AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
752

530 DA touring bra köp?

pj
3
pjo1
740IA -95
Funderar att införskaffa en 5-serie touring - lutar åt en 530 diesel
-01 alt -02.
Läste nånstans att en fullastad touring har väldigt dåliga vägegenskaper - helst vid undanmanövreringar. Stämmer det??

Vilka bra resp dåliga egenskaper har denna bil??

pjo
Har också läst artikeln där touringen sladdade i undanmanöverprovet, men att utifrån det säga att den har väldigt dåliga vägegenskaper tycker jag är lätt överdrivet. Med ASC+T eller DSC inkopplat ska det nog ganska mycket till innan det blir problem.

Bra och dåliga egenskaper är ju svårt att svara på generellt, det är ju ganska individuellt hur man upplever olika saker. Nedan är dock några reflektioner efter snart två månader med min.

+ Mycket skön bil att köra med stark motor och automat
+ Snål vid lugn körning
+ Mycket trevlig utrustning finns att välja på
+ Bra komfort på bra vägar, går tyst
+ Det mesta känns rejält och gediget byggt

- Litet bagage och baksäte i förhållande till bilens storlek
- Minsta hjulstorlek 225/55-16 ger relativt dyra s&v-däck
- Lite lätt omodern, kan vara ett plus om man gillar klassisk BMW
- Mugghållarna är rätt kassa ;-)
- Tung dieselbil ger hög skatt

/T
He
28
Heliocopter
530d Touring -99
Hej, har inte haft min 530d Touring så länge men det är en underbar bil att köra, suverän väghållning skulle jag vilja säga, har dock ej väjt för en älg fullastad... Vridmomentet är suveränt, kan inte tänka mig en bättre bil att ha aut på även om min är manuell, vid fullgas med 5:an från 1000varv drar den snällt iväg för att sedan vid ca: 1700varv (maxvrid) ger en ordentlig skjuts! Som enda nackdel och som titan8 skrev så är ju inte kombin sådär jättestor, en MB E-klass väger lika mycket och har ju en ordentig kombi men inte lika bra motor. (TDT)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.