|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Nej nej... Har man en stum vägg är det exakt som att krocka två exakt likadana bilar klockrent emot varandra... Och det är går inte att dubblera hastigheten bara, då blir energin 4-dubbel pga. kvadratiskt samband... Så 200 km/h är om man kör in i en stillastående likadan bil, inget annat. |
|
Ja med tanke på att massan man har när man krockar i en hastighet av 100 km/h är närmare 1101 Ton!! Om jag nu inte missminner mina Fysik lektioner helt! Så är det väl en väsentelig skillnad på att ta en stillastående bergväg på 0 och en annan bil i närmare 1000 Ton med!? eller hur.. men samtidigt så forsätter ju bilarna en bit efteråt och har således inte utsrålat all sin Kinetiska energi i Krock ögonblicket.. men visst fasiken må det ju vara bättre att köra av vägen än att köra in i den mötande bilen! Speciellt med bara en halva din bil! Därmed är bergvägen bra mkt bättre som krockudde! än en Volvo 940 som i detta fall! Sen om vi nu skulle krocka in i något stumt och tvärnita med vår kropp så kommer du få värre benbrott osv... men risken är hög att din hjärna absolut inte klarar smällen.. dit huvud väger ju närmare 3000kg.... rätta mig om jag har helt fel... räknar grovt att man färdas i 36m/s... men jag kan ha fel på en Decimal.. så det snarare torde bli att bilen vägen 100 ton och ditt huvud 300kg... men men.. ni förstår vad jag menar iaf.. ska hjärnar tåla 300 kg på en sekund så är kraften overklig och din hjärna kommer snurra ett antal varv i din skalle eller mossas... om det blir tvär nit utan att du slår i huvet! Praktiskt omöjligt men rolig tanke i teorin! hehe... Kliar er i huvet och läs det igen och rätta mina fel =D __ Länk |
|
|
Ras.Mus måste ha fel... jag kan inte precisera rent mattematiskt varför, men betänk förljande: Alt 1: Du slår käften rätt i en enbart framhållen knytnäve. Alt 2: Du slår käften i samma näve, fast nu tar den sats och slår med samma hastighet som din käft kommer farande i. Vilket gör ondast? :-) |
|
|
En bilkollission består egentligen av tre separata kollissioner. Den första är när bilen kolliderar och deformeras, den andra när passagerarna kolliderar med bilens innanmäte och den tredje är när passagerarnas organ kolliderar med kroppens insida. Den tredje kollissionen är i regel den dödande. Ställer mig tveksam till Ras.mus resonemang. Har att göra med elastisk kontra elastisk-plastiska kollissioner. Det är olika förlopp beträffande energin för dessa typer av kollissioner. |
|
|
Såg reprisen nyss, fy fasen säger jag bara! Även om det stämmer som tidigare nämnts att man säkert bromsar in före smällen så är det ändå en fin påminnelse om vilka krafter som är i rörelse (även i lägre hastigheter). Och so what om 525:an var mindre deformerad, när de sa att ingen hade överlevt så tror jag dem och vad spelar det då för roll om bilen var mindre deformerad än Volvon? Har iofs sett flera krocktester samt "riktiga" krockar tidigare men man vänjer sig aldrig helt... En sån grej gör ju bara att man blir mer och mer övertygad om att köpa lastbil, kostnaden är värt det med tanke på säkerheten man får. |
|
|
Som svar på Baders fråga: Även om du köper en 760 iL -03 är chansen att överleva en frontalkrock i 100 blås minimal. Så tipset blir att helt enkelt ge f*n i att fronta. Hur då? 1. Undvik dumma omkörningar. Själv har jag lugnat ner mig ordentligt efter en incident för ett par år sedan utanför Strömstad, där E6 är smal och eländig. Gjorde en felbedömning när jag skulle köra om en långtradare och var ytterst nära att sätta en Volvo V40 i fronten. Inte kul! 2. Skulle ngn komma emot dig på din körbana, kör av vägen, eller vad som helst. Det är bättre än att frontalkrocka. My Bimmer is my mistress |
|
Ras.mus |
Ja... Förstår att ni inte kan varken matematik eller mekanik. Theprophet... Du väger exakt lika mycket (nästan) i 100 km/h. Ska du väga mer måste man upp i relatisvistiska hastigheter (en tiondels microgram mer vid 100 000 m/s) Det man pratar om är att det känns som om man väger mer. Och vad det känns so beror i sin tur på i vilket ögonblick du är, hur bilen deformeras då (alltså, vilken retardation du har just då). Sen, om du krockar klockrent med två likadana bilar antar man att de deformeras likadant samt att de då stoppas... Visst, sen ser bilen olika ut på höger/vänster sida men i bmw's fina bilar är det säkert ganska symmetriskt byggt med tanke på vikt och krockskydd. Bstrom Det handlar om en STUM vägg. Kan du slå käften i en knytnäve som står helt stilla genom hela förloppet så är det samma som om du och en klon av dig skulle krocka käftarna ihop i exakt samma hastighet. Bjoerk Hmm.. undrar om du vet vad elastisk-plastisk kontra elastisk deformation är egentligen... Det blir ju likadant i båda fallen... |
