AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
1.157

Mappa D-jetronic (E9)

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Halloj
Funderar lite på att sätta i en vassare kam i coupen. För att optimera förbrukning, gång etc borde man väl ställa om lite i boxen, eller? Finns det någon i Malmö-trakten som är duktig på detta?
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Hrm...
Som den observante redan har sett är det naturligtvis L-jetronic jag menar...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag skulle tro att insprutningssystemet är för gammalt för att hitta någon som gör ett nytt "mappat" chip att montera i!

Prova dock att ringa TS Motor i Åstorp! Dom monterar i UNICHIP som är en "dator" som monteras parallellt med original elektronikbox! Sedan körs bilen på rullande landsväg och optimeras! Har han bara (eller kan skaffa) ett elschema hur han skall koppla in UNICHIP:pet (det såg inte komplicerat ut när jag var där och UNICHIP:ade min M5 -95) kan nog detta vara en variant till din bil!

Länk

Per L
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Tack för det

Har du bytt till motronicmotorn själv, eller var det gjort från början?
Pe
2.342
Per L
På 3.0S:en har jag själv bytt förgasarna mot insprutning.

På 630:an har jag själv bytt förgasarmotorn mot motronicmotorn då original förgasarmotor med fyrportsförgasaren knappast skulle gått att registreringsbesiktiga i Sverige (åtminstone inte 1987)!

Per L
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Var det mycket problem med motronic-motorn, alltså att "gifta" den med karossen?

TS motor verkar trevliga och proffsiga när man talar med dem.
Jag uppfattade det som att de nästan rekommenderade mig att sätta på mina solex 45or som jag har liggande...
Annars skulle det inte vara några problem att optimera det systemet, under förutsättning att jag monterar brytarlöst tändsystem.
Pe
2.342
Per L
1) Bara man har elkopplingsscheman för den gamla och den nya motorn är det "inga problem". Att kunna läsa och förstå kopplingssheman är förstås en fördel! På en motronicmotor (= nyare motor) är det ett flertal sladdar som inte skall kopplas in i en gammal bil tex tjuvlarm, en av två oljenivågivare. Det enda jag kommer ihåg var litet pirrigt vara att kolppla in varvräknaren. Det var inte helt självklart och att experimentera med motorelektroniken kan bli kostsamt! Det gick dock bra!

2) Förgasarna har ju den fördelen att "alla" förstår sig på dom om dom börjar krångla! Jag ser dock följande framför mig med 3 dubbla Solexförgasare:
- omfattande synkroniseringsarbeten i tid och otid och däremellan
- dåliga tomgångs- och lågvarvsegenskaper
- hög bränsleförbrukning då det väl (?) inte växer på trän hur just solex skall ställas in till en 3-liters BMWmotor. 2002ti hade väl två dubbla Solex originalmonterade? Där eller på nätet hittar du nog åtminstone en grundinställning.
- 6 uppsättningar munstycken bara för att göra en ändring verkar dyrt

Har du problem med L-jetronicen?
Vill du ha mer hästar/vridmoment är nog det bästa, enklaste, säkraste och kanske till och med det billigaste att byta till en större motor (3.3/3.5 liters).

Jag har skaffat mig en begagnad 3.3-litersmotor till min 3.0:a som jag skall montera i om några år när det blir dags att byta motor i 3.0:an. Visserligen går den rätt bra fortfarande och drar inte mycket olja men det slamrar i kolvarna när den är kall och det är litet dålig kompressonstryck (skiljer dock inte mycket mellan cylindrarna). Det allvarligaste är nog att oljetrycket börjar bli dåligt. Jag hoppas dock nå åtminstone 70.000 mil innan det blir dags att byta! Och med L-jetronicinsprutningen kan jag ju i princip glömma allt vad bränsleförsörjningsproblem heter.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.