|
|
|
|---|---|
|
Jag har stött på två olika typer av problem på mina 2 E36 ór jag hunnit med att äga... 1. Fläkthastigheten varierar kraftigt och fläkten slutar stundtals att fungera för att sedan fungera utmärkt kortare eller längre stunder. Lösning: Byt det motstånd som reglerar fläkten, finns lokaliserat under ratten till höger, för att komma åt detta måste man demontera plasthöljet under ratten. Det sk. fläkt motståndet kostar ca. 800 SEK på BMW. 2. Displayen på Klimatanläggningen slocknar och tänds, alla funktioner försvinner och fläkten stannar, oftast upplever man att displayen "lever sitt eget liv" och lyser o slocknar om vartannat. Lösning: Detta beror i de flesta fall på glappande lödningar i kretskortet, vanligen lödningen på den blåa "scart liknande" kontakt som sitter monterad på kretskortet. Om du inte har tillgång till en finare lödkolv eller inte alls vet hur man löder så kan man låta BMW byta detta för ca. 3000 SEK. Jag spenderade 100 SEK på en lödkolv från ÖB och lödtenn, sedan lödde jag om lödningarna för just den blåa kontakten och nu fungerar kliman utmärkt igen. (tack till tidigare skribent för tipsen som ledde mig på rätt spår) Hoppas att detta kan hjälpa den som är händig att själv klara ut problem som kan bli dyra att laga hos din verkstad. | |
|
Ett tips till nr.2: klimatpanelen kostar drygt 2500 och det går alldeles utmärkt att byta ut den själv. För att spara några hundringar alltså... |
|
| Kanoninfo! | |
|
Hejsan det är ingen som har ett kort på fläktmotståndet, och en bild på vart det sitter?? Har nämligen precis det problem som du beskriver med ojämn gång och den lägger av ibland. Har haft loss och smörjt upp fläktlager men det verkade inte vara något problem med dessa. Har bilder på demontering om någon är intresserad. Alltid skönt att veta vad man ska leta efter innan man börjar meka :-) |
|
|
Min klima har börjat slockna lite hur som helst.. Är det väldigt svårt att plocka bort panelen? Ska höra med bilfirman jag köpte bilen från. Dom får nog kosta på sig reparationen. Om inte dom gör det så kan de vara en fördel att veta hur svårt monterad panelen är. --- King of the road |
|
hellonasty |
Har samma problem med min panel =/ |
|
Får lämna in min bil för rep av klima på måndag. återkommer om felet. troligtvis samma som beskrivs här ovan. --- King of the road |
|
|
Panelen är jätteenkel att byta själv. Stick in en ganska bred, inte alltför vass mejsel i övre delen på sidokanten av panelen och bänd lite försiktigt. Ta lite i taget på varje sida. Man byter på den på 2 minuter, BMW tar ett par hundra för besväret. Tycker man kan försöka laga sin gamla panel. Det är vanligtvis en liten blå konding som sitter på kortet bredvid kontakten som behöver lödas om. Finns en del beskrivet på forumet här om man söker på klima och e36. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.