|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har, hastigt och lustigt, blivit med en IX som, blamd mycket annat , har en Webasto orginalmonterad. Jag har läst mycket här och fått koll på hur man kopplar in den osv. Det surrar till och ryker avgaser när den startat och allt verkar ok men det blir ingen värme i bilen och heller inget utslag på mätaren efter en halvtimmes webasto-körning. Enligt vad jag förstår värmer den både kupé och motor i e34an men det borde ju märkas !!!. Jag har även en e32a och de är ju väldigt lika och där hade jag problem med värmeventilerna, samma dubbelklima, fast jag har för mig att värmen inte funkade alla på den, här känner man ventilerna "surra" och det kommer kupévärme fast inte alls som på e32an. Hur ställer ni kliman på kvällen innan Webaston skall till "jobbet" så att säga ??? Har ett annat "problem" och det är när man åker sakta, typ 30-40, då det känns som att kardanen wobblar lite upp och ned, inga oljud utan bara en Jeep-känsla som försvinner helt när man ökar farten. Bilen verkar gå på en puckelpist, lätt överdrivet förståss .-). Det är inga klonk eller oljud annars, dock verkar bussningarna bak lite slitna, är det samma som en vanlig e34a?? Annars verkar det vara en trevlig bil och kommer att bli en perfekt vinterkompis bara värmen fixas, webaston var ju en del av köpsuget !! /Mvh Per | |
|
för det första måste du ha full värme på kliman... Men ett troligt fel är batteriet,är det inte helt ok så orkar den bara starta upp webaston men sedan inte alstra den värme som behövs,så var min webasto och jag böt batteri sedan blev det ordentlig värme. |
|
|
Du behöver inte ha full värme på kliman för att den skall funka. Jag har värmen inställd på ca 22 grader när jag kör Webaston i 540:n och det blir varmt i kupen. |
|
|
Hej! Batteriet mäter sina dryga tolvvolt men är säkert orginal och kanske inte håller strömmen så länge. Kan man köra med batteriladdare påkopplad för att se om det funkar som en snabbtest ? Håller med Kane om att man borde kunna ställa de alternativ man så önskar, mer eller mindre, på kliman, naruligtvis avseende värme coh defrost, eller?? Det sitter en luftskruv på Webaston(eller i anslutning till), Kan detta vara något i en bil som, enligt vad jag läst här, verkar svårluftad ?? /Mvh Per |
|
|
Hej !lite ny info !! Jag har mätt batteriet och det är ok, kört ändå med hjälp av en laddare och det som händer är att Webaston startar och går ett par minuter, först cirkulationspumpen och sedan brännaren, men sedan stoppar brännaren. Cirkpumpen går hela perioden ut men pumpar ju då kallvatten eller luft !. Jag vet inte om brännaren skall vara på hela tiden men det verkar ju naturligt och sedan vet jag inte om det finns någon säkerhetsfunktion OM det inte är tillräckligt vattenflöde. Det verkar inte finnas luft i huvudsystemet, högläge och högvarv provat, men när jag kör Webaston kommer det inget vatten ur luftskruven på själva Webaston, eller rättare sagt påledningen direkt efter. Några ideér ??? /mvh Per |
|
| Hur kallt ute är det när du testar? | |
|
idag var det väl en 7-8 grader, Malmö. /mvh Per |
|
| Testa om du har problem med yttertempgivaren genom att prova i "sommarläget", dvs när det är över 16 grader skall man köra värmaren på sommaren några ggr så att den underhålls . Tryck samtidigt på "A-temp" och "Zeit" -> ordet "IN" visas. Nu kan värmaren startas en gång. | |
|
OK! Jag skall kolla i morgon. Skall värmaren(brännaren) gå konstant och finns det någon vakt för lågt vätskeflöde ? Man känner i slangen att det pulserar som en cirkpump och hör hur det "gurglar" i slangarna men slangen från värmaren, där luftningen sitter, blir inte varm och skruvar man upp skruven droppar det bara lite, det borde väl rinna eller spruta där?? /Mvh Per |
|
| Min går "konstant". Jag har inte känt om det pulserar/gurglar. Skall göra det vid tillfälle. | |
|
OK,jag var lite otydlig karnse jag menade inte att man MÅSTE ha fullt på kliman för att den ska fungera men är det kallt ute bör man ha det för att få alla rutorna isfria. Webaston gör ett antal startförsök under ca 5 min och startar den inte då så går cirkulations pumpen tiden ut utan att systemet värms upp. ta ur och kolla glödstiftet sitter ovanpå med kabel in i, åxå vanligt fel. Jag hade samma problem,den gick tiden ut utan att det blev någon värme men som sagt batteriet (BMW orginal)orkade inte med,visade 12v men ingen spänning. Om batteriet är slut så fungerar det inte med en battladdare för att batteriet "äter" upp spänningen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.