|
|
|
|---|---|
|
Problem..... Jag har stora problem med min BMW M5 3,8 -92;a Jag köpte bilen för ett år sedan då den var " miss skött " av tidigare ägaren Har varit på besiktningen tre ggr i sommar för att få köra bilen under fem veckor i taget. Det är nämligen så att Co;n ligger på 300-400 ( bör och får vara max 100 på en kattbil) har jag för mig. Co2 är helt sjysst, ligger runt 15-16% = verkningsgraden på tomgång. Hc;n ligger och pendlar mellan 300 - 700, inte bra! Helt okay lamdavärden i avgastest samt under spänningsmätning, ( bytt lambda ändå ) Servat bilen med original delar utom luftfilter som är K&N M5 anpassad. Efter som jag har näst intill obegränsad tillgång till racing olja så är oljan bytt 6 ggr i sommar, efter ca 50mil itaget.. När man aktiverar AC;n sjunker Hc till 120 -140, men det är dock för högt...... Jag har bytt bränsle pump, filer och slangar och mer därtill. Till saken hör också att den går som ett skott. Önskar köpa en 6 vxl låda nån gång då avgasvärdena sansat sig. Det sitter dessutom M3 delar på motorn, Bla oljefilterkoppen. Varvstoppet slår i vid 281km/h och 7250v/min ..........HJÄLP.............. MM | |
KaLLeSpeCiaaL |
min kompis m5 3,8 hade exakt samma problem som du,hans grenrör läkte(hördes inte)utan det va plutti lite,men räkte till för att sabba avgasvärden)han svetsa den o allt vart bra,jag ska prata me han i morrn o se om det va nått annat oxå som gjorde det,iså fall återkommer jag. LYCKA TILL 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
|
Har du kollat om det sitter någon kat på bilen? Om du har 300-400 ppm hc så finns det ingen kat eller så är den rensad. Du kan behöva ett original chips också. |
|
|
Jo då Det sitter katt på bilen. Tack för svaren föresten Främmre röret ( rören ) är redan svetsade pga läckage, men det kan ju tänka sig att det finns mera sprickor. Vet någon vad ett komplett avgassystem kostar till min bil? Finns det några alternativ färdiga att montera eller skall jag bygga ihop raka rör och köpa racekatt, Det skulle ju låta lite fränare men är inte det att modifiera lite väl mycket. Har en volvo med 355 borrad v8 i också men den käns det ju inte riktigt lika noga med. Skulle vara tacksam om du hörde med din kompis, KaLLe TACK! MM |
|
KaLLeSpeCiaaL |
ferrita har ett avgassystem dom bygger,,ett sport sytem efter kattarna,,ger bättre flöde ca 8tusen tar dom,sen har supersprint mellan röret (efter kattar) och bak röret efter mellan rör komplett me dämparna och allt ca pris 9.500kr ett original kostar nära 20tusen,och ett original fast eftermarknad ca 7tusen,ferrita+supersprint är effekt rör ,me lagom mycke mer sound (låter fint) och ger mer effekt,race kattar blir svårt på m5,eftersom kattarna är redan lite race om du förstår,men det ska finnas nått som e bättre,men inget som direkt står för m5,utan det blir o plocka nått som har mer flöde min kompis kommer till jobbet imorrn,han va ledig idag,vi jobbar tillsammans,så imorrn får du svar ang avgasvärden! 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
KaLLeSpeCiaaL |
ett tips till BYGG ALDRIG SJÄLV ett system till M5:an slutrören kräver en speciell strypning för att inte ge FÖR MYCKE FLÖDE,,dvs:superspints och ferritas rör e grymma,,har rätt strypning för att resuletera me rätt flöde=dvs ändå lite mer än original 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
|
Hej. Inte för att detta är rätt sätt att lösa det, men kan du inte tanka 50/50 med K-sprit samt ta ur luftfiltret samt köra testet med AC:n på besiktningen? /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Jo det kan ju vara ett sätt att komma tillrätta med lagen men ialla fall så vill man ju att motorn skall lira sjysst, har ju hört att motor ras är vanligt på 3,8;or som är trimmade. MM |
|
|
hej jag undrar om du har fått rätt med ditt problem med avgasvärden. jag har likadana problem med en m3 93 chippad har du några tips om du har fått rätt på din bil. mvh lasse LASSE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.