|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag ska byta växellådsolja, bakaxelolja motorolja samt bromsvätska i min bil och önskar få lite tips. Kan börja med att säga att jag försökte använda sökfunktionen, men den fick jag bara upp felmeddelanden på... (trasig?, eller så är jag slut i bollen :-) Hur som helst; 1)Vilken olja rekomenderas till växellådan, dvs typ av olja? Samt vilken mängd. Pris? 2) Vilken olja rekomenderas till bakaxeln, dvs typ av olja? Samt vilken mängd. Pris? 3) Och så den eviga frågan, vilken olja rekomenderas till motorn? Syntet el. mineral, eller delsyntet, viskositet mm. 4) Vilken bromsväska rekomenderas, dvs typ av bromsvätska? Om ni vill får ni även komma med förslag på märken på oljor som rekomenderas, dock inte svindyra "lyxoljor" Utan billiga(!) prisvärda sådana. Kom också gärna med tips på om det är något annat jag bör tänka på. Tacksam för svar! Mvh Carl. | |
|
Redlineoil är ett bra val för växellåda + bakaxel, annars är väl Castrol helt OK, ca 2-300 x2 för dessa två. Som motorolja så blir väl Agrol Spectra (helsyntet) bra, kostar väl 200:-/4liter, kolla på www.agrol.se Mvh Robban |
|
|
Tack, Robban! Okej, några fler tips och förslag? |
|
|
Kan bara hålla med Robban, jag kör med Redline överallt i drivlinan på min iX. Det blev skillnad må jag säga, nu kan det också berott på att den gamla oljan var gammal och förre ägaren inte bytt men bilen rullade betydligt bättre i friläge till och med, även ljud från drivlinan dämpades något. Men överhuvudtaget hör jag bra saker om Redline för växellådor och differentialer. En helsyntet för motorn oavsett fabrikat tycker jag, Agrol Spectra? Javisst. Bromsvätska har jag ingen åsikt om men jag ska själv byta till våren, så jag hör gärna rekommendationer. Men troligen väljer jag nog en vanlig bromsvätska, för som jag förstått det så behövs ingen speciellt temperaturbeständig vätska om man inte ska köra banracing varje dag. Finns inget som kan förstöra ens dag lika mycket som dåliga bromsar.. |
|
|
Bara ett litet aber här för Biltemas bromsvätska; tyvärr ligger kokpunkten för den på 235´C men alla större bromsvätsketillverkare ligger runt 260-270´C!! För att uppfylla DOT4 krävs 230´C... Mvh Robban |
|
|
vad jag har hört så e d väll inte bra att ha helsyntet i E30 motorer.. 325 im med Ny lack å roligare motor till sommaren |
|
|
Pechy, Vad du har hört är en Skröna ! Gamla motorer kan likväl som nya (och helst) smörjas av syntetiska oljor. Det finns inga nackdelar med syntetisk olja om inte priset räknas som en av egenskaperna. Historier om rasade motorer vid byte till syntetolja handlar om att den nya oljan löser upp gammalt klegg (som bildas vid mycket kallkörningar och ger kondens) som kan korka igen oljekanaler. MEN, detta är inte på något sätt unikt för syntetoljor utan även mineral och syntetbaserade mineraloljor. Alla oljor innehåller additiv som "tvättar" motorn. Oavsett om motorn som man byter olja på fylls med syntet eller mineralolja kan det vara lämpligt att hålla koll på oljans färg samt göra ett kortare intervall om man har misstankar om att bilens tidigare oljeservice inte varit noggrann. Som sagt, med syntetolja finns bara fördelar, gamla eller nya, slitna eller ej. Däremot är det alltid lämpligt att välja den viskositet (tjocklek) som passar just den motorn som ska smörjas. Slitna motorer kan ibland behöva lite högre viskositet då större toleranser gör att det lämpar sig. |
|
|
Tips på bra och billig motorolja: Biltemas helsyntetiska 5W40-olja (189 kr/4 liter, eller 49,90 kr/liter) Klassning ACEA A3, API SJ (dvs samma kvalitetsklassningar som många av de dyra och kända "märkesoljorna") Köp däremot INTE deras helsyntetiska 5W50-olja som har mycket sämre klassning! (API SG, som är en föråldrad/mycket låg kvalitet med dagens mått!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ok,får hiva i helsyntet te våren då... 325 im med Ny lack å roligare motor till sommaren |
|
|
Pechy: Helsyntet har lägre stelningspunkt + bättre pumpbarhet vid minusgrader. Om det var några (4-600?) hundra mil sen som du bytte sist så byt nu + filter! Agrol Spectra (2-250?:-/4L) är nog ett bra o billigt alt., kolla på www.agrol.se Mvh Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.