AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.191

hittar ej luftningsskruven till kylare-540

Försöker just nu att lufta kylaren på min 540-93 , men ja hittar fan inte lyftningsskruven... hittade en bildlänk som ja kollade på, men där den skruven sitter , så ser det inte ut ¨på min ...
vart sitter den... mer exakt ????
Well. På din modell (om jag kommer ihåg rätt) sitter inte luftningsskruven på kylaren, utan det är en 6-kantsbult högst upp på vattenpumpen, bakom kylarfläkten. Bara att lufta.

Låt mig gärna få veta om detta var rätt eller fel.

Good luck
aha... japp, de ska jag kolla... återkommer i ärendet =)
Ja nu har jag letat som en galning efter luftningsskruven, hittar inte på nån sådan, Har jag någon sån eller är det självluftande ?? ingen som har en bra förklaring på vart den kan sitta i så fall, eller en bild ...
magmo
Hej!

Bara ett litet inlägg gälland luftning av bilar med elektronisk termostat. Borde det inte finnas en funktion där man kan tvångsöppna termostaten via ett kommando, så man lättare kan lufta bilens kylarsystem. Det brukar bli svårt att få termostaten att öppna sig när man har luft vid den.

Magmo Maniac is in the house!
ingen som har nån idé om vart luftningsskruven kan sitta ? har letat mig galen efter den.... kan de va så att de är självluftande på min modell..?? - 93 IA
el
20
elp
540iA -95 (e34)
Tjena!

Hade samma fråga uppe tidigare - fick inga vettiga svar...
Länk
Så jag bestämde mig för att den var automatisk - mina symtom försvann med kontaktspray...
mitt problem är inte att värmenålen inte går upp på mätaren, ja har nyligen bytt termostaten, men ja tycker att de borde kunna vara bättre värme i i den... så ja antog att de finns lite luft där nånstans...

men nån skruv kan jag då fan inte hitta.. nån måste ju veta ????
Jag hade nästan samma problem. Min bil frös förra vintern och då tömde vi ut all kylarvätska och i med nyt.
Men luftningsskruv??? Är inte bergsäker men har för mig att sen var automatisk. Men jag fick fylla på 1gg till efter typ 5mil trodde att topplockspacningen hade gått men tur i oturen så var den hel.
Har du kollat om givaren för mätaren är hel?Blir motorn ens varm?
Termostaten åt fel håll? Defekt ny termostat? vad vet jag man måste vara där för kunna säga,
jodå.. värmenålen går ju upp som den ska till mitten, och det sker rätt så snabbt måste jag säga..
Tror inte Termostaten sitter fel.... men den där givaren ? va har den för funktion , o vart sitter den...??
jag får ju värme i bilen.. men jag tycker att de borde bli både bättre värme och att den ska komma snabbare, Läste ju om att systemet ska luftas .. men ja har inte hittat nånstans där jag kan göra det. Har även kikat i expansionskärlet nåra ggr, om de skulle minska nåt där.. men det verkar inte göra det heller...
Kylarslangarna är varma både uppe o nere.
magmo
Hej!

Någon som kan förklara hur motorkylningen och värmekretsen till kupén arbetar ihop. Är det 2 oberoende kretsar med en form av värmeväxlare eller hu funkar det? Ska nog inte fråga Anders & Måns om detta :-))

Magmo Maniac is in the house!
ja nu har jag fått svaret på varför jag inte hittar luftningsskruven... Det finns ingen helt enkelt !! Man ska tydligen bara lyfta bilen i fram och låta den gå... så ska man visst få ur luften...
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Titta efter om det inte går en tunn slang mellan termostathus och studsen som kylarlocket sitter på. Den leder luften ur motorns kyl-cirkulation ... automatiskt, om du vill kalla det så!
Ok.. ska kika , men den är inget man kan lufta med va ? fått förklarat på bmw att jag ska hissa bilen fram o på så sätt försöka få ur luften... fylla på vart efter om det sjunker undan i expansionskärlet..
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Ja det är nog bra att lyfta bilen fram men har man gjort det rätt så är det säkert högre tryck vid pumpen än expansionskärlet så luften pressas nog dit i alla fall.

Helt klart är det enda sättet att lufta även den här bilen att successivt fylla på kylvätska tills all luft pressats ur motorn eller som du säger tills nivån slutat sjunka i expansionskärlet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.