|
|
|
|---|---|
|
Har sök, men inte hittat nått inlägg som berör frågan. En polare ska åka och kika på en BMW 520T E34 från -92. Han ska ha 48000kr för den och den har gått 16800mil, är det ett normalt/vettigt pris? Är väldigt oinsatt i BMW, så tips på vanliga fel på den modellen uppskattas mycket! Vad ska man kolla extra noga på alltså? =) Hur är takluckorna? Är dom bra isolerade, eller blir det mycket brus vid högre hastigheter, det är ju dubbla. Kom med allmänna tips. MvH Henke | |
|
48 lapp är för mycket..det är skitsvårt att sälja en äldre BMW idag även en nyare med..funkar ACn tex ? kan kosta hur mycket som helst att laga..kolla elfunktionerna på bakluckan..kablarna går av i gångjärnen på alla E-34 T ..rost brukar finnas i sparklådor framför bakhjul undet bakdörrarna..takluckorna brukar inte brusa..men själv kommer jag aldrig mer att köpa en med dubbellucka..har haft problem några ggr att det runnit in vatten..när det snöat och kupevärmaren smälter snön sen så kommer det inte ut utan det fryser igen i avrinningsslangen då rinner det in i bilen..numer tejpar jag mina luckor på vintern Länk Länk |
|
735 |
Kolla skick och s-bok, detta brukar berätta en hel del om ägarens omsorg till bilen. |
ormen |
kolla efter vatten på golvet vid förar/passagerarsidan, tryck på mattan, då kommer det upp om det är blött. Smakar det glykol, då läcker värmepaketet, vanligt på äldre E34. Rost runt tanklock (öppna locket o syna noga), rost vid skarvarna bak under bakljus längst ned. Sen det vanliga med jämn tomgång, blårök, klonk i framvagn, oljan(skall vara ren o inte gäggigt mm.) kylvattnet likaså, osv. resten är sunt förnuft... |
|
Hej Kolla även torkarna, Brukar vara glappa, Mycket irriterande. |
|
|
Lyssna efter oljud i framvagnen ("klonk"), det finns många källor till detta på en E34 (styrleder, bärarmar, stag, stötdämpare etc.). Är man lite händig så blir det dock inte så blodigt om man byter själv. Kolla även, som tidigare nämnts, kabelstammarna till bakluckan. Är dessa dåliga så brukar detta märkas bl.a. på att vindrutetorkaren bak ej går tillbaka till sitt utgångsläge, bakrutespolaren fälls inte automatiskt tillbaka, defrostern på bakrutan funkar ej (och många fler symptom - det är massor av ledningar i dessa stammar). Vad gäller takluckan har jag själv inte haft några problem med min dubbla lucka ännu. Pris på en fin 92:a..... ca 30-35 tusen. Hittar man ett fint exemplar får man dock en väldigt trevlig bil för pengarna. /Olle D |
|
| Hmm....en fin 520 touring för 30-35...då får man leta ett tag tror jag.. | |
|
Tack för alla svar! Super bra hjälp! =) Vi var och kikade på den igår. Det visade sig att det var en tyskimport och den kändes lite så där. Dörrarna var tröga (inget stort fel, men det känn som att det kan ha att göra med att bilen har gått bra mycket längre än de 16800mil som mätaren säger...) Han hade dock även en 530 kombi som också var import, den var mycket finare! Inte en fläck i motorrummet och välskött även inne i bilen. Fullutrustad med allt möjligt lull lull. Det enda som var minus med den var att det var lite rost i underkant på dörrarna och bakluckan och att man var tvungen att sätta in sidoblinkers (som han hade i och för sig) och att bilen var oreggad. Den skulle han bara ha 35000kr för. Blev lite sugen själv faktiskt... =) Tack för alla svar i alla fall! =) MvH Henke |
|
|
Akta dig för att köpa en oreggad. Det är stor risk att han har tagit in den omomsad, har antagligen en liten firma och betalar inte in momsen på den. Momsen kan du få stå för om du köper en sån bil! Sök på detta i forumet ocl importguiden innan du köper sådan bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.