|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Herregud... mer vatten....segling kanske inte är så kul när man inte har någon kaj att utgå ifrån.... Det finns precis som Ras.mus skriver ett antal medicinska plastsorter och mediciner som inte kan använda sig av oljor tillverkade på syntetisk väg. Att företagen lägger ut sina lager som "lager-på-väg" är ett sätt att minska kostnaderna, minska bundet kapital (inget eget lager) och minimera transporterna (färre mellan lager). Är positiv till lastbils/sjöfarts transporter men tycker att drivmedelsbiten skall ses över ur miljösynpunkt OCH att transportfirmorna lär sig att logistikplanera.... (kan jag hjälpa till med när jag är färdig informationslogistiker ;) /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
| Tänker inte kommentera BoogieElvis senaste inlägg då de saknar den grad av begåvning som jag kräver för att finna det intressant att svara. | |
320-325 |
kan man inte bygga ut järnvägen då så att den blir mer effektiv |
Ras.mus |
Jo, det är ju det som ska till... Men det lockar inga väljare att säga att vi ska plöja ner x antal miljoner på järnväg som vi kommer tjäna igen endast på trivsel och miljö. Det är lätt för folk att tycka att miljö är viktigt, tills man ska betala för den i pengar och tid. |
|
Kan det inte vara värt lite pengar och tid att ha trivsel? Alla här har ju uppenbarligen lagt ner både pengar och tid på en BMW. Varför? Trivsel bl.a. skulle jag vilja säga. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Så korkade inlägg som existerar i denna strängen hade jag inte förväntat mig att hitta på detta forumet. Avstår dock från att kommentera dessa ytterligare med samma motivering som Bjoerck. |
|
Ras.mus |
Hmm... det senaste inlägget slår nog allt va? Jag avstår att kommentera genom att kommentera... |
|
rasmus:" Vi har ju alla läst om timmer-truckarna i norr som kör sönder vägar på 2 år som skulle hållt i 30 år" Och hur ska timmertransporterna ske istället? Med järnväg kanske? jo det kanske skulle funka om vi drar räls över HELA Sverige till varenda liten buske ute i skogen. Dvs xxxx antal mil mer till en kostnad av 100 milj per kilometer. Hur ska det finansieras? kanske med något produktivt? eftersom det totala arbetet i samhället bör minska enligt din uppfattning, då kanske tillväxten ökar med 5000% i veckan också? Eftersom alla jobbar mindre och skatteintäkterna ökar så borde det nog gå. |
|
|
Jamen... Vägarna pajar ju för att bilarna kör med överlast, därför att de tvingas konkurrera med transportörer som inte jobbar på samma villkor. Och "kanske något produktivt"... tänk själv: om det finns arbeten i samhället som utförs i onödan skulle det ju själklart vara bättre om de som utför detta arbete kunde syssla med något nödvändigt istället. Resonerar man motsatt så kan ju du använda din tid till att sitta och veva din gamla grammofon, medan jag kan dricka lite kaffe till istället medan min går på el? Vad gäller drivmedel måste ju diesel framstå som det enda vettiga ur miljösynpunkt tills bränslecellerna kommer ut på marknaden. Och naturligtvis är tåg bättre än lastbil, liksom båt är bättre än tåg. Tror tamejtusan man skulle kunna ställa upp det där termodynamiskt - ju lägre kvalitet på transporterna ju bättre för miljön... Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
Ras.mus |
Ja, K.N har ju redan svarat på henkes tankar... Man ska ju som sagt inte minska arbetet i samhället utan det onödiga arbetet. Tillväxten påverkas ju uppåt av produktivt arbete men nedåt av t.ex. underhållsarbete och liknande. Visst, det MÅSTE till underhållsarbete och barnomsorg och vård osv. Men det betyder inte att vi ska göra saker i onödan. Och timmertransporterna så handlade det om överlast ja, inte att man kör med lastbilar. Sen kan man diskutera hur långt man kör med dessa listbilar och om verken sedan ligger längs järnvägen. Man behöver ju inte vara ingenjör för att inse att om de ligger intill järnvägen är det väldigt enkelt att lasta av timret. Sen måste man ju förstås ta timret till järnvägen. Men ett utökat järnvägsnät i norra sverige har ju också fördelen att man kan köra persontransporter på det... Nä, lösningen är att minska onödigt arbete och öka nyttigt. Detta kostar pengar i inledningsfasen och vinsten görs av oss alla i miljön. Sen kommer vinsten att göras av olika företag landet runt när det väl fungerar men det finns inga företag som ensamma kan stå för initialkostnaderna för sånt här. |
|
K.N: har du verkligen belägg för att timmertransporter körs med överlast? Om du har det får du gärna redovisa dessa här. En mindre andel förekommer men inte mer. Anledningen till transporter med överlast är bristande kontroller och transportköparens ansvarsfrihet för dessa överträdelser. För det andra förespråkar jag inte onödigt arbete, jag undrade bara varifrån dessa "onödiga arbeten" skulle ersättas med för typ av nödvändiga jobb. Självklart är det bra att folk är sysselsatta inom "produktiva nödvändiga" jobb, men det råder inte brist på arbetskraft inom "produktiva" jobb för att vissa hellre vill jobba inom vården eller jobba som chaufför. Det jag egentligen retar upp mig på är rasmus uppfattning att chaufförer och människor inom offentlig sektor skulle syssla med något nödvändigt ont eller onödigt arbete. Den åsikten går stick istäv med min egen. Punkt |
|
Ras.mus |
