AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
702

M5 E39 och austauschmotor?

Intresset för en M5:a ökar med takten som priserna sjunker, men jag har noterat att fler bilar än det är bekvämt har utbytesmotorer. Är detta en slump, eller har M5an en svag punkt i maskineriet? Jag vet att skönhetsfel på Vanosenheten är vanligt och att kopplingen är svag, men utbytesmotorer!?

Iofs är inte antalet bytta motorer lika stort som på M3 E46 (och E36) som jag uppfattat det.
Visa användare
7
Edo
Bmw M5 E39 -99
Hur ofta behöver man fylla på olja på en M5 E39.Hur mycket olja drar dom??
Det kanske var svaret på min fråga? ;-)
Morten B
Flåklypa,

min oppfatning er at det ikke er spesielt mange utbyttes-motorer på E39 M5, hvor har du den opplysningen fra? (hva er "mange"?)

Jeg tror ikke det er noen större problemer med E39 motoren utover det du nevner med Vanos.

mvh
Morten
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En del motorblock har bytts ut på garanti pga för hög oljeförbrukning på M5orna.
Vilket kan bero på ogynsamm inkörning bla.
De kan klunka i sig nån liter på 100 mil vilket inte ses som ovanligt. Men det beror förmodligen hur bilen körs också.

///MVH Hasso
Länk
Morten: Subjektiva observationer bara.

Hasso. Gäller detta 99:orna? Dom skall tydligen dras med ett antal barnsjukdomar, såsom flagning av alupanelerna, sämre Vanos, klenare koppling och mindre effekt (370hk!?) än 00:orna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gäller från september -98 till febuari 2000.
from januari -99 så optimerades finslipning av cylinderloppen vid tillverkning, ny DME version.
Från feb.2000 så fick motorn ny förbättrad kolvringsbestyckning.
Vanosen har modifierats med en elektrisk oljepump med backventil för att förhindre vanosrassel vid start bla. annat.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.