AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
987

Fråga om regnsensor.

Hur fungerar egentligen regnsensorn och vad sitter själv sensorn? Jag har hört att sensorn sitter i rutan och om man blir tvungen att byta rutan så kostar det plenty. Kan det verkligen stämma?
Regnsensorn sitter framför backspegeln på E46.
De är en klar kostnadsskillnad på en ruta utan och en med regnsensor. Till 328an kostade framrutan kring 5000 kr utan regnsensor och 8000 med.
De ser ut som ett optiskt öga, en mörkblå ruta lixom.
Sensorn sitter inte i rutan men bakom.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Saxat fr BMW.com
Rain sensor.
The BMW rain sensor is a further example of enhanced driving comfort and safety on the road. The sensor determines how hard it is raining using a light-based measurement process. Once activated, the sensor will automatically switch on the windscreen wipers and control wiper frequency depending on rainfall intensity. The automatic headlight control makes driving even more safe and convenient. Two light sensors in the windscreen detect the amount of daylight available and automatically switch on the dipped beam whenever required - at dusk, night, dawn or while passing through tunnels.

Länk
Tack. Så trodde jag också att det var, men man blir osäker när man hör annat. Den otroliga siffran på byte av ruta som jag hörde var 40000.....det fick mig högst tvivlande.
Visst är det en rektangulär, violettblå yta vid backspegelns infästning som är sensorn?
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Finns att beskåda här Länk // CB.

Länk
Automatic headlight control var nytt för mig....klart användbart om man slipper rengöra sensorerna från skit hela tiden förstås.
Flåkypa: Kanske ingen klockren bild, men du ser iaf var den sitter och hur den ser ut.
Länk

BMWCS Syd #05392
Japp, det är precis som jag trodde. Att det kostar 40 papp att byta rutan kan jag skriva i tråden om skrönor alltså? :-)

Fin bil förresten...är det 330in?
Bo
106
BosseP999
E93 325i Cab
Dagen efter jag köpte min bil stannade jag till vid en mack för att rengöra framrutan. Jag stängde inte av motorn, och det blev en småkomisk situation när jag la på svampen/gummiskrapan med vatten på rutan och vindurettorkarna satte full sprutt direkt :-)
Ja - jag blev blöt...
Man lär sig så länge man lever...

Flåkypa: Japp, de stämmer. Den ligger i galleriet med. (kolla min info).
40 kkr kostar det inte ens att byta alla rutor, om de varit sanning skulle självrisken på en sådan ruta ligga på 13-14 kkr.

Bosse:Man lär sig något nytt varje dag :)

BMWCS Syd #05392
Dufvis
Andra bilmärken såsom Renault bjussar nuförtiden på regnsensor även på instegsmodellerna. Trevligt initiativ. Undrar om fler föjer med?

//DD

Hellre en förutfattad mening än ingen åsikt alls.....
Renault får nog bjussa på lite mer om jag ska vara intreserad.
Dufvis
Undrar när BMW hänger på...

Hellre en förutfattad mening än ingen åsikt alls.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.