|
|
|
|---|---|
|
Hej. Just nu har jag orginal dämpare+fjädrar som är kapade..vilket är SKIT... Fjäderbenen har lossat i överkant. (gummi packningen) Är det svårt/dyrt att fixa de?? Om man köper ex. ställbara fjäderben, då byter man väl ut allting eller..så man inte behöver laga fjäderbenslagringen??? En fråga till: K&W ställbara dämpare med fjädrar..är de kompletta fjäderben eller är det bara dämpare och fjäder?????? ///M3 | |
|
tja tror inte du får med fjäderbenslagring när du köper ställbara fjäderben men ja e dock inte 100% säker, kan du ta dej till stockholm så har jag 2 original fjäderbenslagringar du kan få till bra pris ang det andra så vet jag att bilstein sprint säljer dämpare med komplett fjäderben till m3 medans koni gul har lös dämpare så man måste modifiera original fjäderbenen till m3, kanske inte hjälper dej om du bara är intreserad av k&w för dom vet jag tyvärr ingenting om=( mvh johan |
|
|
KW är kompletta fjäderben (ialla fall till 3,2) |
|
|
Ok, tack...då skippar jag det där med ställbart just nu då. OK, FeraThis: jag bor ju 40 mil ifrån stockholm och är inte där direkt ofta...du tror inte du skulle kunna skicka dom i sådana fall?? Vet du vad nya på bmw kostar?? ///M3 |
|
| 750:- /st. fram alltså, dom kullagrade. Bak: 250:- /st om jag inte minns fel. Bak är förbrukningsvara på E36:orna (enkla att byta också), fram ovanligare att dom börjat glappa, sker mest när man sänkt bilen kraftigt. | |
|
328-Johan och ni andra som vet; Är det mer eller mindre ett krav att byta fjäderbenslagringen i samband med att man byter dämpare och fjädrar? Finns det nåt samband mellan att gummipackningen har lossnat och att fjäderbenslagringen behöver bytas? Jens |
|
|
328-johan: Okej, min är KRAFTIGT sänkt.men KAPADE fjädrar..tyvärr. När bmw kollade igenom bilen så ramlade fjädrarna ur..+ att "hela fjäderbenet var löst" som bmw killen sa..gummipackningen hade nästan lossnat från skålen där uppe i motorn. KAN man alltså fixa detta separat och sen köpa nya fjädrar bara??? Då går de på alltså ca 2000kr i material + arbete och fjärarna?? ///M3 |
|
|
Jo alltså... Man bytar ju för det första inte något som inte är sönder. 1. plocka ner och titta på grejjerna. Lagret ska såklart inte glappa. Gör det det, byta. Vissa lite mer seriösa grabber filar sedan upp hålet till lagringen (asså hålet i fjädertornet) så att man kan "felvända" den nya lagringen och därmed få en kraftigare cambersetting, men det är ju upp till var och en. Det där med fjädersäkning är upp till var och en. Själv köpte jag nya fjädrar (sänker bara 20mm så det känns ok) till min M Coupé för ett par veckor sedan (såg för övrigt att lagringarna fram glappade en del, så dessa ska bytas snarast, blir ju lite dubbeljobb när man inte har ett par nya lagringar liggandes bredvid när man ska byta fjädrar som backup). Det funkar ju med enbart fjäderbyte, men är inte rätt. Det lär bli ställbart under vintern för min del, var bortskämd med KW på min förra bil. |
|
|
M3_Lover: Kraftigt sänkt?? Det beror allt på vad man jämför med du... Hög emot min ... =) Jasså, du ska inte ha ställbart nu? Är ju ett krav om man sak åka med en ordentligt låg bil. Tycker du ska lugna dig lite, för du kommer ångra dig grovt om du inte köper ställbart. FÅr väl se till våren hur du gjort så kan vi jämföra höjd också.. =) --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
|
m3_lover// ja skulle kunna skicka dom isåfall men maila mej på: johan.n79@passagen.se om du är intresserad mvh johan |
|
|
Mean Machine: JO, kanske de..men den är FÖR låg för den sänkningsmetoden om du fattar..hela metoden "kapade" fjädrar är enligt mig en stor jävla skam på en M3:a..funkar la på 240 kanske.. Jaa..jag får la ta och köpa ställbart...de e så jävla dyrt bara.. Har lite annat att lägga pengar på också. Hela jävla fjäderbenen är ju lösa snart..i fram.. Den där gummi packningen där e lös...vi får väl se.. Och jag kan inte ha för låg bil heller. åker på dåliga vägar i bland + att jag har läpp i fram...tar i o jävlas..men som sagt...vi får se...de e inte vår än..... ///M3 |
|
|
M3_Lover: Precis. där har du helt rätt... kapade fjädrar hör absolut inte hemma på en M3. Vet att ställbart kostar en del, men det är helt klart värt varenda krona! --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
|
Mean Machine. Ja, de är de säkert. Men det är klart, om jag kan fixa fjäderbenen + riktiga sänkningsfjädrar 40/10 för 5-6000 så är jag nöjd med det. Blir ju klart bättre än vad det är nu i allafall. Skulle vilja åka ner till khöler och kasta lite pengar också. Sen är de nya däck + lite annat..så de räcker och blir över... ///M3 |
|
|
vad ingår i en sämkningssats/vad behöver man? fjädrar dämpare mer? M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
300+ Det finns ju olika sorter. Antingen köper man bara en fjädersats ex 40/10 som passar till orginal dämpare. Eller så köper man samma fjädrar och sportdämpare= bättre. Eller så köper man kompletta ställbara fjäderben= Bäst. Priserna variera ju men 4000kr för bara fjädrarna, ca 8-10000 för fjädrar och dämpare och 15000-18000 för ställbara fjäderben.... Kör man inte på bana och inte bryr sig jätte mycket om väghållningen och bara vill ha bilen lite lägre och snyggare, då är ju den billiga altenativet klart bäst...ska nog själv köpa det. Va inte på ställbart, men jag kör aldrig på bana eller nåt, inte värt då..anser jag... ///M3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.