|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Håller med bjoerck till 100% i hans resonemang, tror att det behöver poängteras att iallafall jag är inte ute efter lastbilschaffisarnas jobb utan att få en effektiv och miljövänlig transport, plus att det är tunga lastbilar sliter rejält på våra redan dåliga vägar och att krockar man med dem sker det oftast med dödlig utgång för den i personbilen. /Simon |
|
|
Ett par problem finns det, bortsett från att jag inte kan känna annat än att ni skulle vilja se mig arbetslös, 1: näringslivet kräver snabbare och mer flexibla transporter och även om järnvägen säkert kan bli snabbare än den är idag så kan den aldrig bli mer flexibel än biltransporter. 2: Den svenska järnvägen kommer att få svårt att konkurrera med åkare från de forna öststaterna, t.ex. tvivlar jag på att SJ kommer att kunna ge sina anställda lika lite lön som Pekaes Multyspeditor från Polen betalar till sina... Som vanligt får svenska åkare ta smällen... :-( |
|
Ras.mus |
Håller med simon_en Det räcker man kör ett par mil från motorvägarna så ser man vilka skador lastbilarna orsakar, vägarna är sönderkörda i kanter och liknande. Beror oftast på för tunga fordon... Sen är det ett gissel med alla dödliga krockar. Det är ju ofta självmord och det är ju inte kul att chaffisarna ska behöva råka ut för det. Sen angående tåg. Orsaker till att t.ex. inte tågtrafiken fungerar i sverige är att den antas gå med vinst med en gång. Och då är det vinst i pengar, inte i miljö och trivsel. Se bara på vår nya fina öresundstrafik! Sista tåget från köpenhamn till helsingborg över bron går vid 23 ungefär... Mellan köpenhamn och helsingör går de var tjugonde minut dygnet runt ungefär. Det säger sig självt att i sverige kan man inte förlita sig på tågen för att komma hem medans man kan det i danmark. Man kan inte sätta tågen isolerade och tro att de ska gå med vinst, eller ens jämnt upp. Det måste räknas med vinster i miljö, liv, minskat vägunderhåll (både i kronor och i förlorad tid p.g.a. vägbyggen=köer). På lång sikt kan det även frigöra ett antal chaffisar som då kan ägna sig åt andra saker. |
Ras.mus |
Arbetslös? Börjar likna industrigubbar som inte vill ha utveckling till automatisering för att de då blir utan jobb... Kan man minska det totala arbetet som vi måste utföra i samhället så kan vi ägna oss åt vettigare saker. Sen är det med detta som allt annat, vill vi ha en miljövänlig transport eller elproduktion eller stålproduktion eller vad som helst kan man inte tro att man ska konkurrera jämnt av med öststater eller kineser... |
|
Ras.mus skrev: "Kan man minska det totala arbetet som vi måste utföra i samhället så kan vi ägna oss åt vettigare saker." -Som att gå på socialbidrag? Oavsett vad enskilda individer har får drömmar om Utopia så är verkligheten den att det opraktiska miljötänkandet gällande järnvägen får konkurrens av de billiga och flexibla polska åkarna. Kapital och kundbehov är viktigare idag än principfrågor. |
|
| Plus att då vore jag ju mer eller mindre tvingad att jobba som ekonom och det är ju öken... :-( | |
|
Vill bara påpeka att järnvägen inte är något framtidsalternativ gällande miljö, den måste ju ha ström (som snart kommer ifrån danska/polska kolkraftverk om vi fortsätter att lägga ned kärnkraften) och tar stor plats i landskapet. Dessutom kostar det 10 miljoner att bygga en kilometer järnväg. Bättre skulle vara att köra lastbilar på något alternativbränsle. Slutligen så finns det mycket att effektivisera kring logistiken överlag. -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
Ras.mus |
BoogieElvis Socialbidrag? Nä men kanske åt något produktivt? Något som skapar välfärd och framgång? Inte något nödvändigt ont... tryggve även om vi får strömmen får danskt kolkraftverk så blir den totala effektiviteten mycket bättre än vad vi får i en vanlig motor, alla vet väl hur effektiva sådana är? Mesta går ju till värme rakt ut i luften... I ett kraftverk tas denna värme tillvara genom fjärrvärme som ni kanske vet? En sak till, vad kostar det att bygga vägar tror du? Mindre är 10 miljoner per km? nix pix, långt mer... |
|
Ras.mus: och hur lätt tror du att det är för gamla chaffisar som legat ute på vägarna hela sina liv att skola om sig till "något produktivt? Något som skapar välfärd och framgång"? De kanske ska gå och läsa teknisk fysik på Chalmers vid 50 års ålder? Själv kommer jag ju att ha en utbildning i botten så visst skulle man väl kunna existera ändå, men vete fan om det skulle kunna kallas liv; gå till ett instängt kontor med en massa folk som man har inpå sig nio timmar om dagen, fem dagar i veckan, samma ställe, samma folk, år efter år efter år... *ryser* Nä, då tar jag hellre en sista tur med lastbilen så kan alla andra zombies pyssla med "välfärd", "miljötänkande" och andra homo-aktiviteter för då vill inte jag vara med mer! |
|
|
Orden "miljötänkande" och "homo-aktivitetet" hör inte hemma på samma rad. Eller i samma stycke. Kan man göra något för naturen ska man göra det. Det är fullt tillräckligt att det stora landet i väster skiter högaktningsfullt i naturen. /Berga |
|
| Berga: dom vet ju i alla fall att man ska LEVA livet inte ÖVERLEVA det, det är en viss skillnad... Och vad bryr jag mig om naturen? Slutar dom sälja diesel så kan man alltid köra på fotogen, jag är sååå innerligt trött på alla dessa forpulte skogsmullar!!! | |
|
