AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.427

Köpa 330ci, automat eller manuell?

Ic
62
Ice
740IA -98
X5 3.0d -05
Z4 3.0 -03
520IA -91 slitvargen
Howdi!

Jag planerar att köpa en 330 Coupe. Frågan är dock ska man ta manuell eller automat. Jag avser att köpa en -01:a så det är steptroniken det i så fall är tal om. Vad säger ni? Är det ok med automat på denna bil. Förtar det lite av känslan. Är dock mkt nöjd med lådan i 740n.

Tror ni det kommer bli svårare att sälja den, när det väl blir dags? Hur resonerar ni? Tacksam för synpunkter!

//Johan
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Beror väl lite på vad och hur du ska köra. Kör man mycket stadstrafik så är det skönt med automat men det är ju alltid kul att röra runt lite också. Har en manuell 328 ci och har kört en steptronic 330, tyckte även den var rolig att köra men visst känns det som om man har mer "kontakt" med bilen med en manuell. Förresten ser att du har en 9-3 ss aero, hur tycker du den är?

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Ic
62
Ice
740IA -98
X5 3.0d -05
Z4 3.0 -03
520IA -91 slitvargen
Sant, jo det blir ju en del stadstrafik. Generellt är samspelet mellan förare, motor och låda mkt bra i en BMW. Hade en manuell 328 coupe (e36) tidigare.
Vad gäller aeron, är det en 9-5:a, 250 hk. Mycket nöjd med den. Grymt drag. Starkt förbättrad kvalitetskänsla. 9-3 an är ju en "nyare" bil så antar att den är mkt bra.

//Johan
Jag rekomenderar starkt 330 manuell om du inte kör vansinnigt mycket stadskörning. Motorn är en riktig pärla som man vill ha full kontroll över. Jag körde en del steptronic men blev aldrig riktigt vän med lådan när jag ville växla upp och ner innan svängar osv. alla automatmäniskor brukar vara helsålda efter sin första steptronic, så jag blev lite förvånad att du ens fråga.
Kontenta, vill du köra bilen aktivt och sportigt som den är gjord för köp manuell.
Vill du bekvämt glida i bilköer och ha maximal komfort, köp en steptronic.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
9-5 var det ja, gäller att läsa:)

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Tror ni inte att en beg automat är mindre buskörd och i bättre skick än en manuell??
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Og er det inte letter å få solgt en coupe med manuell låda?
Fredrik: Hur resonerar du när du tror så?

BMWCS Syd #05392
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag har valt manuell och skulle definitivt göra det igen!

Automat är trevligt i lite större och mer komfortinriktade bilar, men att smeka kurviga landsvägar med en manuell 330 slår det mesta.

My Bimmer is my mistress
Skulle oxå ta manuell. Automat blir lite för mycket leksak.
Jag menade att dom som verkligen gillar att köra tror jag väljer en manuell, dom som väljer automat kanske har en annan körstil, en mjukare körstil.....men det var bara en fundering, vad tror ni?
Fredrik: Om en person som inte gillar att köra lägger 400 kkr +
på en bil så föreslår jag att personen går till doktorn.

Jag personligen tror inte ett dugg på att en automat bil har fått gå lugnare än en manuell.

Titta på service intervaller osv, en automat drar i regel lite mer bensin vilket man får ta hänsyn till. Man har 2500 liter bränsle till sitt förfogande mellan varje serviceintervall.

BMWCS Syd #05392
Säger bara Manuell. Jag har haft både 523,328ci och nu 330 och alla manuella. Jag körde Audi innan med tiptroniclåda...men det va inget kul i det;-)

Satsa på manuell....gott råd
Manuell blir ju dessutom lite billigare/mil, oavsett om du glider eller bränner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.