AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.141

325 tds, går lustigt

lu
34
lucce
325 TDS touring -96
Hejsan!
Har en BMW 325 tds -96. Som har börjat bete sig lite lustigt...
När kommer upp i hastigheten 140km/h så lägger bilen av att dra.
Om jag inte pumpa med gasen, då kan den komma igång igen och öka kanske 10km/h. Har kollat förpumpen men den verka gå riktigt..
Det sitter nu ett KCR chip i bilen om det kan ha med detta att göra..
I början när detta börja hända.. så kunde bilen gå riktigt efter en stund man hade kört,, sen la den av igen.-..
Men nu funka det inte alls... så SEGT..
Nån som känner igen detta ????
Rör det sig om något el fel...

'Mvh: Mårten
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
kolla om turbon funkar som den ska.. en polare har en tdi fast en "citroen citroen citroen lala la la lalala" =) o hans bil går inte mer än hundra.. dör i uppförsbackar typ och tar säkert två dygn på sig att komma upp i hundra.. hans misstänker att det är turbon.. den låter lite konstigt..

så kolla upp din.. lyssna på den o kolla om den laddar som den ska.. men det är ju bara en teori.. lycka till

........ HAHA ;p .....
lu
34
lucce
325 TDS touring -96
Tja.. tro inte det är turbon...
svintoleffe
Det låter som om den inte får luft eller bensin tycker jag.

MVH Leffe
Svintoleffe:Jag är HELT säker på att du har rätt att den inte får bensin!!Det är ju en diesel:-)

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Ps
41
Pson
E36 325i -91
Kanske en spridare som är dålig?
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
började problemen när du bytte chip??

........ HAHA ;p .....
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen glapp nånstans runt KCR-boxen, har du automat (eller manuell?) lucce?
Mvh Robban
lu
34
lucce
325 TDS touring -96
Manuell.. lådan
Fe
7
Fegele
325iA Sedan -93
Förslag 1:
Mina föräldrars Audi 80 Tdi uppvisade 1999 snarlika symptom som din bil lucce. Den var iof sig slö hela tiden men man märkte av slöheten mest då man kom upp i hastigheter kring 90 km/h. Bilen sackade oxå väldigt mycket i uppförsbackar.

Jag hade isär och kollade luftfilter, turbo, slangar, intercooler,waste-gate, bränslefilter, bränslepump och spridare men kunde inte hitta något fel.

Vad jag hade glömt bort att kolla var luftmassemätaren. Den sitter mellan luftfiltret och turbon på Audi och borde göra det på BMW oxå.

Chansade och fick tag i en luftmassemätare på skroten som kostade en bråkdel av nypriset. Monterade den "nya" luftmassemätaren och sedan dess har bilen inte uppvisat några tecken på slöhet.

Förslag 2:
Vill du inte köpa en luftmassemätare i onödan lucce så kan du ju testa med att koppla ur KCR Boxen och se vad som händer. Skulle inte tro att du har ett KCR Chip utan jag har för mig att det är en Power Box som sitter i kablaget mellan bilens dator och dieselpumpen. Kolla bara så att du inte kommer åt och skruvar på Power Boxens potentiometer för då kan bilen börja gå sämre då du monterar tillbaka boxen.

Förslag 3:
Det kan ju bara vara ett så enkelt fel som att Power Boxen har ställts om av någon konstig anledning. Hör med någon av KCR:s återförsäljare nära dina hemtrakter om de kan justera boxen. Borde inte ta längre tid än 30 min och inte kosta skjortan. Eller ring direkt till KCR i Falköping och hör med dem om de känner till något liknande fel som din bil uppvisar.

Nu orkar jag inte skriva mer på denna uppsatsen. HE HE.
Lycka till lucce!

lu
34
lucce
325 TDS touring -96
Tackar.. för all hjälp...fegele!
Jag tro att det är något med box fan...
Men våga man in å lossa kablarna =) Kan man dra ur stiften i kopplingsdosan? sitter ju ca 10st småstift där kablarna är kopplade i.??
lu
34
lucce
325 TDS touring -96
Förresten hur kan man se att luftmassemätaren e gången ??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det ser man inte, men hör av dig till KCR o berätta så kanske det löser sig?

Dra inte ut sladdarna om du inte installerat boxen själv, det är väl bara de allra senaste commonrailsen som man kan plugga in utan justeringar av motorelektroniken?

Var det länge sen du trimmade bilen på KCR?

Mvh Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.