AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.800

ratten skakar som fan?

Sida 1 av 2
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
Besiktade bilen för ett tag sen och efter det har ratten skakat som fan vid 80-100 km/h.. vid inbromsning är det helt åt helvete.. de var inte särskilt nådiga på bes. heller. skakade bilen i en evighet. och sedan nån vecka tillbaka låter det från vänster framdäck då man svänger kraftigt .. typ som om bromsoket tar lite lätt i fälgen.. vad kan det va.. har flera toerier själv men tror inte att dem stämmer..

Ojj.. rätt mycke text nu hihi..

........ HAHA ;p .....
Låter som obalans och skev bromsskiva, varför plockar du inte av hjulet och kollar??
Bm
15
Bmw Andy
320i-e36 tic
Kolla hjulinställningen, själv hade jag skeva skivor som gjorde att det skakade som fan vid inbromsning, eller smuts mellan fälg och skivan. Ha det gott:-)
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
tänkte på det själv också.. men det kan inte vara nåt mer allvarligt eller jobbigare att fixa då..
ska göra en fyrhjulsinställning snart.. däcken står som på tävlingsbilarna ;).. jävligt tufft men sliter nåt otroligt på däcken.. köpte bilen sänkt. tror att den som sänkte den inte gjorde en hjulinställning..

dum fråga: hjulinställning= framvagnsinställning??.. och det är väl en framvagnsinställning man gör då däcken pekar så här / \ om man tittar framifrån

........ HAHA ;p .....
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
du har inte nyligen bytt till vinterdäck? Kanske dom är skeva, fel mått, obalanserade..??

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
har inte bytt vill v-däck än.. kom på att bilen drar till vänster också.. dvs samma sida som det metalliska ljudet kommer ifrån.. det kan väl inte vara bussningar eller bärarm eller nåt eller.. har inte kört på nåt eller gjort nåt konstigt så bärarmen borde va fin.

däcken är riktigt dåliga på insidan.. e spruckna o så.. det borde ju bidra en del till skakandet.. men de konstiga är att bilen va inte så förut o däcken va lika sketna då.. SKUMT

........ HAHA ;p .....
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
min 320 -86:a levde som fan när jag bromsade minsta lilla.. hissade upp bilen och visade sig att den nedre bulten som håller bromsoket hoppat bort så oket stod nästan i 90grader rätt bak!;).. 2 månader senare blev de lika dant på andra sidan!:(..
Efter de har jag dragit åt för kung och fosterland och nu sitter de!:)

Inte omlöjligt att dina belägg är slut, de skakar något jävulskt då!

Mvh
/uffe
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
vet att beläggen inte är slut.. bromsarna tar jävligt bra o så, dvs när man inte bromsar i höga farter..
ska kolla bilen när ja får tid så får ja se.. hittar ja inte felet så återkommer ja..

tack för tipsen

........ HAHA ;p .....
Ps
41
Pson
E36 325i -91
Låter misstänkt likt en dålig spindelled och/eller bärarmsbussning..
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
*om en spindelled är dålig borde det "klonka" i framvagnen när man svänger väl??
*hur vet/ser man att en bärarmsbussning är dålig??

........ HAHA ;p .....
pe
71
pette.p
320i-88
hej! har du kollat hjul lagren?? fast konstigt om de skulle vara dom för du har vibrationer iratten, men de brukar låta rätt mycket när man svänger om hjullagrena är slut.
ni
52
niklas_h
318i -88 (Röd)
323i -86 (svart)
Jag känner mig ganska säker på att du har obalans i hjulen samt skeva bromsskivor. Det är bara att byta skivor och belägg, går väl loss på dryga tusenlappen. Balansering kan du ju väna med till nästa däckbyte om det inte är för jävligt.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
niklas_h: Tror själv att det är som du säger men det ända som får mig att undra är hur de kommer sig att de inte var så förut och det blev så helt plötsligt efter besiktningen. om de var skeva borde man ha känt av det allteftersom skivorna blev sämre eller?? ena skivan kanske bara sitter lite löst nu(HOPPAS =) ).
ska byta till vinterdäck o kolla skivorna o se hur det går...

* vad menas med att lufta bromsarna. Hur gör man det, och hur renoverar man oken

**Mycke text igen hehe ;p **

........ HAHA ;p .....
svintoleffe
Jag kan så gott som svära på bes mannen brommase så hårt så kolven fasnade i ute läget .
En del bes män brukar kunna ha en tung bromsfot vet jag.
Har varit med om det själv, så hissa upp bilen och rulla på båda hjulen då märker du det.

MVH Leffe
Man ska vara glad att dom bromsar hårt, heldre det än underkänd bromsverkan eller?

Lufta bromsarna gör man lättast om man är två, ids inte beskriva hur man gör, men du känner säkert nån som vet, pissenkelt..

Renovera bromsoken gör man lättast med en renoveringssats för bromsok. Skruva loss bromsröet, täta röret med nånting. Skruva loss oket, plocka isär allting, kolla vad som är skadat.
Är det bara packningarna som är dåliga så rengör, byt packningarna, montera ihop.
Om bromcylindern/kolven är repig, rostig och ful så är det nog bara att byta..

Läcker det bromsvätska så kan det va dags för renovering/byte, men kärvar dom bara så kan det räcka med rengöring/smörjning.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
svintoleffe: nu när du säger de kom ja på att hjulet det låter ifrån( dvs den som jag har problem med) är jävligt trög..

hissar man upp bilen o snurrar på hjulet så snurrar den bara ett varv.. den e riktigt trög.. e de bara att skjuta in bromscylindern ordentligt igen nu eller..

men ja har ju abs-bromsar.. hur jävla hårt har han bromsat då??

........ HAHA ;p .....
svintoleffe
xelerator, skulle jag vara dig så skulle jag renovera det samtidigt, men du kan ta en stor polygrip och trycka in den, sitter dne som berg.
DÅ är dte bara att plocka ner skiten.

Daniel Sjölund.
Efter att bes mannen hade bromasat fast mina ok fyra gånger för mig en gång, på en av mina gamla bilar .
Då blev jag för bannad på honom så när jag kom nästa gång då sa jag åt honom bromsar du fast då skruvar du ochså.
På den bilen fick man bromsa mjukt och försiktigt då gick det hur bra som helst.
Man kunde även bromsa hårt , utan problem om man bromsade utan att trycka för hårt, funkade fint när en älg tyckte jag behövde prova brommsarna.

MVH Leffe
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
då e man lite gladare idag då.. bytte till v-däcken(org. alu) för en timme sen typ.. tog bilen på en provtur o nu går hon som den ska.. darrar ingenting vare sig i 80, 90, eller 100-120 km/h.. de enda är att ratten skakar lile lite då man bromsar från dessa hastigheter.. får se om det går över inom några dar annars blir det att se över bromsarna..

........ HAHA ;p .....
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det var ju skönt att det mesta försvann!

Mvh
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
a de var det verkligen.. va smått deppig pga av det..

........ HAHA ;p .....
DanneR
Det är skeva broms skivor samma problem hos mig innan!

Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.