Du kanske inte ahr hört om det? De har gjort dolda mätningar och uppåt 80% tror jag det var som körde med mer än 20 ton överlast. Där var tomtar som körde med uppåt 60 ton överlast också om jag inte minns fel! Felet med kontroller är att chaffisarna har kontakt med varandra. Så fort ett ekipage blivit stoppat så stoppar de andra och tar en fika/sovpaus tills kontrollen är väck igen. Därför tar de oftast en eller två ekipage på en hel dag när polisen kontrollerar. Men (jag tror det var) vägverkets test gjordes med mätningar på en bro när bilarna körde över. Det är ganska lätt att mäta vikten då med olika vibrations och belastningssensorer... Och då visade det sig tydligt. Alla som jobbar inom vägverket i norr har vetat detta lång tid eftersom de ser det på vägarna som bara håller 2 år när de ska hålla 30... Men bevisen saknas. Sen ÄR det så att vissa arbeten ÄR servicearbeten så att andra jobb kan bli gjorda. De är inte alls mindre viktiga för det, tvärt om. Görs de bra blir de andra jobben gjorda bättre och alla blir nöjda. MEN, man ska försöka minimera denna sorts arbete och maximera den andra. Det förstår väl du med??? Sen är jag själv för en mycket generös sjukvård och barnomsorg osv. men man ska ju inte göra jobben i onödan! Och då är det just dessa jobb som inte ska göras i onödan (i första hand). Och, visst, folk är sysselsatta inom nödvändiga jobb idag. Det är de inom service-yrkena med, om än i mindre grad. Men ALL industri i sverige idag skriker efter kunnig verkstadspersonal, underhållspersonal osv. En duktig svetsare är sällsynt om han är yngre än 55... Och sådana här jobb kan göra att t.ex. volvo kan tillverka bilar i sverige, det gör inte chaffisarna, om du förstår vad jag menar? Så jag tror nog jag håller med dig om detta, bara att vi missförstått varann. |
|
ha ha ha jo det förekommer exempel på groteska överlaster, men jag tvivlar på att det skulle röra sig om timmerbilar. Angående synen på arbeten har vi tydligen missförstått varann eller jag missförstått dig. |
|
Ras.mus |
Ja, jag är inte chaffis så... Men just i det här fallet var det timmer. Sen tog de även upp att vissa sågverk/massaverk tar sitt ansvar genom att bara ta emot det lagliga (60 ton?) eller i alla fall bara betala för denna mängd oavsett hur mkt de hade med sig. Fast, det funkar ju också bara till viss del, blir ju lätt att har man 20% extra tar man 20% extra per ton... Men men, det var ju ett försök iaf. |
|
Ras,mus Ja, jag är inte chaffis så... Har märkt det ,har du överhuvudtaget nån inblick i transportnäringen i sverige .Vet du tex att 80procent av transporterna sker med lastbil. Vet du att det kommer att behövas ca 4500 yrkesförare per år. Sen är tiden förbi när man bara körde,idag ska du vara allt i allo tex ,data,scanners,labling,adr, samt kunna hantera,språk helst flera ,docs,truck ,kran ,hjullastare,mmm .Detta ska du fixa helt på egenhand. Klart att jag är partisk i detta eftersom jag utbildar ungdomar i denna ädla konst att framföra fordon på väg. ps va skulle du fixa bensin till din kära bmw utan tankbil=). ------------Utan lastbil stannar sverige---------------- mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
Kanske ska passa på att påpeka att 90% av allt som kommer in till Sverige, kommer med båt. Vad ska ni köra utan båtar? ;) Lite seriösare... Visst underlättar lastbilar transporter, men de är inte absolut nödvändiga, och sannerligen inte milövänliga. Utan lastbilar skulle transport inom Sverige försvåras på kort sikt, men jag tror inte att det är omöjligt att bygga ut järnvägsnätet. |
|
|
Lastbilar är nödvändiga, speciellt då det gäller intermodala transporter. Att tro att järnvägen är lösningen på allt är bara naivt, järnvägen idag är bara ett enda stort kaos i logistikplanering. /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Har kört in i en buss som körde mot väjningsplikt i ca 60 km/h, (318i från -84) trots totalsmaschad front/motor mm så var hela kupén intakt och alla dörrar gick att öppna. Helt suverän bil med väl utvecklade krock/ deformeringszoner! Från 1984... Kan vara glad att jag körde en BMW vid det tillfället. En relativ hastighet av 200 km/h är nog svår att överleva oavsett bil, men mina erfarenheter av BMW är mycket bra. No turbo shit, just real power! |
|
|
Blir fortfarande "bara" drygt 100km/h när 2 likvärdiga bilar frontalkrockar med en hastighet av 100km/h vardera :) ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Det är fortfarande så att om två likadana bilar kör mot varandra i 100 km/h vardera så är effekten lika som att en bil kör in i en vägg med 100 km/h. Om den ena bilen är tyngre än den andra så kommer den att vinna, dvs den kommer aldrig gå ner till noll i hastighet i kollisionsögonblicket. Detta gör att den kanske bara har en hastighetsminskning på 100-20= 80 km/h Medans då den andra lättare bilen kommer att tom åka baklänges av kollisionen, den får alltså en fartminskning i kollisionen 100--20=120 km/h vilket inte är så förmånligt ur överlevnadssynpunkt. Så skall du fronta med en bil så sikta på en bil som är lättare än din egen om du är egoist. Deformationszonerna på bilarna delas relativt broderligt mellan bilarna så har du en stum bil och krockar med en mjuk bil så har du nytta av den andra bilens krockzon och han förlorar på att krocka med en stum bil. Jämför i tanken med att krocka mot en tung lastbil, den har ingen deformationszon men kommer ändå inte ha så ont av att fronta med dig.... Sålänge alla andra bilar är mjuka och lätta kan din bil vara tung och hård... Men det hjälper inte om du kör in i en betongvägg. (undvik dessa) Men i krig med lyktstolpar och träd så är nog en E32 ganska OK /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.