AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.714

Hållbarheten i orginal drivlina

j_
31
j_o
320 Coupe -92
Har surfat runt på forumet och läst en del om trimmning av e36. Det kan ju snabbt konstateras att turbo ger flest hk per spenderad slant.(jo ja ha föstått att de e bökigt me grenröret,men kan ju liksom inte vara omöjligt) Men sen då? Orginalkoppling? Tål knappast ens ordentlig misshandel med orginal maskin. Men vad skall man i så fall byta till? Hur är det med resten av drivlinan, upphängningar, bussningar osv. pallar skiten omking 350 hk? (320 grejjer) M3 lina borde ju rimligtvis vara mer hållbar men vad kostar en sådan?
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Turbokonvertera 320 är väl tveksamt. Ska man hålla sig med standard maskineri så är väl ca 200-220 hk inga problem. 350 hk kräver nog både större ingrepp i motor och drivlina.
Utgår man från 325 är läget bättre.

En M3 får man nog för de pengarna + lite till. Så slipper man klabbet.
j_
31
j_o
320 Coupe -92
ok,tanken var att skippa orginalmaskin å lyfta i en från 325/328 nånting. därför undrar jag hur mycke grejjerna tål.Självklart kan man väl få det mesta att rasa bara man står på ordentligt. men ifall man exempelvis lyfter i en 350-400 hk, pallar linan då för lite mer påfrestning än "kärringkörning" eller är risken för ras överhängande så fort man dumppar kopplingen ordentligt??
j_
31
j_o
320 Coupe -92
nån som vet???
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
byt isåfall hela drivlinan, med låda, drivaxlar, bakaxel och motorn till 325/328..
Kopplingen måste du byta oavsett om du byter drivlina eller inte.
325-grejjerna håller för 500hk

E28 M535i TwinTurbo

Ionaz
Att 325 grejerna håller för 500hk är skit snack.
Jag tog livet av min 325 koppling vid 295hk i motorn vid misshandel.
Nu sitter det en ny 328 lammel på plats som slirar varje gång jag vispar i 3:an, och jag har inte mer än runt 330hk.
ska byta till m3 3,2 den tåler mer stryk, över 450 iaf.

/MVH Jonas
Ionaz
Förövrigt har min bakaxelklump låssnat från främre fästet. pga kraften.
328ans låda är samma som M3 3.0.
j_
31
j_o
320 Coupe -92
okeeej,d tar sig (som brandmannen sa...)
d e precis sånt här ja var på jakt efter.folk med erfarenhet...
att man lätt klämmer hästar ur en 2.5 vet ju alla.men ingen pratar högt om hur det går sen :)

nån annan som kört loss klumpen eller div. andra delar?
att en lina dimensionerad för about 200hk skulle hålla för 500 har jag nämligen svårt att tro

(denna fundering pga alla "guld och gröna skogar" inlägg) altså "klämm dit en turbo för billig slant och livet leker..."-inlägg
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Jag undrar också om den verkligen håller för 500 kusar?
Men gör den det är det bra... Bekräftelse från fler?

www.reptil.nu
Kr
140
Krigh
328iT -96 M-optik

1602 2,5 Tic -68
Drivlinan håller om du byter tryckplatta till sachs sport,
låt bli att köra med sinter bara.
Med original tryckplatta kommer man inte långt!
varit med om en del växellådsras och vad jag lärt mig är det inte effekten som tar kål på lådor utan vridet.
Har du tex en högvarvig motor med effektkurvor som ligger högre i registret (lägre vrid) kan du säkert klara lådan, dessutom håller både koppling och annat bättre vid den typen av motorkaraktär. Men sätter du dit en liten turbo>>(högt vrid, låga varv) och laddar ordentligt kan du nog knäcka vilken dunderlåda som helst.
//Martin
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Jag har en M3 motor med turbo och sinter lamell... skiten kommer att rasa alltså?

www.reptil.nu
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Sätt dit en koppling som pallar för vridet, byt hardyskiva och sen har du troligen inga problem!
Tror mer på tillfälligheter att växellåda, kardan, klump eller drivaxlar lämnar in.. har flera kompisar som kört sönder sina orginalprylar med orginal effekt..

Kör själv med 535 E28 drivlina som än så länge håller utmärtk.. OM man bara tar det lite lugnt med kopplingen (kört sönder låda och kardan en gång var på det viset), och då handlar det om 1000nm+, men bara du inte monterar en flerskivig på/av koppling ska det inte vara några problem..

Lycka till!

MVH Kilander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.