|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har importerat mig en BMW 320i Touring från Frankfurt och har läst mig till otroligt mycket matnyttiga saker på detta forum - jag tackar alla som är aktiva här genom en stor applåd *klappar händer*. Jag fick uppfattningen om att det är tillåtet att köra sin importerade bil i 14 dgr med de "röda skyltarna", nu då jag har pratat med bilregistret så säger de att det är bara tillåtet att köra bilen i 7 dgr i Sverige. Det är något som jag inte har hittat nån information om tidigare. Har det blivit någon ändring den senaste tiden gällande detta? Jag kan för övrigt skriva samman en liten historia om vad jag har upplevt under min resa och saker som man kan tänka på som "förstagångsimportör" som jag är. För övrigt är det min första BMW hittills efter åtta andra bilar - mycket nöjd men lite irriterad över allt som stjäl tid innan jag har bilen "på riktigt". Hälsningar Force | |
|
Hej å grattis till bilen! Är inte helt hundra men själv behöll jag tyskplåtarna på till datumet som stod på kanten, utgår från att det är OK att köra så länge skyltarna är gilltiga, vet dock inte om detta påverkar försäkring eller nått annat. Jag hade tur och fick tid på besiktningen två dar efter jag kommit hem men tyckte att dom tyska skyltarna var snyggare :-) Sen var det rätt kul att se hur fort folk flyttade på sej när man hade dom på :-) Länk |
|
|
Har varit i kontakt med Polismyndigheten nu och tagit reda på att jag INTE får köra med bilen (enligt lag) förrän jag fått registreringsbeviset, detta även fast jag har: - Tyska exportskyltar som gäller till 2003-11-19 - Har reg.besiktat bilen och fått reg.nummer Att jag inte får köra med den beror på att fordonet är avställt efter reg.besiktningen fram till att jag får reg.beviset som gör att jag kan ställa på bilen igen. Enligt Polisen så får man endast föra fram fordonet i 7 dagar efter att man passerat gränsen med de Tyska exportskyltarna (röda) dock längst till det datum som skyltarna gäller till. Att det skulle bli en period där jag inte får framföra fordonet hade jag inte förväntat mig. Sen går det inte att få reg.beviset på annat sätt än via den gamla hederliga postgången eftersom det får endast skickas ut till den adress där ägaren är folkbokförd. Hoppas att det finns några som har nytta av den här informationen. Tjolahopp! |
|
| glömde en sak - det är endast via reg.beviset som det är möjligt att ställa på fordonet då det finns nån kod där och endast där... | |
|
Flög du ner till Frankfurt och körde bil hem, eller? Min bil är också en import och rullade som ny i Frankfurt... Mvh Jörgen |
|
|
Japp - flög ned till Frankfurt och bilade hem till Sundsvall på 19h -ca 190 mil - en rätt bra genomsnittsfart. Jag har ett generaltips till de som flyger ned - försov er INTE till flyget - lol |
|
|
Force: Så fort du får Reg beviset så kan du ställa på bilen på nätet och då får du ett mail eller om det va en hänvisning till en sida som du kan skriva ut och som bevisar att bilen är påställd. Kan va bra å veta om man vill ut å gasa med en gång, själv måste jag ha brutit mot lagen ett tag :-)) // CB. Länk |
|
| Hej det är väl ingen hos polisen som vet när man har kört 7 dagar här hemma så det är bara att gasa vidare så länge skyltarna gäller . | |
|
Nej, det är klart, Polisen har ju ingen aning om när man förde in bilen i Sverige - men det är ju lite trist om man skulle råka ut för en olycka och man kör ett avställt fordon, jag tror inte att försäkringsbolaget skulle uppskatta ett sånt ärende och det kommer säkert sluta med att man får betala hela paketet. /F |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.