|
|
|
|---|---|
|
Tjena...har ställt av M3:an..och när jag skulle starta den idag så funkade inte larmet eller nåt..fanns ingen ström alls..batteriet måste ha laddats ur.. Kanske inte var smart att ha larmet på, eller??? Så nu kommer ja inte in till batteriet i bagaget:) Min fråga: Händer det mycket med färddatorn eller något annat när man kopplar ur batteriet????? ///M3 | |
|
Nope, händer inget direkt. Om bilen står för länge utan spänning så nollas styrboxen dock. Detta är väl egentligen inget farligt så men bilen går ju piss innan den justerat in alla värden osv igen. --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
|
Mean; Jaha...okej...hur ´länge är länge ungefär då? Måste ju för fan ta ut skiten..Vet du hur batteriet sitter fast...måste ju krypa bakåt inne i bilen..vill gärna krypa så lite som möjligt...har faktiskt inte kollat på de mer än en gång... ///M3 |
|
| Vore det inte enklare att låsa upp skuffen med nyckeln? | |
|
Om du nu kommer åt batteriet så kan jag rekommendera att ansluta en underhållsladdare så behöver du inte fundera på såna här bagateller resten av vintern :) Om du har tillgång till eluttag förstås... Jens |
|
|
JO..de vore jävligt enkelt..fast nyckeln passar inte av nån anledning..men jag kan låsa upp bilen... Jo, givetvis har jag tillgång till det...men jag kommer ju inte åt.. Eller de kanske jag gör föresten.. Underhållsladdare?? Hur funkar den då? Kan man ladda medans batteriet sitter på plats eller?? Bagateller ja...de e ta mig fan SKANDAL detta:) ///M3 |
|
|
Underhållsladdaren kopplas på batteriet på plats, du behöver alltså inte ta ut det ur bilen. Den laddar sedan upp batteriet med svag ström och när det är fulladdat så börjar det ladda ur, för att sedan ladda upp igen o s v. Idealiskt för vinterförvaring alltså. Om du är medlem i Motormännen så har de ett medlemserbjudande på underhållsladdare för 500 spänn. Annars finns de antagligen hos de flesta biltillbehörs-ställen, Biltema, Mekonomen m fl. Hur ska du komma åt batteriet förresten? Har du fällbart baksäte och tar dig in den vägen? Tycker att det borde gå att öppna bakluckan inifrån i sånt fall så blir det lättare att komma åt batteriet sen och ansluta laddaren. Ja, det är skandal detta men samtidigt lite humor :)) Jens |
|
|
ja förstod nog inte problemet riktigt men kommer åt batteriet gör du ju alltid; d e ju bara o låsa upp bagaget me nyckel så sitter d ju på högersidan under kåpan... Underhållsladdare e ju kanonlyx! undra va en sån går på? lycka till! M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
Koppla laddaren under huven så fungerar centrallåset ! ----BMW ///M3--- |
|
|
Precis som "Kontant" skriver så ska jag koppla en laddare under huvet på nån jävla grej med ett + på...prata med BMW idag.. Bara att ladda nån timme och sedan öppna luckan i bak med centallås...ska nog införskaffa mig en sån liten laddare..verkar idealiskt..vill fan inte ha nåt krångel till våren... Tack för alla svar!! 300+, problemet är föresten att ja inte fick upp bagagluckan med nyckeln heller... ///M3 |
|
|
oj! hmm ha aldrig vart me om(e ju iofs inte där o pillar me nyckeln). ja då kan d ju va svårt=) bra att d löser sig nu då! M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
Ja...de e gött...så man slipper massa krångel...detta e ju inte så farlit precis:) vill ju t och varmköra lite medans de e fint väder och + grader... ///M3 |
|
|
Har en fråga angående urkoppling av batteri. En kompis som har en bmw z3 med startspärr ställde av sin bil förra året och plockade bort batteriet. När han sedan satte tillbaka batteriet på våren och skulle starta så gick det inte. Enligt honom hade startspärren "tappat nycklarna", så det var bara att åka till bmw verkstad och få detta fixat. Min fråga är nu, stämmer detta? Jag har nämligen också startspärr på min m3:a och skulle vilja plocka bort batteriet. |
|
|
bmw_tok: Bra tänkt...har också startspärr...men de har nästan alla M3:or väl...+ att jag har cargguard larm också.. På bmw sa dom till mig...igår..ATT...de enda som kan hända är att oljeservice lampan lyser...men de va tydligen inget.. Men man ska inte låta de stå av för länge i allafall..då kan en del data försvinna... ///M3 |
|
///Sashe |
Vad händer när styrboxen nollas? Och varför går bilen dåligt då? ///sashe.. söker 19" |
|
Ska inte hända någonting med startspärren eg. Att styrbox oxh färddatorn nollas betyder eg bara att styrboxen måste läsa in ny info ang luft och bensinblandningar osv osv. Går mkt fort för den att läsa in alla nya värden och kör du lugnt 20min så har den alla referensvärden. Färddatorn nollas och man måste byta språk samt ställa klocka och datum. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
Cruzze: Då var de ju inget märkvärdigt med styrboxen heller då.. Bra det..jaja...ställa in språk och tid och datum..de e ju inget..okej..då vet jag det...Tack ///M3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.