AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.197

Imprtbilspropaganda i Finland

Lo
79
Lockheed
525i Touring -94
Jag glömde länken
Länk
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Det kommer att bli samma visa här i Finland som det var i Sverige när importvågen tog fart. Bilhandlarna, och vissa myndigheter, ser hellre att folk köper "svenskt", eller finskt i det här fallet, och gör vad som helst för att kasta ett dåligt rykte över importen. I vissa fall får de ju vatten på sin kvarn när snåla svenskar och finnar åker till Tyskland och köper den absolut billigaste bilen de hittar av nån skum bakgårdshandlare. Sen blir helt plötsligt "alla" importbilar krockade och mätarskruvade.

Det här med underdimensionerade elsystem kommer som en nyhet för mig. Har inte hört talas om sådana problem i Sverige, åtminsone inte på BMW.

Micke
Hmm....många direkta sakfel som t ex att det är lagligt att skruva mätaren bara man berättar det...är i Sverige det är så inte i tyskland. Nu bor inte jag i finland, men mina importbilar har klarat -25 grader vid ett flertal tillfällen utan att krångla. Finns riktigt kalla ställen även i tyskland, men det kanske inte den som intervjuas tänkte på....:)

/Simon
Läste också artikeln i pappersversionen för 2 h sedan.

Det är också min bestämdaste uppfattning att den juridiska synen på mätarskruv är den samma i Finland som i Tyskland, dvs. vill du skruva mätaren på din egen bil, OK. MEN du är som säljare skyldig att upplysa köparen om hur det förhåller sig med mätaren. Jag har själv frågat detta av flera tyskar och detta är deras åsikt.

Många här som har något emot tyska bilar har länge använt detta som svepskäl, dvs "i Tyskland är det lagligt att skruva mätare, därför är alla bilar skruvade" osv...

Det är det för fan INTE!

Däremot, kommentera gärna ni som redan ägt tyska bilar ett tag (speciellt norrlänningar) om ni haft problem med t.ex. värme, el, ventiler eller annat.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
När jag importerade min första bil (en 325i-93, vilket skedde 1996) försökte ajg ta reda på om det fanns några skillnader mellan 325:or sålda på svenska respektive tyska marknaden. Det framgick då, från BMW, att de svenska bilarna hade ett "skandinavienpaket". Detta innefattade stolsvärme, en skyddsplåt under motorn, något kraftigare generator, batteri och kabel mellan generator och batteri.
Jag fick också värdena på batteri och generator, vilka jag dessvärre ej kommer i håg, men jag tog och jämförde med vad Volvo och Saab sätter i sina bilar i Sverige. Det visade sig att det BMW monterar för den tyska marknaden var likvärdigt med vad Saab och Volvo har på den svenska, medan det BWM satte i för Sverige, Norge och Finland var kraftigare än vad de svenska tillverkarna erbjuder på den svenska marknaden. Med andra ord tyckte jag nog att det inte skulle vara någon fara med en tysksåld bil, och har inte heller upplevt några problem sedan dess. Jag är nu inne på min fjärde importbil och har aldrig haft några problem med det. Låt gå att det i Stockholm och Uppsala, sällan blir riktigt kallt, men de gånger det varit kallare än -20° har bilarna alltid startat utan minsta protest.
Skyddsplåten under motorn har jag aldrig haft behov av, men så kör jag inte på kostigar med bilen heller.
Stolsvärme är en annan sak, det är inte standard i Tyskland, men många bilar är extrautrustade med det, så det är inte svårt att få det även om man köper importbil. det är bara att ta reda på om bilen har "Sitzheizung" eller inte.
Om BMW fortfarande gör skillnad på generator och batteri vet jag inte. om det var speciellt just för 325i E36 vet jag inte heller.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Suck ja, det är rent deprimerande att följa propagandakriget mot importbilar här i Finland. Verkar som om media får betalt av Finlands bilhandlare för att skriva rena felaktigheter om tyska eller andra importerade fordon. Alla är mätarskruvade, krockade, har för liten generator/batteri/värmesystem. Delar till dessa "specialbilar" finns inte att köpas i Finland, motorblocken har ingen plats för motervärmare, osv osv. Vissa bilhandlare vägrar att ta privatimporterade fordon i inbyte eftersom det är "svårt att kolla deras historia".
Man blir så....
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Visste ni att i bilar som går till Saudiarabien, så har dom plockat bort ac'n och byggt om hela bilen till ett kylskåp invändigt i stället, på grund av värmen där... Det är säkert!!

