|
|
|
|---|---|
|
Hej! Går det att polera bilen med en excenterslip typ: Bosch Pex med ställbart varv? Någon som provat? resultat? eller duger dessa bara för att polera ut vaxer? Mvh / Smygtittaren | |
| Det funkar, men ta det j-vligt försiktigt och tryck inte på slipen när du polerar! | |
|
Vad händer om man trycker? Orkar den att polera nedmattade bilar? |
|
|
Oj, det verkar litet vådligt. Risken är väl att du bränner bort lacken om du har för mycket tryck. Pexen har väl en 15000-24000 opm, medan en ordinär polerapparat ligger runt 3000 opm. Och Pexen har liten slipyta 12 cm mot det dubbla för en polerapparat. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Om du kan ställa varvet lågt så funkar det utmärkt,om min dotter på 16 år kunde fixa en tämligen nergången lack på e36an så kan du åxo. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
vilken maskin använde din dotter? vilket varvtal? |
|
-BeeMWe- |
Känn lite på lacken så märker du hur fort framåt du ska gå med den, ser ser även om det är lite varmt (immigt) |
|
Black o Decker vet inte hur lågt varvet är (ska kolla) sen kör vi med skumplatta+turtles carcleaner+ev lite vatten.Detta kördes i två omgångar samt avslutades med sonaxvax.Kan säga att bilen är röd och nu ser den kanonbra ut. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
Hej... Ryser vid tanken att använda slipmaskin vid polering.....för det första så är varvtalet helt åt h...te, sedan så har du inte samma balans i en slipmaskin, en balans som är viktig för att få en jämn och fördelad avverkan på poleringen. Att man uppnår ett resultat som man personligen tycker är fantastiskt, kan vara en ren besvikelse för en annan. Har varit och kikat på bilar som man "minssan fick till lika bra som Recond firman" med en borrmaskin och polertrissa.... tar inte många sekunder att spräcka en sådan illusion. Högt varvtal brukar av okunniga kompenseras med att man istället jobbar fortare, vilket medför att du koncentrerad på att inte bränna lacken, i stället missar en mängd andra fenomen som i ett ögonblick kan föstöra din billrecondar illusion. En grundläggande regel för ett gott resultat vid polering är.... arbeta långsamt!, Välj lägsta möjliga varvtal tills att du känner ditt Mtrl, på så sätt så hinner du upptäcka dina eventuella misstag INNAN det är för sent! Mvh Skalman |
|
|
Hej igen... En Polermaskin skall normalt kunna arbeta från 800v/min till 3000v/min. Normalt jobbar man med varvtal runt 800-1500v/min (Beror lite på Mtrl och förutsättningar) Adios! Skalman |
|
|
Min Black o Deckern ligger på 3000 tomgångsvarv, jag vet inte vad din pex varvar. Som skalman säger är låga varv ett krav. Men som sagt min funkar utmärkt. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.