|
ja ja.. ;) Men frågan är då.. är det bättre krockskydd i de bepansrade varianterna av bilarna? Det ska väl vara mera plåt och vikt och sånt tjafs.. Dör man då av gkrafterna eller? |
|
Ras.mus |
I fallet med tyngre bilar kan man generellt säga att ju mer bilen väger desto mindre stopp blir det. Likadan vikt blir ungefär som att köra in i en stum vägg. Väger t.ex. din bil 2,5 ton och du krockar med en fiesta på 800 kg så slutar det med att din fart tas ned till 51 medans fiestan slutar med -51 km/h (om bilarna efter krocken antas följa varandra och inte som i krocktesten fortsätter demolerade) Detta resulterar i att du upplever krocken som en 50-krock medans fiestan får en 150-krock. Då finns det en chans att du kan klara dig undan... |
| Ras.mus: jag har inte läst mer än fysik A i gymnasiet så det här är lite "over my head" men om jag förstår dig rätt så skulle det i fallet med fiestan upplevas som en krasch i 49 km/h av föraren i den tyngre bilen? | |
| Glöm det förresten, jag är visst lite blind idag... Sry... | |
| bigger is better ? ;) | |
| bader: big is beautiful och störst går först! ;-) | |
|
Det är inte vikten i sig som gör att man klarar krocken bättre, det är SKILLNADEN i vikt som gör den ena klarar sig bättre (på den andres bekostnad). Krockar en tung bil med en lätt kommer den lätta att uppleva en mycket kraftigare acceleration än den tunga och därmed blir påfrestningarna på passagerarna i den lätta bilen mycket större. Om alla åker runt i likadana fordon är det alltså viktmässigt likgiltigt om det är stridsvagnar eller Fiestor. /Micke |
|
|
Hur var det där nu, läste ett exempel på det där i någon av körkortsböckerna på transportteknisk. Observera att siffror och så är ungefärliga, rakt ur minnet. Kan inte hitta boken nu. Tore Trucker är ute på vägarna, en helt normal arbetsdag i sin 60-tons tradare. Han ligger med cruisen låst på för vägen lagliga 80 km/h (det sägs att det händer ibland:) På samma väg, med med nosen åt andra hållet kommer Mede L. Svensson i sin genomsnittliga personbil. Borde väl hamna nånstans i klass med Vectra eller Carisma, om man gör ett överslag. Ingen Smart, och ingen 760, i alla fall, utan nåt därimellan. Svensson har lite bråttom, och ligger på vedervärdiga 100 km/h på 90-sträckan. Alldeles när dom närmar sig mötespunkten sträcker sig Svensson efter senaste Lasse Stefanz-cd:n i passagerardörrens förvaringsfack. Det bär sig inte bättre än att han förlorar kursen och glider över i motsatt körbana. Tore letar efter telefonen, så just det ögonblicken har han minst sagt bristande koll, han också. Båda bilarna kolliderar utan att någon av förarna rör bromspedalen, alltså. Retardation blir det ändå. Vid smällen bromsas lastbilen hela 2 km/h (Är tämligen säker på den siffran från boken) Personbilen kilas fast under fronten på tradaren, och Herr Svensson får uppleva en retardation från cirka 100 km/h till runt -98 km/h på en splitsecond. Just då kvittar nog dom där 5 stjärnorna i EURO Ncap, känns det som... Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| micke: sån tur då att småbilar blir alltmer populära. | |
| Hangaround: Nästa gång någon frågar mig varför i hela fridens namn jag vill ha en lastbil att köra runt i så länkar jag till ditt inlägg, det ger ju ganska bra svar. | |
|
ha ha ha... :) En stor Peterbuilt eller någon annan sådan där 18hjulig lastbil :D |
|
| Tror inte att jag får råd med en Peterbilt (eller en Kenworth W900 som jag också drömmer om) de närmaste 10 åren, blir nog en Volvo FM 7 eller 9, då får man ju ner bränsleförbrukningen också medans man sparar till en jänkare... ;-) | |
|
Hangaround, Mycket bra inlägg!!! Garvade näsan av mig, samtidigt som man inser allvaret! Ska undvika att köra på en 60tonnare :) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.