|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag är spekulant på en 518 -94. Tyvärr tickade motorn rätt mycket. Tänkte kolla om det finns någon här på forumet som har någon idé om vad det kan tänkas vara och vilka kostnader man får räkna med att få det åtgärdat på verkstad. | |
|
Hej! Dem hydrauliska ventillyftarna brukar ha en tendens att låta på den motorn som du är spekulant på. Om du vill ha tyst på det så behövs i "värsta fall" ett byte av dessa, ibland hjälper visst inte ens det :(,KAN hjälpa med ett olje+filterbyte(troligen ej)... Kan också vara kamaxeln som är en smula nersliten,då blir det dyrt om du ej gör jobbet själv.. Kontrollera också när kamremmen byttes senast.Känslig "pryl" just på bl.a. 518i ända till den nya konstr. kom 95-.Bytesintervallen är vad jag förstår nu var 4000:de mil på den motorn. Ett exakt kostnadsförslag har jag tyvärr inte för varken ventillyftarbytet och/eller ett ev. kambyte med tillbehör..Men gissa kan jag väl :) Kamremmen misstänker jag kostar ca 2500-3000kr att byta på v-stad. Om nu kamaxeln är nedsliten så gissar jag på en kostnad av ca 10' på BMW v-stad för ett sådant byte. Ventillyftarbyte kanske hamnar på 5-8'? Någon annan som kan säga mera exakt? Mvh Janne. |
|
|
Tilläggas bör att verkstäder har olika "filosofi" vad som behövs bytas i samband med dessa tänkbara fel som jag nämnde så kostnader är alltid svårt att sia om..Ring runt och fråga själv är ett bra tips :) Mvh Janne. |
|
| Kolla runt med verkstäderna. När jag hade en 518 fick jag prisförslag upp till 20 000 kronor för kamaxel+vipparmar, billigaste tog 7 000 kr och gjorde ett utmärkt jobb. | |
| Mitt tips är att kolla på andra 518, det finns flera! | |
|
finns massor med 518 som tickar, på bilar som gått långt slipper du nästan aldrig undan detta. Sköter du bara motorn så kan den gå länge till utan att du behöver lägga upp några 20 lappar... men visst markanden kryllar av bimmers så du kan säkert hitta en tystare... www.bimmer.nu sidan för Bmwtokar! |
|
|
Jag hörde av en verkstad på min gammla 518i -90 att det var insprutningen som tickar! Och för sjutton gubbar var noga med kammrems byte! annars blir det som med min :( (se mitt roliga kammrems inlägg) |
|
|
det stämmer det som 1BMW säger, mitt tickljud har jag härledit till spridarna och insugets kostruktion som förstärker ljudet ytterligare från spridarna "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.