AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.719

Försäkring vid import utöver trafikförsäkring?!

Fredrik Wennerholm
Hej!

Åker till Berlin imorgon för att kolla en bil. Vet att vid Zulassungstellet så köper man en försäkring dock igen helförsäkring. Känns ju inte så kul att köra hem utan helförsäkring, vad göra?
Har hört att man hos vissa svenska bolag kan köpa försäkring som gäller på vägen hem? Måste bilen vara försäkrad hos dessa i övrigt också? Har Salu Ansvar, ska ringa och kolla när jag vaknar imorgon!

Tacksam för hjälp!

Mvh

Totti
Salus Ansvar vägrar att ge en sådan försäkring, de lovade mig att när jag bytte till dom att "ja vi ha en sådan försäkring". När jag ville ha mer information om den så...."nej vi har ingen sådan försäkring"...tomtar.....

/Simon
Den enda väg jag vet att få helförsäkring hem är via www.huk-coburg.de "Scheckheft har kollat upp det.

/Simon
Scheckheft
Hej
Som Simon skriver har jag mailat till Coburg för att fråga om helförsäkring. Följande svar fick jag:

Sehr geehrter Herr XXXXX,

vielen Dank für Ihre E-Mail.

Die Kraftfahrtversicherung gilt für das geografische Europa und für die außereuropäischen Länder, die zum Geltungsbereich des Vertrages über die europäische Wirtschaftsgemeinschaft gehören. Für die Kraftfahrzeug-Haftpflichtversicherung kann dieser Geltungsbereich auf gesondertem Antrag des Versicherungsnehmers erweitert werden.

Endet der Vertrag innerhalb der ersten zwölf Monate, erfolgt nicht - wie sonst üblich - eine taggenaue Abrechnung des Versicherungsbeitrags (anteilig nach dem Zeitraum des Versicherungsschutzes), sondern eine prozentuale Abrechnung gestaffelt nach Monaten.

Wir hoffen Ihnen mit diesen Ausführungen gedient zuhaben.

Mit freundlichen Grüßen

HUK-COBURG
Versicherungen - Bausparen

Inga problem att teckna helförsäkring hos Coburg. Däremot får man ligga ute med en del pengar för försäkringen. Man tecknar ett år i taget. Naturligtvis går det bra att avsluta försäkringen innan. Beloppet som då ska betalas till försäkringstagaren räknas fram utifrån antal månader som är kvar av försäkringen och inte från uppsägningsdagen.

Mvh
Scheckheft
___
Länk
Fredrik Wennerholm
Hej!

Hemma igen med en ny pärla i garaget. Fixade en vagnskadeförsäkring hos Länsförsäkringar. Kostade 1000 kr och gäller i 7 dagar, 5000 kr i självrisk. Krävs att man sedan tidigare är kund hos de med minst 2 st försäkringar.
De trodde nog att jag ville ha försäkring även i fortsättningen hos de men så blir det inte!

Ha det

Mvh

Totti
Har LF återinfört den försäkringen igen tydligen då? De hade inte det för 1,5 år sedan när jag tog in min nuvarande bil och inte nu i slutet av augusti när jag kollade det igen.

/Simon
Fredrik Wennerholm
Hej!

Det verkar ju så!

Mvh

Totti
Kanske är det regionalt....varje bolag är ju sitt eget....eller?

/Simon
Var omöjligt att få en sådan försäkring här i östergötland...surt..:(

/Simon
LF stockholm kan erbjuda vagnskadeförsäkring från det att bilen kommit till sverige, men innan man har hunnit reg besiktiga den, fast då måste man ha hemförsäkring där!!=( TryggHansa (där vi har hemförsäkring) har ingen sån försäkring=(!!
/Cronor
Fredrik Wennerholm
Hej!

Ska ringa och kolla LF imorgon, nämligen ny bil på gång! Gick ju bra förra gången. Kravet var dock att man tidigare hade 2 försäkringar i bolaget. Även krav att vi skulle försäkra bilen hos dem när vi väl var hemma vilket vi inte gjorde. Kan väl säga att det aldrig blev ngt köp:-)

Hoppas verkligen att det funkar vet inte vad jag ska göra annars! Vill inte ligga ute med pengar för den dära cobus försäkringen!

Ha det

mvh

Totti
Halloj!

Fredrik: har du varit i kontakt med cobus? har du kanske nån aning om hur mkt det är man måste ligga ut med..?

Förstod inte riktigt LF:s regler om denhär vagnskadegarantin. Enligt honom så kan dom inte försäkra bilen förän den är på svensk mark... det gick inte när bilen befann sig i tyskland, för att då var den tysk! Men när man kör av den från färjan så blev den helt plötsligt svensk i deras ögon... =S! Bilens status förändras väl inte mellan det att ja köper bilen tills deta att jag har reg-besiktigat den i Sverige *snurrigt*

/Cronor
Fredrik Wennerholm
Hej!

Fixade med LF idag. Du behöver chassinumret på bilen och vilken modell det är.
Du måste vara kund hos LF med två försäkringar. tex hus och sommarstuga. Annars funkar det ej!

Kollade ej Cobus.

Så det är bara att ändra alla försäkringar till LF och importera!!!

Lycka till.

Mvh

Totti
hej!

Fredrik: gäller den försäkring som LF i skåne (stod att du bodde där under din profil) från det att du köper bilen i Tyskland?
I så fall ska ja flytta till skåne!=)

Man får ju hoppas att man inte behöver försäkringen alls!

Va ska du hämta hem för bimmer denna gången?

/Cronor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.