AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.894

Airbaglampan började bara lysa

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Så har jag då också råkat ut för att airbaglampan börjat lysa.

Körde in och fick den diagnosiserad med resultatet att höger bältesspännare var felet. Då ställer jag mig frågan om någon vet var man ska felsöka?

När jag ändå hade bilen inne så nollställde de airbaglampan och allt var frid och fröjd men efter ett par timmar så lyser den igen då jag kört en sträcka, stannat och startade motorn igen med frugan sittandes i passagerarsätet med bälte på.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är ju ett standardfel och vad jag som då göres är att kablaget
under stolen byts ut pga glappkontakt, blir väl sletet när man ställer om stolen. det finns färdiga repkabelsaster att köpa för några hundra lappar hos BMW, du är ju händig så detta fixar du själv kan jag tänka mig, får väl plocka bort stolen misstänker jag om du inte är väldigt smidig i husmorsgymnastiken :))
Hör av dig om det är nått.

///MVH Hasso
Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
:-) Ska nog lösa det.

Men det där med bästessträckarna gjorde mig lite konfunderad eller rättare sagt överraskad. Sitter det sensorer i bältessträckarna också?

Kan någonting hända med själva airbagarna om jag pillar på kabelaget. Jag menar finns chansen att nåon löser ut?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Koppla ur batteriet innan så är det ingen fara.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Bältessträckarna är små pyrotekniska saker som drar åt bältet en liten bit. Dessa tänds likdom fram och sidobaggar mm med en liten elektrisk tändare. Resistansen i alla tändare kollas varje gång man vrider på nyckeln och om det är minsta avvikelse så tänds lampan. Kablage och kontakter under stolen verkar kunna glappa ibland efter att stolen flyttas många gånger osv.
Självtesten som görs varje gång man vrider startar är rätt kräsen verkar det, jag har haft felsignal en gång från vänster bältessträckarkablage men efter 0-ställning har det inte återkommit. Kablage inkl skarvkoppling under båda stolarna ser ut som nytt, jag har inte åtgärdat nåt än.

FP
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ja, uppenbart är det fel någonstans. Har inte hunnit att titta ännu men det känns onekligen olustigt med denna typen av fel.
Börjar faktiskt bli lite trött på BMW E39 nu och dess sjukdommar..
En massa små "onödiga" fel uppstår stup i kvarten. Knarrande dörrlister, klunkande dörrar, elektronik som felar, kabelbrott mm mm mm
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Om jag bara vetet att din touring var till salu innan jag köpte min(såg det på touringklubben efteråt)... :-\
Har haft en E39 Sedan innan med alla de småfel du nämner. Dörrlister, pixlar borta i instrumenteringen, airbaglampa osv
Har efteråt provat STOR bil av annat märke och har köpt E39 igen.
Kortfattat kan jag säga att E39 är betydligt bättre än man kan få för sig då man läser på detta forum.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Stout: Klunkande dörrar? Jag har ibland ett missljud som jag inte kan lokalisera, är döv på ett öra så det är ett stort problem att försöka hitta varifrån det kommer, vrider på skallen i vild förtvivlan :-). Misstänker vänster bakdörr. Tips på eventuella åtgärder mottages tacksamt.

=) Hans Olof
BMWCS Nord #5381

Stout: kablestammen under stolen kostar ungefär 700 kr att byta. Dvs till e46, men de lär vara i princip samma grejer.

Jag hade samma problem som du, den enda skillnaden var att min bältessträckar airbar på passagerar sidan löste ut, utan att någon satt i stolen och jag startade bilen på tomgång.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Jag vet att bmw plocka ut passagerar stolen för att få dit den.
Detta var på min 328a de hände.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Stout
Jag har haft samma problem på min,men efter jag var inne på
BMW verkstad så släckte dom lampan och nu har det gått 4 mån
utan att problemet återkommit.peppar peppar.Det var den berömda kabeln under stolen som krånglade,killen i verkstaden
visade var jag skulle klippa och byta kabeln,men eftersom jag har tummen mitt i handen så har jag undvikit jobbet.men kabeln
köpte jag i alla fall tror det var 270:-.

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack för alla svar!

Magnus M: Jo jag vet, det blir lätt negativt när man läser alla strängar :)

Hoppe: Det klonkande ljudet jag syftar på är när det är glapp i dörrnäsan. Fixas med lite fett eller något varv eltejp.

Wendtan, ska se om jag kan komma åt utan att plocka av stolen, ett försök duger ju.

bayen münchen: Har du lust att förtälja var man klipper den någonstans? Ska i väg och handla kabel. Eller säljer du din?
Är också nyfiken på kabeln.

FP
Stuot
Oduglig på elektronik som jag är så ides jag inte lägga ner allt för mycket hjärnkapacitet på detta eftersom jag är klumpfingrad så vågar jag inte ens börja.Men han öppnade en liten svart box
framtill stolen och sa härifrån och på högersida om stolen långt bak till dit skulle den nya kablaget monteras.Men ni som kan åk till närmatse BMW verkstad och fråga så får ni bättre svar än jag
kan ge.Det nya kablaget är undanstoppat i garaget bland alla dom andra bra att ha sakerna.
gr
11
grebnE
528iAT -98
Hej jag fick också samma feldiagnos på höger bältesspännare. Menar ni att kablarna under stolen hör ihop med felet på bältesspännaren? Att jag alltså ska köpa en ny kabelsats till under höger stol och byta ut den?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det brukar vara bästa lösningen om inte nått åkt isär, sist jag hittade en sådan så var det kontakblocket som inte var itryck ordentligt i ena kanten ett litet klick så var problemt löst, stiften i kontakblocket klena och börjar glappar lätt när man flyttar stolen, ett alternativ strajpa ihop kontakten så den inte kan röra sig. Men det finns en repsats att inhandla på BMW för några hundringar.

///MVH Hasso
Länk
gr
11
grebnE
528iAT -98
okok tackar så mycket.. Ska fixa det sen efter nyår nångång.. Måste jag ta lös stolen eller kommer man åt ändå?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det beror helt på vilken nivå du befinner dig i på husmorsgympan :)
Är nog smidigast att ta bort stolen, annars får du nog använda spegel.
Häng av batterikablarna innan och sätt inte dit dom förrän du är klar.

///MVH Hasso
Länk
gr
11
grebnE
528iAT -98
okok då blir det nog ut med stolen =) Man tackar så mycket för det snabba svaret..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.