|
|
|
|---|---|
|
hur mycke kan man känapå att plocka bort katten?? /525 | |
|
detta är diskuterat vilt. framkom till att det ger ingenting utan mappning osv "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
| klart att det ger några hästar annars skulle det ju vara onödigt att köpa sportsystem mindre mot tryck mer effekt | |
|
Vem har sagt att det inte är onödigt att köpa sportsystem då? Är motorn i övrigt i originalskick, eller effekthöjd max 10% behövs knappast varken sportavgassystem eller åtgärder av katalysator... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Well. Sportavgassystem har ju en viss effekthöjning då de är optimerade att ge ett bättre och jämnare pulsflöde från cylindrarna och ut i resten av avgassystemet. Syftet är ju att få mindre mottryck = bättre flöde bränsle/avgas. Tanken med att ta bort katalysatorelementet är likadan och ger självklart ett lite mindre mottryck. Båda åtgärderna kräver en mappning av motorn för att bli optimerat. Den verkliga effektökningen är ganska marginell men visst kan du få ett par hästar extra av detta. |
|
|
Jag vill säga att det är HELT onödigt att ta bort katten, en häst hit eller dit. Du måste ju ändå dit med skiten när du ska besiktiga bilen!? |
|
| Jag tror många har missuppfattat det här med sportavgassystem & sportluftfilter... Om motorn är i original utförande, blir effekten sämre om man sätter dit ett sportavgassystem med högre flöde. Man ska ha original avgassystem och original luftfilter om motorn är original. Däremot om man trimmar med byte av kam, grenrör, chippar osv ska man ha sportavgassystem. | |
| jag tror du har missupfattat det. på motorcycklar sätter man ju slipon och det brukar ge 5hk utan om bestyckning av förgasare o tändning varför skulle det inte bli så på bil. kadett gsin i bilsport gav 9hk mer med sportsystem i övrigt helt orginal | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.