|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Nu har jag och mina kompisar anslutit oss till "de utvalda", vi har nämligen köpt en 528i -83 som vi ska köra ett nio timmarsrally med. Jag/vi har lite frågor som vi skulle vara väldigt tacksamma för om vi fick svar på. 1. Hur funkar bromsservon? I Instruktionsboken står det något om att bromsservon och styrservon är integrerad? Bromsarna fungerar, men pedalen går ibotten om man trycker hårt. Vad är fel/trasigt? * Bromservot * Luft i systemet * Huvudcylindern? 2. Oljetryckslampan vägrar lysa när tändningen är på. Vad är troligast? * Trasig lampa * Trasig givare? Var sitter oljetrycksgivaren? Hur pass krångligt är det att riva ner instrumentpanelen? 3. Bilen känns lite låg, är det någon som känner till orginal markfrigången ? 4. Avgassystemet är halvruttet och småläcker, finns det billiga piratsystem eller är det bara orginal som gäller? 5 Växelspaken är VÄLDIGT sladdrig i sidled vilket resulterar i att backen blir ganska knepig att få i. Vad är fel? Finns det något växellänkage utanför lådan eller går spaken rakt ner i lådan? Om det finns länkage utanför lådan, kommer man då åt det utan att lyfta ner lådan? 6. Finns det några bakaxlar med diffbroms som passar rakt av på 528:an? Tack på för hand. Mvh Johan E28-Raketen - Världens första Rally-BMW...! | |
|
1. Skulle tippa på luft eller bromsbomben.. 2. Menar du hela panelen eller bara instrumenthuset?Huset sitter bara i 2 små skruvar i överkant.. 3.De är väl som de flesta bilar (i mitt tycke) alldeles för hög orginal.. Har ingen siffra dock.. 4. Visst finns det pirat.. Simons mm 5. Troligast bussningarna i länkaget. Du kan byta dessa utan att ta ned lådan.. 6. Jepp.. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Tack för svaren! Här kommer lite mera.... :-) 1. Hur kommer jag åt växellänkaget? Uppfrån eller? 2. Vilka bakaxlar ska jag leta efter? Från 535:an? Passar de från 3-serien? 3. Hur mycket måste man riva ner för att byta sidobakrutan? Behöver man ta loss mellanlisten? Mvh Johan |
|
|
1.Spaken lossas uppifrån om du har stålhylsa. Sitter en segesäkring under damasken i sådana fall.. Sen tar du bussningarna underifrån. 2.Finns diff till både 528 och 535.. Vet inte om det skiljer något på dem.. Vet bara att infästningen skilljer från 85 tror jag det var.. Prova använd sökfunktionen har för mig att detta har varit uppe förrut. 3.Vilken ruta menar du? Menar du stora rutan så behöver du bara lossa dörrsidan och skruva loss rutan från hissen. Sen är det bara att vinkla och dra ut den.. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Tackar för hjälpen! Jag återkommer efter skruvandet i morrn..... Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.