pallar 325 m50?
Jag har APC på en av mina Capri´s,och det funkar bra.Problemet kan vara att knacksensorn reagerar olika på din motor beroende på placeringen (jämfört med Saaben).
Jag har ju en V6,men bara en knacksensor vilket ju inte är 100%...Inte kan man koppla in en till heller enligt uppgifter jag fått av en som är lärare till Saabs mekaninker.

Du kan ladda betydligt mer än utan APC,och det är en barnlek att koppla in.Kolla på nätet,det finns en del Volvo-sidor om APC.

/Matte
Capri är det inte stötstänger på dem? det borde ge ifrån sig lite ogynsamt "skallrande"?
Har mekat en hel del Saab så jag kan en del om APC, men har blivit trött på trasiga växellådor och framhjul som krafsar efter fäste så nu får det bli ett litet BMW projekt :) Har för mig jag någon med capri/apc inne STCS med :D
Visst har den stötstänger,men det verkar inte störa.det beror väl kanske på att knacksensorn bara känner av vissa frekvenser?.

Det är nog Gustaf Ulander du menar,vi känner varandra...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.