|
|
|
|---|---|
|
Tjena på er. Vilken orts olja ska jag fylla min automatlåda med i en 525tds från -92? Vad är bytesintervallen på oljan i en sådan automatlåda? | |
|
Du bör byta oljan i automaten lika ofta som du byter oljan i motorn. BMW rekomenderar visserligen lite längre intervall och hörde t.o.m. att en verkstad sade att det aldrig behövde bytas olja i lådan... Man skall även byta filtret och göra rent magneterna som sitter i tråget, ungefär var 3000:e mil. Oljan i min 540 är Dexron 3 som jag förmodar att även du skall ha i din |
|
| En ATF-olja blir bra. | |
Anton |
Det är inte säkert att du ska byta olja över huvudtaget.Om du har en automatlåda som det sitter en liten gul skylt på där det står lifetime oil så ska den inte bytas,detta frågade jag en BMW verkstad om och dom sa att sitter det ett sånt märke på lådan så ska den inte bytas olja på. |
|
Det kan väl aldrig skada att byta oljan eller? Jag bytte i min och tyckte att lådan gick smidigare efter det. Men det beror nog mest på att det var lite för lite olja i innan. |
|
|
Har även den erfarenheten att när jag bytt oljan i lådan växlar den lite bättre (eller är det bara inbillning ?). Kan det skada att byta oljan även om det finns en "gul skylt" på lådan ? |
|
Anton |
Om du byter till kvalitets olja och rätt viskositet så kan jag inte tänka mig att det kan skada lådan.Men som sagt har du märkningen liftime oil på lådan så säger BMW själva att man inte ska byta alls.Det var intressant att höra att du tycker den växlar bättre efter oljebytet,vad är det som ändrat sig? växlar den tidigare eller senare eller går stegen i smidigare?. |
BeeMWe playboy |
Farligt att byta olja, farsan hade i sin ungdom en Vaz som han bytte motoroljan på, den skar efter några mil haha :) Jävla sovjetbil. Är på jakt efter en fin 320/325a (E30) 88a eller nyare, sv-såld med s-bok (eller import med s-bok stämplad hos BMW). Möjligen en E34 525-535(ej röd/vit) i bra skick med lite lulllull. S-bok. Gärna nära Uppsala/Sthlm. (M)irc Dalnet #bmwpower |
|
Anton ! Smidigare växling efter oljebyte: Det är naturligtvis inga revolutionerande förändringar, utan som jag skrev kanske bara inbillning. Jag tycker dock att växlingarna går lite smidigare. Hade föresten en M535:a som tidigare. Den bytte jag oljan i automaten ungefär var 4000:e mil. Vid ca: 3500 mil började lådan uppföra sig lite konstigt. Jag bytte oljan och lådan fungerade mycket bättre. |
|
| Min växellåda gick också smidigare efter oljebyte, dessutom tyckte jag att den blev lite tystare. Tidigare hade jag ett svagt vinande från den som jag tycker är borta(kan vara inbillning) | |
Anton |
Jag köpte en tyskimporterad 328 i sommras,jag gjorde service på den direkt,köpte olja och filter på BMW skulle även ha olja till automatlådan,men blev rekomenderad att inte byta detta då min låda har den här lifetime oljan,jag tror detta börjar nånstans runt 95-96års modeller.Min låda växlar helt suveränt (11000 mil )Men man är ju sugen på om det går att få den ännu smidigare dessutom så vet man ju garanterat vad som finns i.Nu vet jag faen inte hur jag ska göra. |
|
Subjektiv åsikt: Bilen går bättre med fräsch olja i lådan. E38-95 27500mil, oljan är bytt var 6000:e mil och det känns perfekt i lådan. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
Anton |
Det lutar åt att det blir oljebyte i allafall,vilken olja rekomenderar ni? hur fyller man på och hur många liter går det åt,ska man byta filter i lådan samtidigt? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.