|
|
|
|---|---|
|
På senare tid har jag blivit intresserad av att snabba upp min fina gamla BMW. Jag vet att det är den enda 5-serien som har en 4-cylindrig motor, och att motorfästena är olika för 4:or och 6:or. Det jag undrar är, vilket är det lättaste sättet att få lite mer "kraft i backen"?... på ett lagligt sätt.. =) Allting är original på den, dvs inga utbytta delar eller så, bara reparationer. Karossen är i, enligt olika mekaniker och besiktningsmännen, i toppskick både i chassi och kaross. /Michael Rystrand // bakhjulsdrivet ska det vara!! =) | |
|
Hej! Lagligt? Njee...Går nog inte att lagligt få till någon kännbar effektökning på din vagn..Tyvärr. Sälj den och försök hitta en 528/535 istället...Kanske ett trist svar men enligt mitt sätt och se det enda "vettiga" :) Mvh Janne. |
|
-BeeMWe- |
Länk 300 kr för en 3-4 extra hästar, det käns iaf. |
|
hehe jo tack BeeMWee, jag läste det du skrev förut! ska faktiskt göra det! har en kompis som precis har bytt på sin nissan 300zx på det viset, byggde allt själv.. blev skitbra! tänkte be honom göra det åt mig, med viss assistans av mig, och förhoppningsvis lite lärorikare =) // bakhjulsdrivet ska det vara!! =) |
|
| Gör som jag! Turbo!!!! Ca.170hk för 3-4000kr | |
|
Det värsta är ju att det kostar lite grann att bli lika snabb som tex en 528i, och allt på din bil är ju vekare såsom bromsar, bakaxel, v-låda, koppling, mm. Så antingen har du kvar 528:an som finåkar-bil och köper en risig 528i/535i som du får gasa av dig med. Eller så tycker jag att du ska trimma din 518 med gamla knep såsom extraktor, weber osv. |
|
|
"Så antingen har du kvar 528:an som finåkar-bil" Menar, såklart, 518! |
|
|
jag tackar för de olika förslagen! ska kolla in i det lite mer // bakhjulsdrivet ska det vara!! =) |
|
|
Länk Motorn från en 320i (76-78), 520i (73-79) och från 00 och 02serien som heter tii är bra motorer annars att utgå i från då dom är dom som är mest "kraftfulla" från början! |
|
|
alright! men är inte det 6-cylindriga motorer så jag måste byta motorfästen? eller misstar jag mig, för jag vet inte mycket om de gamla modellerna.. // bakhjulsdrivet ska det vara!! =) |
|
|
Första 4 cylindriga M3 motorn a´ 195 häst med 518 emblem vilken sleeper... Håkan |
|
|
Går det inte att lägga i en vassare kamm , den fyrcylindriga motorn ?? Annars behåll din "pärla" , och skaffa en mer "sliten" 535 el 528 att ha kul i.... Billy B-10 |
|
|
m_rystrand´! Dom gamla bilarna är 4cylindriga, och motorn passar nästan rakt på! Det som skiljer motorblocken åt i M10familjen (vad jag vet) förutom slaglängd och kolvdiameter, är att det finns minst 2st olika placeringer av oljestickan och vissa skillnader på fästpunkter för motorfästen och andra fästplattor som typ generator mm, men det mesta går att lösa utan större problem. Annars så går det att du bara köper en vevaxel, stakar och kolvar från en 2.0l motor, då det "bara" är att flytta över det till ditt 1.8l motorblock. |
|
|
jag ska se om jag kan hitta några gamla Tii motorer eller så.. verkar vara ett rätt sunt byte.. tackar // bakhjulsdrivet ska det vara!! =) |
|
| Gör som jag, skaffa en Camaro som busbil och ha Bmw'n som finbil! ;) | |
| Gör som jag, skaffa en Camaro som busbil och ha Bmw'n som finbil ;) | |
| Gör som jag, skaffa en Camaro som busbil och ha Bmw'n som finbil ;) | |
| Arrghh vad är det här då!?? så många inlägg skrev jag inte!??? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.