AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.603

Toyo ProxesT1, någon som prövat

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja frågan lyder ju som rubriken.
Någon som vet ngt om detta däck?

Hade tänkt mig 225/50/15, ganska bra pris 1100 stycket.
Missade liksom däckonlines erbhjudande om 900kr styck för Bridgestone Eagle F1, nu kostar de visst 1500 pst. Kanske var utgående modell de hade bra pris på???

Men som sagt, TOYO har samma mönster osv, så jag bara undrar...

*BAWORAK*
LN
497
LNBT
S6Plus
Bäst på blöt väg förra året, jag hade 235/45/17. Kanondäck. Jag gav 2400 st för dem förra sommaren. W-max 270 km/h

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Kowalski
Hej

Hade Toyo Proxes T1-S på min förra bil och jag körde ned dem på knappt 2000 mil. Kan tillägga att bilen var en 318 och att jag aldrig burnoutat den, någonsin. Och hjulvinklar samt bussningar var perfekta.
OK, mönstret är snyggt och priset OK men det är å andra sidan dyrt att behöva byta sommardäck vartannat år vid normal körning. Har lärt mig en läxa efter detta, köper aldrig mer budget däck...blir billigare på längre sikt att satsa på riktig kvalite.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
LN
497
LNBT
S6Plus
Budget däck??
Vad gav du för de däcken o är du säker på att det var högfatsdäcken, de jag pratar om finns då inte som budget däck.
O andra sidan är 3 år max vad man rekomenderar ett däck för att det skall vara färskt.

Länk
Jag har dessa o kan rekomendera dem helt klart.

Ny bild 29okt-
Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
Denna kan vara bra o se på.
Länk

Länk
Kowalski
Hej

Jag räknar faktiskt inte Toyo till premium däcken...de var avsevärt billigare än Michelin, Continental och GY. Det var nu nästan tre år sedan jag köpte dem så jag minns inte vad jag fick ge för dem. Tyckte även att de väsnades något kopiöst, mina Nokian odubbade vintersulor var t om tystare!
Har nu Michelin Pilot Exalto på 328:an i 225-50-ZR16 och det är som natt och dag jämfört med Toyo-skräpet. Tysta, balanserade och de är knappt slitna efter 1500 mil...det kallar jag kvalitet! Toyo duger kanske att glida runt korvkiosken med men är inget för normalbilisten, de är min erfarenhet.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok en som säger skit tre som säger bra.
Ni som tycker de är bra, hur många mil har ni kört på dem?

Kowalski, 2000 mil, låter iofs ganska lite att slita ut däck på. Körde mina P6000 ca 4000mil sen var de blanka...

LNBT> Förra sommaren, hur längt har du kört med dem då? Blir det en tredje sommar eller nya till sommaren?

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har nu läst i stort sett alla kommentarer på den där sidan. Verkar vara som så att det enda negativa, även om det ganska många anmärker på just det, är slitaget.

*BAWORAK*
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Jag har kört på sådana i år. Tycker de har varit mycket bra! I början uppfattade jag däcken som mjuka, men efter att ha höjt trycket till 3 bar är de perfekta. Har kört ca 1000 mil utan att ha reagerat på slitaget. Betydligt "lugnare" däck än de jag hade tidigare, som iofs var Silverstone, något lågprismärke.

Mr C
Kowalski: Odubbade vinterdärck är i regel tystare än ett sommardäck av premiumtyp. Detta beror främst på gummiblandningen och att vinterdäck är mjukare i gummiblandingen för att bibehålla sina egenskaper även när de börjar bli riktigt kallt ute.
Jämför ett michelin Maxiice med vilket sommardäck ur premiumsortimentet du vill som inte är toksoft så kommer du märka att vinterdäcket är tystare.
Hade ett sommardäck haft så mjuk blanding hade man slitit ut det på mindre än 1000 mil.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Ja
760
JanF
530i-93
Jag kör Proxies T/S i Y kod på min Supra TT

Jag tycker de funkar bra och är stabila och trygga i 300 km/h och det räcker för mig.

De var i alla fall tystare än Pilot som satt på bilen först

Är inne på andra rundan däck nu, de höll 3500 mil för mig bak på Supran.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bridgstone Eagle F1 ?? Good year bör det väl vara.
går du upp till 225/55/15 så finns det ett Uniroyal 440 för 919.
225/15 är ju en lite "smal" dimension (inte storleken) så utbudet blir ju mindre.
Kolla även
Länk
Länk
Eller kolla med Tysslinge däck i Örebro brukar vara billigast i länet

///MVH Hasso
Länk
Jag har har kört strax 3000 mil me de. Känns lite bullriga i låga farter men vilka lågprofil känns inte det, däremot väldigt sköna o tysta i farter över 160km/h

Ny bild 29okt-
Länk
Kowalski
Hej igen!

Wendtan: Du har en poäng där ang ljudnivå kontra gummiblandingen i mjuka vintersulor. Kör nämligen själv på Nokian WR som är ett något mer prestanda betonat friktionsdäck (H-märkt), med betydligt hårdare gummiblandning än t ex Maxi-Ice som väl är ett mer mjukare vinterdäck (Q-märkt??). Därför blev jag förvånad över bullret från Toyo-sulorna.

MrC: Intressant inlägg! Har följt instruktionsbokens förslag om däcktryck...kanske skall Toyo sulorna gå på högre tryck än Michelin för att inte slitas lika mycket?

När det gäller bullret från däcken måste jag delvis citera Hasso från en äldre däckdebatt på forumet. "Spelar ingen roll vad ni andra tycker, min hörsel är bättre än era!" :-D

Ha en bra helg grabbar!

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Stig H
Instruktionsbokens rekommendation skall man aldrig följa om man vill ha ut max av däckens livslängd och potential. Biltillverkarna har dessa värden för att bilen skall kännas komfortabel och ingenting annat. De bryr sig inte om däcken slits fel.

De de flesta har missat vid val av däck är att man borde köpa den typen av däck som passar bilen och framförallt den körstil ägaren har.

Är man ute efter många komfortabla mil med en uppsättning däck då är TOYO och andra performance alternativ inget vidare smart val.

Är man ute efter att få bra grepp och höghastighetsegenskaper (särskilt i kurvor!!) då får man göra avkall på komfort och livslängd.

Det går helt enkelt inte att få det bästa från två världar!
Rätt däck till rätt körstil och högre däcktryck i lågprofil för att få ut allt av däcket (Fråga vilket gummihandlare som helst så får ni det bekräftat!)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.