|
|
|
|---|---|
Wilmas pappa |
Jag har alltså laddat batteriet över natten och dagen. tog alltså bort jorden. Efter detta så fick jag ställa om datum och tid, helt i sin ordning. Men telefonen funkade inte så bra. Det är nämligen hur mkt störningar som helst, digtala störnigar. Jag hör motparten men dem hör inte mig!! Samtidigt så blir det störningaR. Dessa störningar hörs dock ej av mortparten. Jag ringde BMW och där trodde dem att interfacet under luren var slut. Känns tveksamt men men ...vad vet jag!! Min telefon är den med stora luren mellan sätet och den var klockren innan batteriuppladdningen!! Nån som har en idé!!! Janne Tack för engagemanget! |
|
Du behöver inte lossa kablarna för batteriladdning, du kan även med fördel ladda via + uttaget som finns i motorrummet så slipper du knöka bak vid batteriet. Prova att lossa batterikabeln igen en kvart eller så och återanslut. Var bestämd vid inkopplingen av batterikabeln, det gnistrar till lite. Det är möjligt att nån störning kan ha letat sig in i telefonen, och en ny "reset" kan hjälpa. Annars får man felsöka mera systematiskt på telefonen men bara att lossa matningsspänningen gör inte att sakerna går sönder, isf är det rena slumpen. FP |
|
Wilmas pappa |
Tjena Folke! Det verker som om tekniken har lagat sig själv. Jag stängde av telefonen imorse manuellt och startade upp den igen så vips....allt funkade..riktigt skönt!!! Vet ej riktigt vad som hände, kan ha varit lite"darrigt" vid inkopplingen av minus...Men som sagt det funkar igen. Smart att kunna använda + polen i motrrummet. Det gäller att få bra jord bara. Tack för engagemanget! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Batteriladdning med batteriet anslutet och startkableri ska ALLTID ske framifrån på avsett uttag. Finns en risk för arr skada elektroniken om man skickar på för mycket laddström från batterisidan. ///MVH Hasso Länk |
Wilmas pappa |
Hasso: Är inte batteriuppladdare optimerat för "uppladdning genom batteriet"?? Låter konstigt annars!! Eller är det speciellt för våra vangnar? Med det där med elektroniken kan stämma, det blev ju spel itelefonen. Så viss logik finns det ju! Tack för engagemanget! |
|
En 35mm2 kabel eller nåt sånt går mellan + uttaget framme på motorn och bak till batteriet, borde inte innebära nån skillnad om man pyttsar in 5-10A på ena eller andra stället. Starthjälp till eller från bilen innebär ju lite större strömmar, då kanske man bör köra endast via det avsedda uttaget. Fast egentligen inte... egna startmotorn drar ju sina modiga 100-200A, egna generatorn laddar häftigare än de flesta externa laddare. Vid långladdning, dygnsvis osv är det viktigt att laddaren är spänningsstabiliserad till 13,8V, respektive av 2-stegstyp 14,4/13,8V. Finns många sådana idag som säljs med argument som överglänser det mesta om man inte "filtrerar lite"... Gammeldags garageladdare för ett par hundringar skall undvikas. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.