AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
486

Värmen olika på pass, respektive förar sida

Di
25
Dick Vega
523 Touring -98
När jag var ute åkte idag så hände följande.
(Det var -5 ute) Hade tempen inställd på 22 grader, jag tycker att det känns behagligt men käringa börja klaga på kallt.
Känner då uppe vid mitten där blåser det varmt på min sida (förar sida) medans det blåser kallt som fan på hennes sida, även utblåset på hennes dörr blåser kallt.
Det hände inget frast jag ställde upp värmen till 30 grader.
Men när jag stod på tomgång vid rödlyse då kommer värmen på pass, sidan, för att försvinna när man får upp farten igen.

Någon som har en aning? (Flåt för det långa inlägget)
Visa användare
74
Laffe
525 TDSA Touring -95
Lastbil!!
Jag är ingen expert på e-39, men det låter som att det antingen är luft i systemet, slang som är felmonterad eller värmeventilerna.

Sök! Det finns säkert något skrivet om just detta.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har det varit nått ingrepp i kylsystemet det senaste halvåret ??
Då kan det mycket väl vara luft i systemet om det kommer varmluft sporadiskt , det sitter en liten pump i systemet som ska se till att det cirkulerar genom värmeelementet. Där för är det viktigt att ha kliman på max och lite fläkt på när man fyller kylsystemet efter ingrepp. då startat nämligen denna pump och pumpar in kylvatten i "värmeelementet".
Men det kan ju även vara reglering via kliman som ställer till det, det sitter en lite fläkt som suger in lite kupeluft till en termostat, står den still eller gallret är igensatt av damm, så kan det bli fel reglering,fläkten hörs när du stängt av bilen och går i 15 minuter innan bilen intar viloläge, aktiveras så fort du låser upp bilen.
Kan ju även vara nått spjäll som kärvar, men då borde det inte komma varmluft i något fall. Själv har jagalltid mittspjällen stängda vintertid. Allt i autoläge med ac aktiverad.
Men luft i systemet är det första att kolla upp.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.