|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 540 Touring med automatilådan som har sport och adaptivläge (vet inte beteckningen...). När jag åkte till jobbet i dag så fick jag motorstopp och när jag startade igen så slocknar indikatorn för växelläge/sport till automatlådan efter ett par sekunder... Det verkar också som att den lägger sig stilla på treans växel när jag stoppar i "drive". (Displayen säger "getriebsprogramm") Någon som vet varför? När jag köpte bilen så frågade jag när jag gjorde en Inspection 2 om automat oljan skulle bytas, men de (Per Larsson motorteknik) påstod att bmw hade "livstidsolja". Är det olja/filter jag borde byta? Jo, en sak till jag fick höra att bmws olja till den här lådan kostar ca 300kr per liter, kan det stämma, jag menar jag lär väl behöva en 10-15 liter misstänker jag... | |
|
Motorstoppet vet jag ev vad det bero på men de andra... Har en komis som jobbar med bl.a. renovering av automatlådor. Han rekomderar att byta olja i lådan (automat) lika ofta som man byter olja i motorn. Du bör göra följande (även om ditt fel ej blir avhjälpt): 1. tappa av oljan i lådan. 2. Plocka ner tråget 3. Byt filtret (sitter med Torx-skruvar) 4. Gör rent magneterna som sitter i tråget 5. Sätt dit tråget och fyll på olja. Jag använder Dexton 3. Åtgår ca: 7-8 liter när du samtidigt byter filtret. Tänk bara på att när du fyllt på oljan så det rinner över, startar du bilen och går igenom alla växellägena. Sedan kan du fylla på knappt en halvliter (när motorn är på tomgång) till. |
|
|
Glömde säga att filter och magneter bör du byta resp rengöra var 3000:e mil. Själv byter jag oljan i lådan varje 1000 mil. Åtgår då ca 4 liter (7-8 om du byter filtret). |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vet inte vilken modell du har. men kan det inte vara ett programvarufel som gör att lådan går på"sk nödläge" har för mig att jag läste nåt om det till E39 i instruktionsboken. Hasso |
|
Hej Igen ! Oljan kostar ca 75 kr/liter (Dexron 3). Det är därför jag kostar på mig att byta den så ofta som varje 1000 mil. |
|
|
Tack för alla svar! Är det någon som vet varför indikatorerna slocknar? |
|
| Jo just det jag har en -94 (e34 alltså) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.