AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.441

Slang- eller blockvärmare?

pa
42
parf
Honda Civic
Jag följde rådet i detta forum för en tid sig och köpte en DEFA 422 slangvärmare eftersom jag är för lat och för snål att pilla DEFA 871 + DEFA 881 på plats på motorblocket.

Butiksbiträdet på mekonomen ville först inte sälja den till mig då jag råkade säga att det var till en BMW. Han ville väl sälja två dyrare modeller, men det som gav mig "ångest" var att han sa att detta kommer att påverka cirkulationen och kan få bilen att skära...

Vad säger forumet?
Kan doppvärmaren påverka cirkulationen så pass att kylningen försämras kraftigt? (en sak är väl när det är vinter och en annan då det är het sommar)

Parf
Om en fackman, som inte gör annat om dagarna än att sälja och kanske även montera, sådana saker hade sagt så till mig, vet jag iallfall vad jag hade gjort...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har svårt att tänka mig att det skulle hämma cirkulationen SÅ mycket, frågan är ju om han i kassan har försökt det på egen bil som pajat...

Men i och med att det är en V-motor skulle jag kört med blockvärmare. Vad kostar 871+881 jämfört med 422?

Mvh Robban
Varför tillverka och sälja värmare som täpper till vattenflödet såpass mycket att det ska kunna skada motorerna?
Men om det nu skulle vara på det viset så lär det väl synas på temp-mätaren innan det händer något allvarligt.
pa
42
parf
Honda Civic
DEFA 771/881 kostar c:a 980:- styck. Jag fick DEFA 422 för 750:-.

Jag inser också att verkan är sämre med slang, men bättre än utan någonting alls. (För övrigt är jag inte så imponerad av Mekonomens fackmannamässighet - speciellt verkstäderna gör en tveksamt intryck och jag har själv dålig erfarenhet av dem)

Parf
Men snälla....DEFA skulla aldrig sälja nått som skulle skada motorn. Mekonomen är ute och cyklar, vem har påstått att dom är kunniga bara för att dom jobbar i en bildelsaffär?

Prata med en kunnig BMW mekaniker istället.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Funkar säkert bra parf, bättre att värma upp hjälpligt istället för inte alls!

Mvh R
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du skulle ju kunna köpa den "billigaste" blockvärmaren också (1st., om du nu hittar en billig) och slänga på den under oljetråget, om det nu går att sätta fast den?

Hjälper nog bra med både ljum olja + kylvatten!

Mvh R
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du har riktig otur så kanske slangvärmaren är alltför effektiv och tiltar till ena toppen?
PW
298
PW
E38 735ia-99

Har blockvärmare till min V8 fungerar utmärkt..

Mvh

Peter
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
På farsans Audi A8 sitter det slangvärmare från DEFA och den har bränt sönder slangen två gånger! Jättekul att bli ståendes utan kylning! Jag kommer satsa på blockvärmare till min E36!

//Thorssa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.