;)

/Erik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enda bilen som jag vet med bestämdhet inte var Nordenutrustat, var en "jugoslavien"importerad Opel kadett diesel-84
Där var värmepaketet minimalt mot en svensksåld.
Kanske dags att någon upplyser tidningsreportern att han har cyklat vilse i tusen sjöars land.

///MVH Hasso
Länk
Lo
79
Lockheed
525i Touring -94
Till saken bör nämnas att personen som uttalar sig är verkstadschef på bilfirman som har BMW och VW/Audi agenturen i Vasa
Löjligt att köra såda skräckpropaganda. Verkstäderna fattar inte att det är på en bra kundservice till de som kommer och vill serva bilen hos dem oberoende om det är import eller inte.

Om man inte fattar att det är relationen till märket som man skall underhålla, inte om bilen är såld i Tyskland eller Uganda. Dessutom är det helt mot EU's principer att man skall "hindra" flödet av varor och tjänster med löjliga osanna storys.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo det är ju helt klart, men reportern gick ju på det :))

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
hasso:
Journalister....say no more ;-))

Blev riktigt förbannad när jag läste artikeln. Den var verkligen fylld med sakfel, rätt igenom.
Det värsta är att "svenssons" blir livrädda för en import och köper en sv.såld för "den kan man ju inte skruva".

Jag är övertygad att en hel del svensksålda bilar skruvas, men dock inte riktigt i samma omfattning som görs på import-liken som säljs oreggade med "Superchip"...

Prisdumpningen på E34 som jag mest tittar på (för att jag själv äger en) är helt sjuk, och "svenssons" (och en del andra) går på bluffarna om bilar som gått 17-18´000 mil o är oreggade.. ja, menar.. "en 540..tänk...4lit V8 för 35000..."

Jovisst, grattis, köp du den ;-)
E34 ÄR billiga i Tyskland, det är inget snack om det, men frågan är om det beror på att bilarna (ehh...liken) säljs av en bakgårdshandlare till en helt blåst svensk som importerar och kränger till en intet ont anande svensk som ser sin chans att komma över en "statusbil" som en BMW.

Texten ovan skall läsas med visst inslag av ironi :)

MVh
Patrik

PS.
Såg en 525:a 24v på blocket.se med just "Superchip"... 191hk stog det...HAHHAHAHAHAHHAH. Bra chip grabben som sänker effekten ;-)
DS.

___
Touringklubben: Länk
Jag mailade denna tråd till chefred. skall bli kul o se om han svarar..

NON UNQUAM CEDE
kilen:

Lägg gärna upp svaret på tråden i fall att han svarar, eller forwarda mailet. Är nämligen nyfiken på vad han kommer med...
Vore mycket intressant att se vad han har att komma med....antagligen kommer han att skämmas för att de gjort ett så ensidigt reportage, kanske kunde han ha dragit lärdom av erfarenheterna från Sverige för sju år sedan när accisen på nya bilar togs bort och det blev klart att alla bilar 93 och nyare fick tas in....

/Simon
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Har dom glömt på "blaskan" att de flesta biltillverkare köldtestar sina bilar i Sverige. Är det inte i Arjeplogstrakten? Och där kan kvicksilvret verkligen slå i botten. Amatörjournalister...

Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.