|
|
|
|---|---|
|
Är det någon nackdel att köra på delsyntolja ? | |
|
Det beror väl på vad du jämför med. Kolla kvlitetsmärkningarna. De säger mer om oljorna. Rent allmänt kan väl sägas att det inte finns några regler för hur mycket syntetolja det skall finnas i en delsyntet. Det innebär att det kan vara 99% mineralolja och 1% syntet. Sök här på forumet. Johan B brukar vara väl insatt i ämnet. |
|
|
Köp Agrols Spectra; riktigt bra o billig helsyntet! Kolla www.agrol.se Mvh Robban |
|
| nää jag håller mig till havoline eller castrol.har alldrig hört talats om dessa oljor. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns delsyntet som har samma specar, som helsyntet förutom viskositeten. Men ett krav är att oljan klarar den serviceintervall som du har på din motor och det finns ingen longlifegodkänd olja med viskositet högre än 5W. Och då är det enbart helsyntet som duger för de längre intervallerna. över 1500 mil. Upp till 1500 mil är flertalet oljekvaliter och fabrikat godkända. ca 150 st olika oljefabrikat även Havoline extra 10W-40. ///MVH Hasso Länk |
| Inget fel på Havoline eller Castrol förutom priset... | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Havoline Texaco säljs väl på Överskottsbolaget till mycket bra pris har jag sett. ///MVH Hasso Länk |
| Så vitt jag vet,den görs av återvinningsolja??? | |
Tecaxos havoline olja är en högkvalitetsolja som är longlife godkänd av BMW dvs inte ett dugg sämre än nån annan longlifegodkänd olja. Dessa skrönor med spillolja brukar vara relaterat till Biltema.:)) vilket nog är en skröna där osså. Texaco sätter inte sitt namn på nån skräpolja ingan annan märkestillverkare heller. Däremot billig noname olja som finns i vissa varuhus skull jag nog vara misstänksam om fanns nått märke för 20 år sedan som hette Goth oil där uppkom snacket med återvunnen spillolja och där skulle jag tro att det stämde :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Det finns olika typer av Texaco-oljor! En del av dem har rätt låg kvalitetsklassning. En del flaskor har etiketter med mycket lila färg, de har relativt dålig kvalitetsklassning. De flaskorna som har mycket gult i etiketterna har en hög klassning. Det är dock lätt att kolla kvaliteten! Läs klassningen på baksidan av förpackningarna! De oljorna som har en hög kvalitetsklassning bör ha minst API SJ och ACEA A3. De "lila flaskorna" har inte högre klassning än API SG om jag inte minns fel. Däremot har de "gula flaskorna" klassning API SJ/ACEA A3 om jag inte minns fel. Att köra en 00:a med något annat än helsyntetisk olja ser jag ingen vits med! Precis som Hasso påpekade bör du använda en "BMW longlife"-klassad olja! Man skulle enkelt kunna uttrycka det som att enda fördelen med en delsyntetisk olja jämfört med en helsyntetisk, är literpriset. Sedan finns det givetvis delsyntetiska oljor som är väldigt bra, men de är inte lika bra som en bra syntetolja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Här på ÖverskottsBolaget hittade jag det märket som Hasso skrev om, Goth oil. Men efter att ha läst på baksidan av etiketten hade den högre klassning än den Texaco oljan som stod intill. Dessutom till lägre pris. Så nu åker farsan omkring med GothOil i sin Volvo 242L från -76. (Allra sista modellen med B20). | |
|
Jag råkar ha en dunk Goth Oil i garaget. Jag kan spara den och plocka med den på en träff om du vill ha dig en nostalgi tripp i framtiden hasso ;) Mvh. Patric Min(fd.E32)/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
Städade för ett tag sedan i sambons föräldrars garage , Uj va massa bra gamla oljor ja hittade. Tex. ap-gammal biltema olja (ÄKTA mineralolja) , en som hette ESSO-Terresso (säkert 30 år gammal) , gamla statoil och en skitolja köpt på Favör (matbutik på 80-talet) , gripens smörolja , q8-2taktsolja etc.. vart en härlig mix som min gamla audi-80 snart slurkade i sig. Upptäckte sedan att esso-terresso var till svarvar hehe :-) FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.