|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har varit i kontakt med Andreas på Stylingkompaniet ang. trim. Det vi diskuterade var hur man rel. enkelt får ut mycket effekt ur en 328 ci -97. iom att jag inte är så hemma på bilar i allmänhet & BMW i synnerhet, så vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Det han sa var att med ett rätt modifierat 325 insug till M52 motorn och Sportsystem samt självklar sportfilter så skulle man efter en omfattande mappning (i västerås) få ut ca 280 Hk bänkat. Han har gjort det förut med dessa saker och jag tyckte att det lät mycket intressant. Tydligen (enligt Andreas) så säljs 328'an som m3 i usa med ovanstående modifieringar av motorn pga någon form av avgaskrav.. och då ligger även de på 280 Hk. ja, jag vet inte.. efter har sökt i ämnet på forumet så kan detta inte stämma för 5 öre. Enligt många så är det 20-25 Hk man pratar om.. inte 87... Är det någon som kan bekräfta om ovanstående stämmer eller ej? MVH: Marcus | |
Lotus Samuel |
Garanterat bullshit. Men motbevisa gärna. =) |
|
Hrm... jag kan säga med 100% säkerhet att detta inte stämmer! Den operation som Andreas beskriver (byte av insug, sportsystem, sportluftfilter och mappning) skulle ge ungefär det du hittat på forumet, d v s 20-25 hk. Oavsett hur mycket det ger så kan jag hålla med honom om att det är ett prisvärt alternativ om man vill trimma sin 328. Ett M50-insug kan man antagligen hitta billigt på någon skrot, mappningen är väl den dyrare biten. Förresten, M3 3.0 i USA har inte 280 hk utan 240. Detta gäller för både S50 B30 och S50 B32. Jens |
|
|
280hk med insug, avgas och mappning !? Undrar om John Blund väckte han efter ert samtal..... Svaret är NEJ, det stämmer inte. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Låter som en typisk rejäl skröna som är vanligt bland div kitchstudios :)) Det enda sättet att plocka ur hundra hästar till är en kompressor från tex Ess eller rent mekaniskt trim som kostar mera per hkr och sämre körbarhet. att bara Kitcha lite runt omkring motorn ger inte den effekten. Men det är ju väldigt seriöst att försöka påstå detta :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Jag tror att han pratat om S52 US S52 motorena i usa är väl trimmade M52. S52b30us har 280 hk som killen påstår Men det är inte bara insug och avgas som skiljer, kammarna och vevaxeln är vassare. Plus säker en massa annat som skiljer. |
|
|
Wardorf; Jag hittar info om M50B30 och M52B32 för US M3 och med 240 resp 241 hk. Har aldrig hört talas om någon S52B30 med 280 hk. Var det någon specialmotor avsedd för racing? Jens |
|
|
Jahopp... va synd... det var ett tag sen jag snackade med killen, så jag får väl ringa upp och reda ut.. kanske något jag missat.. men jag kan svära på att han sa 280 (280,3 tom, de brukar "lägga" effekten där för att skona drivlina osv) men med tanke på deras projektbilar som faktiskt har otroliga upmätta prestanda så borde dom ju veta vad de pratar om.. det går ju inte att sälja på mig en massa skrot som sen visar sig i provbänken inte stämma sen... Så han själv borde ju vara övertygad. Men jag får väl ta och reservera mig för ev. missförstånd som jag kan ha gjort, så vänta med att såga Stylingkompaniet för mina uttalanden iaf =) Men åter till ämnet, med avgas insug och mappning kan man vinna en 20-25.. hur är det med vridet? Jag är egentligen inte missnöjd med toppeffekten orginal men det känns som om motorn är lite strypt på vissa varv.. i en del lägen på högre varv så känner man skillad i drag, det tycks bli större om man släpper upp gasen lite.. och det är ju konstigt.. Så det jag är ute efter är lite rappare "respons" om ni förstår vad jag menar. Har även hört att BMW lägger mappningen lite väl snällt med tanke på emissionsvärden osv.. kan det ligga något i det? MVH: Marcus |
|
| 328ans motor är inte m3 i USA, bara skitsnack att du skulle få så många hästar, mycket snack lite verkstad! | |
|
M3usa motorn är en uppstrokad 328 motor till 3 lit. Och 260hk om jag inte minns fel... 280hk ur 328 motorn går bra att få ut,men inte med som små modifieringarna. |
|
hellonasty |
Andersen: Jag håller med dig om att den känns lite konstig med gasresponsen... trodde det var nåt fel på min bil men jag har hört det från fler här på AutoPwr. Funderar på att sätta på ett M3 extractorgrenrör och M3-kat...dessa delar borde man kunna hitta på skroten inte för dyrt. Hade även tänkt mig ett sportavgass. Nån som tror det kan ge nån hk eller två? |
Daytona |
Andreas är väl medlem här på Autopower. Det är bara att vänta och se vad han har för kommentarer angående detta. MIN EX:Länk |
Ionaz |
Tja Har m3 extractor och 325 insug sportavgas samt kompressor, dessa delar ger inte spesiellt mycket på en ej överladdad motor. 325 insuget ger lite mer bottendrag, grenrören hjälper till på toppen. |
Ionaz |
Har även hört att Syling Andreas är mytoman, snackade med en som varit och kikat på hans 325-M3, han påstog att den gav 1800hk på max mappen :) oseriöst... |
Bmw ludde |
Döm ingen förens du har hört dens åsikt |
hellonasty |
Ionaz: Har du kompressor är väl motorn överladdad? |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.