AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
712

Byta lamdan själv..svårt?

Tänkte om man kanske ska ta o byta lamdan själv om de inte är så svårt..får tag på nya lamdasonder till min bil för runt 500:-..

BMW kommer ta runt 12-1500:- för byta av lamda och verkstadskostnad..

Lite väl dyrt, tänkte om man kan byta den själv så skulle man tjäna en hel del..

Tacksam för svar..

Mert
att tillägga, har sökt o sökt..hittar ingenstans där de står om hur man byter sjävla lamdan, från A till Ö
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Vet ej riktigt på 325 E36 men antar att om du följer grenröret från motorn så sitter lambda:n precis i skarven till avgassystemet, bara att kika ner mellan högra fjäderbenstornet och motorn så borde du se den sitta ingängad. Går sedan med sladd till styrenheten(tror jag).
Jättelätt att byta- Lycka till!

rodge dodge
BMWCS # 5251
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
kan även underlätta att släppa gängan medan röret är varmt.

annars bara koppla loss batteriet ,kablarna och gänga ur,montera ny ,dit me batteriet o kablar o köra.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
på min 525´89 var det riktigt enkelt iaf!! om den nu är trasig måste man väl nolla databoxen va?

BmW - enjoy!
Si
765
Simon01
120dM -08
lamdan byter du underifrån bilen, den sitter på ovansidan av röret framför katalysatorn.
Det är lite knöligt att komma åt men det går att få bort den med en vanlig blocknyckel. Var noga med att du får tätt där du skarvar de nya sladdarna bara. För att nollställa boxen så plockar du bara loss minus polen på batteriet en stund.

lycka till!
en fråga bara, på bilder med lambdasonder så är de ju färdiga poler som de ser ut att bara sticka in, vad ska skarvas?
Si
765
Simon01
120dM -08
när jag bytte min fick jag klippa av den gamla kabeln för att sedan löda ihop den med den nya, men det märker du ju när du köpt den nya hur det ser ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.