AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.180

För höga avgasvärden

Th
32
Thomas Månsson
520iA-96
528iA-98
Hej.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel när man har
co 2,4 och hc 200. Bilen är nyservad och går jämt och fint men
dricker lite mycket soppa.

Tacksam för svar
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Vet inte vad som är fel, men tanka med riktigt jävla högoktanig bensin (130 oktan eller så) så kommer du i alla fall igenom besiktningen skulle jag tippa. ;)
dåligt luftfilter kan inverka på HC-värdet iaf. sen kanske Lambdan är kass o fetar på med bränsle. häll i t-röd i tanken så löser du problemet för tillfället iaf. (kommer igenom bes.). kolla upp bränslets och luftens hela väg från luftfilterbox resp bränslefiltersbox till katalysator

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
t-röd? är väl k-sprit man ska hälla eller?

fungerar katalysatorn som den ska?
fungerar lika bra med t-dojja (t-röd)

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
T-röd och K-sprit brukar oftast vara samma produkt i grunden, dvs denaturerad etanol.

Vissa K-spritssorter består dock mest av isopropanol eller en blandning av etanol och isopropanol.

Oavsett om det hjälper dig genom besiktningen eller inte, har du inte löst problemet som finns med etanol i bensinen!

Höga HC-värden tyder på dålig förbränning och/eller oljeläckage in i förbränningsrummen.

Service brukar ofta hjälpa rätt mycket (men du skrev att bilen var välservad):

Nya stift och fräscha tänddelar (kan vara en eller flera dåliga tändspolar).
En bra och "färsk" syntetolja minskar oljeförbrukningen.

Lambdasonderna? (kan bli dåliga om man kör mycket kortkörning, och får väl nästan ses som förbrukningsvara som bör bytas efter ca 10000-15000 mil)

Dålig katalysator?

Kanske kan vara läge för en diagnosavläsning via DIS eller liknande system för att se om det är något fel i motorstyrningen/sensoerer.

När servades bilen senast? (vad gjordes)
Hur långt har den gått?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Th
32
Thomas Månsson
520iA-96
528iA-98
Tack för alla svar.

Bilen är nyservad och tändkablar är bytade så den går jämt och fint. Jag provade att köpa en lamda på skroten och då gick co värdet upp från 2,4 till 3,07 medans hc gick ner från 200 till 163???? så jag fattar noll. Jag har hört att bilens datorer ställer in sig efter dom körförhållande den utsätts för, om man har en dålig lamdasensor och byter till en annan skall man då lossa batteriet för att nolla inställda värden eller? En annan sak som är väldigt underlig är att värdena från besiktningen blev ännu sämre när jag servade bilen och nu alltså ytterligare sämre vid byte av lamdasond, hjälp
Paap Reeder
Hej!
BMW motronic är jävligt kräsna på lambdorna.
Köpte pirat till min V 12:a. Bara att slänga i Sverkers Plustunna på TV.

Microprocessorn som styr motorn vill ha god kvalitet på info från lambdan. Ingen jäkla T-doja där inte.

Hur vet du att din "nya" lambda inte är sämre än den du hade i frfån början.
Skall du ha bilen kvar.....investera i en BMW originallambda och börja "bygg" från den.

Har du kört en DIS på den?

MVH /// Paap R
Paap Reeder
....skulle stå elektrisk T-doja.
MVH /// Paap R
Th
32
Thomas Månsson
520iA-96
528iA-98
Det är inte min BMW, den går som en klocka, det är tantens Ford Sierra och den är inte lönt att lägga för stora pengar på. En meckare trodde att toppen var sprucken, men det kan det väl inte vara, den dricker varken vatten eller färgar oljan.

MVH Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.