AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.366

E34 Turbo, är jag galen?

St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Hehe, ja först fick jag sitta och tänka på vad jag skulle skriva i för avdelning i forument. Sen så var jag tvungen och få mod att våga skriva det här till alla BMW fantaster...

Det är så att jag har tänkt att köpa en BMW e34 utan motor, Länk
Ganska billigt tycker jag. Men nu är det så att motorn är som ska i isf är:

En Volvo B23ET motor, alltså en turbomotor ifrån Volvo 760.
Det är bönnernas favorit motor, MEN oxå en väldigt lätt mekad och trimvännlig motor. Så jag har helt enkelt planer på att dumpa ner min B23:a, som jag har på gårn, i en e34.

I sånna fall kommer det bli en rejäl trimmning av motorn. och bilen lär bli lättad så mkt som går. Ska bara provsitta baksätet sen så försvinner det osv.. Jag ska nog kunna få det till att bära iväg rejält. Det blir ju inget vardags åk.

Och det är väll sånt här som syns, sånna hära galna byggen..
Vad tycker ni? För mkt jobb? Idiotiskt? Hade tänkt att köpa en volvo 740 att sätta i den i, men det är ju så gott som skämmit..
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag tycker absolut att du ska slänga i motorn. vad det sitter för motor i spelar väl egentligen inte så stor roll. bara den levererar mycket effekt och inte drar allt för mycket bensin. känns som att det inte spelar så stor roll ifall det är en bmw eller volvomotor som driver men det spelar en jävla roll vad motorn sitter i för chassi. 760 och 740 är fruktansvärda att köra. jag har aldrig kört någon bil i hela mitt liv som har så jävla dålig väghållning som dom.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Klart du ska slänga i motorn om den bara ligger och skräpar....
Att du får probem med besiktningen vet du säkert redan.
Det finns ju en hel del att kasta ur i en E34. Jag tittade en gång under baksätet i Kkompisens M5:a..... Fy fan va mycke ljudisolerande material det finns. Undra vad den väger med allt urrensat..?

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Jo besikningen blir jobbig, men jag har en kontak som vet exakt vad dom går på och vad som behövs. Men jag får väll bygga bur, om jag ska lätta, hade jag tänkt.
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Det här är ju vägen man ska gå om man vill ha _minst_ problem !
Alltså vill man ha pulver i en E34:a ska man ta en turbo-motor från annan tillverkare och stoppa i, då kan man regbesikta bara man har avgasintyg på motorn och effekten verkar trovärdig (skruva ner laddtryck osv). Jag har hört att man behöver ha en motor av samma årsmodell eller nyare om man gör så här men det är nog bara hörsägen.. hör med SBP.

Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Stålnacke, jag föreslår att du snackar med dom kunniga på turboperformanceclub när det gäller trimmningen... där finns många recept på 400hk volvo motorer.
Det är rätt mycket pill med att få en rödblockare så stark, dom är inte så himla trimmvänliga som många tror. Men är du bara motiverad så lär det ju inte vara några problem. kör på!
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Vi har precis börjat med polarns 940T, lite uppstält ladd tryck chippad å sånt till å börja med. Men mer än så går inte utan större turbo, lägrekomp, starkare soppa pumpar, spridare osv...
Problemet är att det är relativt högt komp i dom redan från början så har man något seriöst i tankarna så är det byta av kolvar direkt. Sen behöver toppen portas lite också, det är nog 531 topp på dom flesta. Men på TPC finns folk som hjälper dej med allt det där till rimliga pengar.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är det en avgascertifierad motor vars effekt inte överstiger bilens ursprungseffekt/vridmoment med mer än 20%/10% och den i originalutförande är utrustad med katalysator ska det kunna gå.
Vad som görs är en jämförande kontroll (görs av Bilprovningen fram till årsskiftet, sedan krävs det intyg från verkstad) av motorn och dess komponenter...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

lätt du ska sätta i den motorn skit i om det är en volvo motor i en bmw hade ju varit roligare om det var en bmwturbo motor i den men skit i det bara den går fort så är det bra

BMW 3,0Si-Powerd by Hx50 turbo and bilstein suspention's......

-norrland race crew-
Visa användare
15
Pysselmicke
533-85
518-87
Min bror hade en gång en Mitsubishi lancer evolution 5(först i sverige med gat 5:a från England)Den gick BRA tyckte vi då.Några år senare så skaffade han en 242:a MED EN LÄTTRYCKS B230:A I (orginal komp 9,3:1).Den fick ENDAST:Grupp a aggregat, grp a intercooler och tändbox och bränlebox direkt ifrån volvos motorlabb vid fullastprovkörning.Den gick BÄTTRE än Evo 5:an!Så jag vill nog inte påstå att de är "så svårtrimmade"Med de rätta prylarna!
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Hmm, har läst alla inlägg nu. Ska nog alltså dra igång med det här pojektet. Jag har skruvat mycket med B230 motorer så det ska nog kunna gå. Men det vore gott med lite mer värme i garget om man ska börja nu.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
När värmen har kommit ända in i garaget, det är då bilen ska ut för att provköras..... ;-)

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.