AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.851

SMT6 och byte till mapsensor

Jag får många frågor om byte till mapsensor med hjälp av SMT6 och generellt kan man säga att det ger störst skillnad och är lättats att genomföra på bilar med den gamla typen av LMM med klaff.
Där sitter redan en lufttempsensor som man kan plocka ut och sätta på lämpligt ställe, men behålla inkopplingen till originalkablaget. Man slipper då mappa lufttempen eftersom styrboxen sköter det själv. Endast mapsignalen behöver då justeras för att bilen skall bli körbar. Man kan tjäna en hel del effekt på detta byte eftersom klaffen bromsar en del.

På nya typen av LMM mäts luftemp och luftflöde med hjälp av samma tråd och dessa mätare brukar också vara större och inte bromsa lika mycket som en klaff. I detta fallet är vinsten vid byte till LMM inte lika stor och man måste också installera en extern lufttempsensor som man får mappa in så att bränslet justeras i förhållande till lutfttemperatur.

Sammanfattningsvis kan man säga att byta till mapsensor (från LMM) är lättast och ger mer effekt på LMM med klaff jämfört med den nyare typen.
Lotus Samuel
Hur kopplar man om man vill ha mapsensor tillsammans med spjällägesgivare? Jag håller på att bygga ny turbomotor och vill gärna har spjällägesgivare för responsens skull. Går det lösa smidigt så ska jag köpa en SMT6 av dig =)
Har du spjällägesgivare kopplad på original styrbox?
Isåfall löser det sig självt (inga omkopplingar behövs). Annars blir det värre att ersätta LMM med både mapsensor och spjällägesgivare. Responsen med SMT6 vid trimning av turbomotor brukar bli bättre rent generellt om man tar lasten från LMM eller mapsensor och struntar i spjällägesgivaren.
Lotus Samuel
Nej jag har ingen spjällägesgivare original. Så jag får väl hoppa över den då. Jag hade nämligen tänkt testa lite på min andra sugmotorbil innan turbomotorn är klar. Har bara fått för mig att mappsensor inte är så bra. Men jag får väl prova.

Är det nån mer än jag som har problem med perfectpowers hemsida? Går inte på nån av datorerna på jobbet och inte hemma heller. Inte i explorer iallafall. Det går inte trycka på menyn och sen låser sig hela fönstret.
På sugmotor är det en annan sak. Där har du större nytta av spjällägesgivaren än mappsensor. Du får väl testa bara spjällägesgivare på sugmotorn och bara mapsensor på turbomotorn ;-)

Hos mig funkar PP's sida bra. Kör med explorer 6.0
Problemet med även den "nya" typen av LMM är också att den bottnar någnstans runt ...hk
Vet inte själv vart..någon här kanske vet?..
Medan man med mappsensor kan fläska på lite bättre speciellt med en 2.5bars mapsensor.

Man kan också plocka loss själva tråden och sätta in den i ett rör med större diameter för att får den att räcka ett tag till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.