AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.525

Ska köpa M3 3,2 Vad ska jag tänka på

Hej alla glada BMW ägare(äger själv ingen ännu).

Jag tänkte köpa en M3 Limo(kanske coupe) 96 eller nyare. Vad ska jag tänka på när jag köper en M3:a. Jag har hört en del om vanosen ock viskositeten på oljan kan ge ras. Sant eller falsk. Har skruvat på mycket bilar men inte på BMW. Glad för Tips och Råd.

MVH Jimmy
Vanosen kan spöka ibland på vissa bilar. Uppenbart vid provkörning om den inte är 100%.

Viskositeten däremot har jag inte hört att det ska vara problem med. Många kör ju SLX 10w/30 eller TWS 10w/60 i dessa bilar utan problem, man kanske inte ska köra billigaste oljan man kommer över.

Prova att sök, finns massor.

Lycka till!
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Köra många olika och inte bli kär i första bästa.....

Det är annars ganska lätt att bli ;)

Mvh

Stefan_J
BMW 325ix -87
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hej.
När du sett och kört bilen så märker du i allafall om den är ett vrak eller inte...inga missljud eller vibrationer och tajt låda...e du nöjd då så kan du ju börja med att kolla historiken +serviceboken...ägare..miltal osv..

På 3.2:an KAN vanosen ibland va kass...de märker du förhoppningsvis när du kör..den rasslar och bilen är slö..

Gå gärna under bilen och kolla..speciellt drivaxlar, dämpare,fjädrar mm.

Är allt fortfarande bra...gör gärna ett m-test...då ser du defenitivt ex. vanosfel..

Kolla skicket mot motorn, inga läckage, fin invändigt...

Är allt detta bra + ett bra pris och de känns rätt...köp den..

///M3
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Ang. Vanosen. Tidigare byttes endast "Vanosenheten" vid vanosrassel. Numera skall även "Vanosväxellådan" bytas. En affär på ytterligare 16000,-

Hur vet man om Vanos och vanos växellåda är bytade. Vad har dom olika delarna för funktion och vad händer om dom går i sönder? Exact var sitter dom igentligen?

Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Wremp> Förhoppningsvis märker du att Vanosen är bytt om bilen inte rasslar (typ dieselljud)! Är Vanos (och Vanosvxllåda) bytt bör det finnas kvitton på detta. Kvittona kan vara bra att ha då du har ett års reservdelsgaranti. (Enligt BMW i Solna måste inte bytet vara gjort på en BMW verkstad, det räcker med att det är utfört av en verkstad på fackmannamässigt sätt). I mitt fall var Vanosen bytt, dock ej Vanosvxllådan. I samband med bytet av Vanosväxellådan byttes själva Vanosenheten på nytt (på reservdelsgarantin) då jag hade kvittona kvar sedan förre ägaren och jobbet var gjort i nov förra året. Fick dock pynta för växellådan.

En del anser att vanosrassel endast är en skönhetsfläck, dvs inget mer negativt än att det låter illa. Om det skulle vara fel på vanosväxellådan märker du detta (troligen) genom att motorn inte går riktigt rent. En amatörmässig notering från min sida är att avgasröret ofta var lite sotigt före bytet kontra flera mil efter bytet helt rent. Jag tolkar detta som att vxllådsbytet gör att kammarna ställs in rätt för resp. varvtal och motorn då helt enkelt går renare. Effektmässigt märks också en hel del skillnad. Enligt BMW går det bra att köra med båda delarna ur funktion utan att det skadar motorn. Dock, står kammarna fel går ju motorn fel varför katalysator lär få jobba med. Har noterat att flera på forumet haft taskiga avgasvärden (framförallt HC) som ett tecken på begynnande vanosproblem. I mitt fall hade jag bra värden.
Men hur fungerar den här växellådan egentligen vad gör den.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Nu är jag ingen expert på VANOS men vad den gör är att den ändrar timingen mellan kolven och ventilerna så att ju högre varvtal motorn har ju tidigare öppnar ventilerna för att få en mer rappare motor på högre varv och en motor med mer vrid på låga varv.

Jämfört med en bil som har en fast kamrem/kedja där ventilerna öppnar på samma punkt i varvet oavsett varvtal.

Kort och enkel beskrivning.
Det finns längre och bättre beskrivningar på forumet, sök.....

/PG
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Det där du pratade om angående viskositeten är nog att då motorn är kall (dvs innan oljan nått ca 70 grader) så har oljan så hög viskositet att om man tokvarvar i detta läge så genereras MKT höga tryck i Vanosen vilket kan medföra ras. M.a.o. varmkörs dessa motorer innan man varvar ur dem så håller dom med allra största sannolikhet.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Det har pratats mycket VANOS på Z forumet.
Vad man skall tänka på är att en Z bil är en "ren" sommar bil som går inte ens hälften av vad en vanlig M3 gör.
Min t.ex en -98 har endast gått 3000 mil jämfört med en vanlig M3 -98 som har gått 10-15.000+ mil. Bara en passus...

Jag vet inte vad som händer om vanosen rasar helt men jag talade med BMW i solna och dom sade att om vanosen stannar helt skall det inte hända något allvarligt med motorn utan den kommer att gå dåligt.

Det finns tydligen två vanos fabrikat, det fabriksmonterade är en vanos från Rolls-royce, som är "skit", i alla fall enl. flera på forumet, den har jag.... och tydligen dom flesta andra.
Den man "skall" ha skall vara av Sachsmodell kom nog dock bara på dom sista årsmodellerna av S50(321Hk) motorn, vet ej när.
Det står på serienummerskylten på vanosenheten som sitter längst fram på motorn.
Tydligen så verkar inte skylten/fronten bytas vid rep utan det står fortfarande RR på skylten efter rep så jag vet inte om man kan se det på något annat sätt.

När jag talade med BMW i Solna sade dom att dom måste kolla bilen och byter på goodwill från "fall till fall". jag skall i alla fall tala dem dom igen i vår när jag ställt på bilen.
Annars kan man ta det på motorförsäkringen om bilen gått mindre än 10.000 mil.

Snabb summering av vad jag vet, kolla mera på Z forumet där vi har haft till och från ganska häftiga diskutioner i fallet utan att egentligen komma någon vart.....

Jag har dock fått en känsla av att vissa personer snackar ned motorn också av någon anledning så ta diskutionerna med en nypa salt.

Som folk sade i denna tråd kolla efter rassel ljud, vad jag har upptäckt är att min motor har ett ganska hårt ljud i sig innan oljan kommit upp ordentligt i motorn vid kallstart,och det försvinner om man väntar ett litet tag eller om man har bråttom varvar till till 2000 varv en gång. Antar att då pressas oljan upp i ventilerna snabbare. Vad jag har hört från min vanos enhet är att om man varvar upp motorn till 2000 varv och sedan släpper gasen långsamt så börjar det "knorra" från just vanos enheten det låter lite som en slagborrmaskin på högt varvtal.
Har fått det kollat av BMW och dom säger(på papper!) att det är helt normalt ljud som man inte skall oroa sig över.Jag tror dom.

Kom ihåg alla tester SKALL ske med en varm motor och då menar jag OLJEVARM motor.

Liet smått och gott
Mvh
Peter G
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Har man bytt Vanosenheten till en Sachs syns det på serienummerskylten för enheten.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kolla försäkring innan du köper bilen, med din ålder så är det inte omöjligt att du får lägga ett komplett vanos byte per år i försäkring bara!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.