BoogieElvis: Lyft blicken! Den situation vi har nu är ohållbar. Att använda fossila, icke-förnybara bränslen i den utsträckning som vi gör är idioti. Jag är en stor bilentusiast men har vett att förstå att bilar är ett problem för miljön. Vad är det som säger att du omedelbart förpassas till ett kontor om du måste sluta köra lastbil? Det finns fler yrken än lastbilschaufför och tjänstemannayrken. På vilket sätt ser du sambandet mellan välfärd, miljötänkande och homo-aktiviteter. Freud skulle säkert kunna säga något passande här! :-) |
|
| OK, ovanstående var lite att ta i kanske (lika bra att säga det själv), men jag är bara så urbota förbannad på allt vad miljövänner heter. Varför ska jag lida för att andra vill vara miljövänliga? Om någon vill köra runt med rapsolja i tanken och källsortera sin avföring så skulle jag aldrig komma på tanken att skälla på honom/henne för det, men om jag kör runt med dieselröken bolmande flera mil bort så får jag faen för det av något "världssamvete" när jag stannar, varför saknas det ömsesidig respekt? Jo, för att miljövännerna är så egotrippade och inbilska att de inte kan respektera andras önskan att leva annorlunda. Fascister säger jag bara! | |
|
>ras.mus Trillade bort en nolla, 100 miljoner skall det förstås vara, järnväg ÄR dyrare att bygga per kilometer än väg. Och ja en vanlig förbränningsmotor har en mycket dålig effektivitet, långt långt sämre än ett tåg med elmotor, men det jag skrev var att ersätta icke förnybara bränslen med alternativa, det är då vi får fördelar gentemot järnvägen (som är oflexibel och långsam). Sedan tror jag att varken du eller jag vill ha en massa stinkande brunkolslkraftverk här och var eller hur? Dessutom går mycket av värmen fortfarande rakt ut i luften på de flesta kolkraftverk (speciellt de polska). /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Själv anser jag att Moxnes är en större psykoanalytiker än Freud någonsin var (men det beror väl på ens egna preferensramar). Anledningen till att jag ser mig själv i riskzonen för att hamna på kontor? Jo, jag har bara arbetat inom transportbranschen, all min arbetslivserfarenhet finns inom det området, jag går på handelshögskola för tillfället och om jag inte kommer att köra lastbil så är risken stor att jag slutar som de som tagit examen (och där är de flesta instängda på kontor)... Välfärd--->typisk vänsterord--->vänstern är allierade med de gröna i många länder--->de gröna är garanterat homosexuella så som de ser ut, hippies... Inte fasen lyssnar de på riktig musik ens, bara såndäringa progg-dynga. |
|
| Och vad är det för fel på att köra runt på fossila bränslen? Dom tar ju ändå snart slut och då blir man ju tvungen att byta drivmedel, varför inte bara slappna av fram tills dess och låta oss rulla vidare på diesel och bensin så kan du få köra trampcykel, elbil eller vad du vill? | |
|
BoogieElvis> Därför att du kommer att drukna/koka bort av växthus effekten. Att sedan vissa plaster/gummisorter och mediciner inte kan tillverkas kanske har något med det att göra? /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Och vad ska du använda "vissa" plast/gummisorter till? Finns väl alternativ där också? Mer vatten vore ju underbart, bortsett från motorfordon så är segling det enda som är värt att leva för, så det är väl knappast nåt negativt? |
|
|
Det är naturligtvis allvarligt med nerskitning av moder jord men framsteg görs hela tiden.Och så länge företagen har valt att ha sitt lager på mitt flak så kan man inte göra mycket just nu.Sen skulle jag vilja se hur ett tåg ska kunna leverera mjölken som dina barn just nu dricker.Det som däremot suger är att skitiga östbilar o dyl med full tank+1000lit på flak ska kunna köra ystad-haparanda medans åkarns miljöklassade bil inte har en kepa att få denna frakt.Just nu tycker jag däremot att sjöfarten har fått ett rejält uppsving o det är kul.Har förövrigt kört flyggods i ett xx antal år där kan man snacka utsläpp. PS om ni tycker att det är mycke lastbilar i sweden så ska ni kolla europa (har kört i dom flesta länder) det är alltid lika när man kommer hem, va f_n tog alla bilar vägen? Om vi skulle ställa lastbilen en vecka så skulle fullständigt kaos råda i alla bitar i samhället. Den här tråden har väl inget med bmw att göra? Jobb suger BMWrockar. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
Ras.mus |
Jag skulle nästan tro att BoogieElvis försöker driva med folk nu... Så korkad kan ingen va... Du som är chaffis kan säkert fortsätta med det tills din pension, det tar inte ett år att ställa om infrastrukturen. Det inser säkert du med? Men vi kanske inte ska fortsätta att utöka antalat chaffisar utan de som idag tar chaffisjobb kan ju börja på något annat. Sen kan jag rekommendera teknisk fysik, kanske inte på chalmers men... :-) "Vissa" plastsorter kan vara sådana som vi behöver inom vården kanske? Något som vi verkligen behöver men inte idag kan ersätta med annat. Sen är det ju givetvis så att lastbilar är oerhört flexibla. Men kontrollen av last per axel kanske ska ökas? Vi har ju alla läst om timmer-truckarna i norr som kör sönder vägar på 2 år som skulle hållt i 30 år. Tänker vi oss då att vi lägger om vägen 15 ggr istället för 1 på 30 år så kanske det blir dyrare än järnvägen ändå? Plus att alla bilister slipper köra sönder sin fina bmw i hålor... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.